Hej,
Jag anlitade en firma för att lägga om taket. Nu, när jag tittar på fotplåten verkar något vara fel. Fotplåten ligger långt inne på bärläkten och gammal takpapp syns mellan fotplåten och hängrännan.. Är det så här ska det vara? Tacksam för alla råd, tips och förklaringar!
Jag anlitade en firma för att lägga om taket. Nu, när jag tittar på fotplåten verkar något vara fel. Fotplåten ligger långt inne på bärläkten och gammal takpapp syns mellan fotplåten och hängrännan.. Är det så här ska det vara? Tacksam för alla råd, tips och förklaringar!
Och även med underlagsduk ska det vara en cirka trettio centimeter bred remsa tjock takpapp under plåten som skydd för kondens.
Hej! Vilken funktion har skyddsbeslag? Takläggaren säger att den är för att skydda den sista bärläkten. Men den borde ju vara över hängrännan, inte som hos mig, långt inne under takpannor? vet inte om jag ska acceptera jobbet eller inte. Tacksam för svaret!J Jansson69 skrev:
Det hindrar löv och bös att blåsa under samt slagregn..H Hemmabra skrev:
Ja i viss mån är det för att skydda läkten men, felet är att du ingen fotplåt har..H Hemmabra skrev:
Hade du haft fotplåt så hade även skyddsbeslagets droppar hamnat i rännan..
Jag skulle inte godkänt nuvarande utförande!
Du ska inte godkänna detta. "Plåtslagaren" ska sätta en fotplåt mellan rännkroken och pappen. Blåser och regnar det så får du vatten bakom rännan vilket gör att fasaden blir blöt.
Tack för svaret, problemet är att båda rännkroken och "fotplåten" sitter på sista bärläkten, högre än råspontL leifherlin skrev: