309 läst ·
9 svar
309 läst
9 svar
Hur ska jag planera detta bygge?
Hej!
Jag har monterat tre IKEA underskåp Metod och kommer att bygga egna fronter till dem, samt klä in dem i trä och bygga en face frame (vet ej namnet på svenska) (förmodligen plywood) som jag sedan målar.
Vill sedan matcha dessa skåpen med överskåp. Dock är IKEAs överskåp för djupa för mitt ändåmål så jag kommer behöva bygga dessa själv. Jag har tänkt bygga tre stommar i Plywood (tror jag), 100 höga, 30 djupa och 80 breda (precis som underskåpen). Nu undrar jag- vilket material är bäst? Ikea-stommarna är byggda av spånskivor som är 16 mm och jag hittar endast plywood som är 15 mm, är den millimetern försumbar eller kommer det synas att de inte riktigt går i linje med varandra när skåpen hängs upp? Och jag har tänkt bygga tre enkla stommar som jag fäster i väggen med hjälp av regel högst upp i stommen. Är det en bra idé? Jag ska hänga upp de i tegelvägg och jag har egentligen inte bra erfarenhet av att borra i tegel.... Tacksam för all input jag kan få avseende tillvägagångssätt, materialval, osv osv.
Jag har monterat tre IKEA underskåp Metod och kommer att bygga egna fronter till dem, samt klä in dem i trä och bygga en face frame (vet ej namnet på svenska) (förmodligen plywood) som jag sedan målar.
Vill sedan matcha dessa skåpen med överskåp. Dock är IKEAs överskåp för djupa för mitt ändåmål så jag kommer behöva bygga dessa själv. Jag har tänkt bygga tre stommar i Plywood (tror jag), 100 höga, 30 djupa och 80 breda (precis som underskåpen). Nu undrar jag- vilket material är bäst? Ikea-stommarna är byggda av spånskivor som är 16 mm och jag hittar endast plywood som är 15 mm, är den millimetern försumbar eller kommer det synas att de inte riktigt går i linje med varandra när skåpen hängs upp? Och jag har tänkt bygga tre enkla stommar som jag fäster i väggen med hjälp av regel högst upp i stommen. Är det en bra idé? Jag ska hänga upp de i tegelvägg och jag har egentligen inte bra erfarenhet av att borra i tegel.... Tacksam för all input jag kan få avseende tillvägagångssätt, materialval, osv osv.
Kan du inte köpa ikeastommar och såga bort ryggen til rätt djup, och sätta tillbaka masoniten på baksidan
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 602 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 602 inlägg
Plywood blir kanonkvalitet jämfört med Ikeas spånskiva som antagligen är tillverkad av returträ (komplett med färdiga mögelsporer och diverse annat; skulle inte såga dessa inomhus).
Tegel är ganska mjukt så det bör gå att borra i med en vanlig borr (med bra borr) även om slagborr går snabbare. Med borrhammare får man ta det försiktigt. Borra djupa hål och använd plastplugg och långa skruv.
Tegel är ganska mjukt så det bör gå att borra i med en vanlig borr (med bra borr) även om slagborr går snabbare. Med borrhammare får man ta det försiktigt. Borra djupa hål och använd plastplugg och långa skruv.
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Ikea producerar så ohyggligt mycket så att de skulle förlita sig på sekunda träråvaror är osannolikt. Förmodligen är deras spånskivebaserade delar inte på något vis sämre än de spånskivor som saluförs i handeln. Använder själv utan att tveka spånskiva där det är lämpligt då det är ett kostnadseffektivt och hållbart material som är lämpligt i skåpsstommar, garderober och annat.
Materialsnobberi är korkat i mina ögon men det är upp till var och en…
Även om tegel är mjukt jämfört med betong skulle jag själv ändå använda som minst en slagborr och eftersom jag har båda skulle jag välja min borrhammare.
Att nöta med ett standardborr och en vanlig borrmaskin innebär troligen att borret blir slött relativt snart och sedan får man ovala hål som tar en evig tid att göra. Slöseri med tid och bra verktyg.
Jag skulle — som tidigare föreslagits — köpa stommar från Ikea och såga dem till ett grundare djup.
På så vis får man ett enhetligt utseende och sparar en del tid jämfört med att bygga själv.
Den sparade tiden kan man lägga på att bygga något eget möbelprojekt och presentera här i underforumet ”Möbelsnickeri”. Mycket roligare!
//Ronnie
Materialsnobberi är korkat i mina ögon men det är upp till var och en…
Även om tegel är mjukt jämfört med betong skulle jag själv ändå använda som minst en slagborr och eftersom jag har båda skulle jag välja min borrhammare.
Att nöta med ett standardborr och en vanlig borrmaskin innebär troligen att borret blir slött relativt snart och sedan får man ovala hål som tar en evig tid att göra. Slöseri med tid och bra verktyg.
Jag skulle — som tidigare föreslagits — köpa stommar från Ikea och såga dem till ett grundare djup.
På så vis får man ett enhetligt utseende och sparar en del tid jämfört med att bygga själv.
Den sparade tiden kan man lägga på att bygga något eget möbelprojekt och presentera här i underforumet ”Möbelsnickeri”. Mycket roligare!
//Ronnie
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Ikea har viss andel returträ i sina spånskivor, åtminstone till Billy och Pax. De strävar mot 80 % om några år. Står om det här: https://www.skogssallskapet.se/kuns...-ikea-blir-span-och-brannved-till-mobler.html
https://www.dagensvastervik.se/nyhe...jonsatsning-ny-fabrik-fordubblar-kapaciteten/
https://www.dagensvastervik.se/nyhe...jonsatsning-ny-fabrik-fordubblar-kapaciteten/
Verktygstokig
· Halland
· 8 309 inlägg
100*30*80 låter som en lätt kapad Billy?Jonawullt skrev:
Hej!
Verktygstokig
· Halland
· 8 309 inlägg
Okej, saxat ur ”Dagens Västervik”:BirgitS skrev:
Förra året användes åtta procent återvunnet trämaterial av allt trämaterial Ikea Industry använder i en spånskiva.
” I år är målsättningen att använda 15 procent och när vi går ur det här finansåret, det vill säga i augusti 2024, är ambitionen att vi ska vara uppe på 50 procent. Vi jobbar hårt med leverantörsledet för att hitta leverantörer som kan förse oss med återvunnet trämaterial som vi sedan kan göra spånskiva av med rätt kvalité.
Ikeas mål är att minst 80 procent ska vara av återvunnet trämaterial 2030.”
Det låter inte som att vilket mögligt skitträ som helst kommer ifråga för återanvändning. För då hade de redan varit uppe på 100% återvunnet trä.
För egen del ser jag inga problem med att såga skåpstommar från Ikea inomhus bortsett från de vanliga problemen med att begränsa dammspridning från sågningen.
Har man teoretiska problem med detta är väl hjälpmedel som hörselskydd, skyddsglasögon, andningsmask och foliehatt hjälpsamt.
//Ronnie
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden