Försöker bygga ett soffbord men vet inte riktigt ur man ska göra med sargbeslagen/ bordsvinkelbeslag så att benen sitter fast, vill absolut inte ha vingliga ben... benen är 90x90, så det är ganska grova...
Hur lång in på benen ska sargen gå? det är lite ju tycke och smak men är det något min/max mått?
Så här ungefär...
För ett soffbord är det nog inte så noga. Benen är ju så korta och du har en rejäl dimension. Jag tror inte du behöver vara orolig som det ser ut på bilden, men ju längre in benet står desto stadigare borde det bli.
Det man gör med sargbeslag är att man fräser av benet så beslaget hamnar där man vill ha det eller rättare sagt där man vill ha sargen.
Dvs du tar bort den innersta hörnan på benet med fräs eller såg.
Det man gör med sargbeslag är att man fräser av benet så beslaget hamnar där man vill ha det eller rättare sagt där man vill ha sargen.
Jag gissar att frågan är var sargen skall vara. En gammal enkel tumregel är för alla fästen att använda tredjedelar. Så max en tredjedel av benet skall fräsas/sågas bort. Med de dimensioner som finns på bilden skall du inte ha något problem. Jag skulle säga minst så långt in på benet att skruven inte träffar en sarg.
Beror alltså lite grand på hur du fäster sargen i benet. Använder du en tapp, placera sargen längre ut.
Jag trodde att sargbeslaget blir fästet mellan ben och sarg, men man kanske måste tappa oxå....
min ursprungs tanke var att skruva fast sargbeslagen i sargen till en "fyrkant", mäta in den och sedan skruva fast fyrkanten i bordsskivan med vinkelbeslag och sedan skruva fast benet genom sargbeslage...
Japp, sargbeslaget ersätter tappar.
Dock bör man såga spår i sargen så att sargbeslaget griper in i delarna.
Det enklaste är att åka till närmaste IKEA-varuhus och kolla hur de är gjorda (Usch) men så man gör.
Provade med lite spillbitar i dag... och det verkar som att den "platta" delen med centrumhål för benet är styrande för hur lång in man kan sätta sargen...
Om man sågar eller fräser bort hörnet på benet där beslaget kommer att sitta så kommer sargen längre ut.
Som det ser ut på bilden så tycker jag det ser opropotioneligt ut iom så tjocka ben. jag skulle sätta sargen längre ut.
på bilden är benen och sargen uppställda det sargbeslag jag hade(ca 25mm den "platta" delen med centrumhål), med ca 2cm "bort sågat" i 45 grader vinkel.... ville som prototypen säger få ut sargen till kanske en eller max två cm in på benet utifrån sett.... Så jag tog en spillbit mdf sågade till en fyrkant 90*90 för att ha som ett ben, sågade bort ena hörnet 45mm i 45 grader som ett test.
Nu när man provmonterar sargbeslaget så ser det märkligt ut... beslaget räcker inte till, tror jag behöver köpa en annan modell som har en bredare del mot benet...
Med så tjocka ben behöver du stora beslag och helst lika breda som sargen.
På mitt barndoms köksbord så var det en inlimmad träbit 45 grader över hörnet såsom hörnbeslag med den konstruktionen kan man göra hur som helst.
Jag tror att det är dags för en ny konstruktion med tappar och tapphål, benen är för grova.
Nu är det ett litet bord så det går nog att frakta med benen limmade.
tror det får bli nått sånt... vad tros om att kexa sargen i bordsskivan och benen samt fräsa ner innerhörnet och och skruva ett stag mellan två sarger över benet?
som på bilden
Har du massivträ i skivan får du inte kexa ihop sarg och skiva. Skruva och det ska vara ovala hål så skivan kan röra sig. Annars så är det väl en en bra lösning med hörnklossar och här kan du kexa ihop hörnkloss med sarg.(Det var ungefär så det var gjort på vårt köksbord.