Jag bygger nytt och på övre våning lägger jag golvspån. Bjälklaget är på CC600. Enligt anvisningar ska skivorna ha stöd i alla ytterkanter. På kortsidorna löser sig detta genom att de vilar mot takstolens underram. På långsidorna behöver jag däremot kortla mellan bjälkarna. Jag har inget att skruva i mot yttervägg utan måste fästa i underram takstol/golvbjälke.

Varannan kortling kan jag ju limma och skruva genom bjälken, men varannan kommer täckas av föregående kortling. Hur fäster jag dem bäst? Invändig balksko? Skråskruvning? Eller kan jag flytta in dem lite och låta spånskivan hänga över ett par centimeter i varannat fack?

Och vilken dimension kan egentligen behövas på kortlingarna med tanke på att de bara ska stödja i ytterkant? Räcker 45X120?

Mats-S
45X95 kortling, fäst med 50mm breda vinkeljärn underkant kortling.
Spika fast vinkeljärnet på kortlingen först, sätt den på plats, fäst den sedan i underarmen på takstolen.

• Gilla
GalliMattias
  • Laddar…
G GalliMattias skrev:
Eller kan jag flytta in dem lite och låta spånskivan hänga över ett par centimeter i varannat fack?
Ja
G GalliMattias skrev:
Räcker 45X120?
Ja

• Gilla
GalliMattias
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
45X95 kortling, fäst med 50mm breda vinkeljärn underkant kortling.
Spika fast vinkeljärnet på kortlingen först, sätt den på plats, fäst den sedan i underarmen på takstolen.
Limma också eller är det overkill när det inte handlar om att styva upp bjälklaget?

Mats-S
G GalliMattias skrev:
Limma också eller är det overkill när det inte handlar om att styva upp bjälklaget?
Du limmar ju spånskivorna när du lägger golvet, så kortlingen behöver du inte limma innan det.

• Gilla
GalliMattias
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.