Hej,
Jag anlitade en firma för att lägga om taket. Nu, när jag tittar på fotplåten verkar något vara fel. Fotplåten ligger långt inne på bärläkten och gammal takpapp syns mellan fotplåten och hängrännan.. Är det så här ska det vara? Tacksam för alla råd, tips och förklaringar!

• Fotplåt på tak med synlig gammal takpapp mellan fotplåt och hängränna, vilket verkar felplacerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med vågiga plåtskivor där fotplåten ligger långt in på bärläkten, och gammal takpapp syns mellan fotplåten och hängrännan.
    Skapa konto
  • Tak med tegelpannor, fotplåt delvis täcker gammal takpapp, synlig mellan fotplåt och hängränna. Fråga om installationens korrekthet.
    Skapa konto
  • Närbild på tak med svart fotplåt och hängränna, där gammal takpapp syns mellan fotplåt och hängränna.
    Skapa konto
J
Här har du korrekt montage, det du har är skyddsbeslag på bilderna..
Sedan ska väl kroken sitta under underlagsduken/pappen vilket du nu har..
Varför är inte pappen bytt?

• Diagram över takdetaljer som visar monteringsanvisningar för hängränna och fotplåt med skyddsbeslag och andra komponenter.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
raspen86
  • Laddar…
Tack Jansson69 för ditt snabba svar. Det vore bra men på första bilden ser man att det är fotplåt..

J
H Hemmabra skrev:
Tack Jansson69 för ditt snabba svar. Det vore bra men på första bilden ser man att det är fotplåt..
Nej en fotplåt ligger under underlagspappen, din ligger på läkten och därav är ett skyddsbeslag..

• Gilla
Hemmabra
  • Laddar…
Vattnet skall ju i rännan det måste vara fel. Även teglet går längre fram på vår tak,

• Gilla
Hemmabra
  • Laddar…
Och även med underlagsduk ska det vara en cirka trettio centimeter bred remsa tjock takpapp under plåten som skydd för kondens.

• Gilla
Hemmabra
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Vattnet skall ju i rännan det måste vara fel. Även teglet går längre fram på vår tak,
Är väl ts som skjutit bak en panna för att fota montering, se övriga bilder.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Här har du korrekt montage, det du har är skyddsbeslag på bilderna..
Sedan ska väl kroken sitta under underlagsduken/pappen vilket du nu har..
Varför är inte pappen bytt?
Hej! Vilken funktion har skyddsbeslag? Takläggaren säger att den är för att skydda den sista bärläkten. Men den borde ju vara över hängrännan, inte som hos mig, långt inne under takpannor? vet inte om jag ska acceptera jobbet eller inte. Tacksam för svaret!

J
H Hemmabra skrev:
Hej! Vilken funktion har skyddsbeslag?
Det hindrar löv och bös att blåsa under samt slagregn..
H Hemmabra skrev:
Takläggaren säger att den är för att skydda den sista bärläkten. Men den borde ju vara över hängrännan, inte som hos mig, långt inne under takpannor? vet inte om jag ska acceptera jobbet eller inte. Tacksam för svaret!
Ja i viss mån är det för att skydda läkten men, felet är att du ingen fotplåt har..
Hade du haft fotplåt så hade även skyddsbeslagets droppar hamnat i rännan..
Jag skulle inte godkänt nuvarande utförande!

• Gilla
Hemmabra
  • Laddar…
H Hemmabra skrev:
vet inte om jag ska acceptera jobbet eller inte.
Varför överväger du att acceptera jobbet?

K Kane skrev:
Varför överväger du att acceptera jobbet?
Takläggaren pressar mig hårt. Han säger att jag måste lita på honom och jag har ingen kunskap om det, bara en känsla att något är fel..

H Hemmabra skrev:
Takläggaren pressar mig hårt. Han säger att jag måste lita på honom och jag har ingen kunskap om det, bara en känsla att något är fel..

• Gilla
Hemmabra
  • Laddar…
Tackar för alla svar. Kanske sista frågan, hjälper det om jag monterar en till fotplåt/skyddsbeslag ovanpå den befintliga så att den nya sträcker sig längre ut och slutar ovanför hängrennan?

Du ska inte godkänna detta. "Plåtslagaren" ska sätta en fotplåt mellan rännkroken och pappen. Blåser och regnar det så får du vatten bakom rännan vilket gör att fasaden blir blöt.

• Gilla
Hemmabra
  • Laddar…
L leifherlin skrev:
Du ska inte godkänna detta. "Plåtslagaren" ska sätta en fotplåt mellan rännkroken och pappen. Blåser och regnar det så får du vatten bakom rännan vilket gör att fasaden blir blöt.
Tack för svaret, problemet är att båda rännkroken och "fotplåten" sitter på sista bärläkten, högre än råspont

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.