När man för en gångs skull har ett rum, köket, där jordade uttag inte har snålats bort (bor i hyreslägenhet) så är det ju en god idé att dra nytta av den gul/gröna ledningen till jord också. Men jag insåg att jag faktiskt aldrig har monterat jord till en lamphållare förut och det ser inte självklart ut hur det ska eller kan göras.

Googlar man på det hittar man inte heller någon guide som visar det. Kolla t.ex. på sid. 33 i detta PDF-dokument http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikationer/Elsäkerhetspocket.pdf

Hur man monterar jord i lampproppen är rätt självklart. Men kolla sen på sidorna 34 och 35. jag ser då inte att gul/grön ledare monteras någonstans. Det ser ut som ett fuskverk, men eftersom det är Elsäkerhetsverket som har gjort den här guiden så borde det vara jag som har missat något. Så vad är det som jag inte har förstått? :|

Man kopplar inte in någon jord om det inte finns något att jorda, en lamphållare av plast leder ju ingen ström. Däremot ska kanske armaturen som lamphållaren sitter i jordas.

Skall amaturen jordas ?? Många amaturer är s.k. klass2 eller dubbelisolerade typer. Är dessa krav uppfyllda då skall inte amaturen skyddsjordas trots att skyddsjord finns framdragen. Är amaturen av klass 1 typ då finns det en färdig anslutningspunkt för skyddsjord.

I fallet med gamla klass0 amaturer så kan dessa ibland byggas om till klass 1 eller klass 2. Men det är en grej som måste bedömmas från fall till fall. Exempelvis plast o trä amaturer behöver inga större åtgärder för att kunna användas i en jordad och torr miljö medan en metallamatur med leder kan behöva större åtgärder.

Redigerat:
Tack för era kommentarer. Med tanke på att de varnar för faran med att inte jorda på sidan 33 i guiden jag länkade till ovan, vilket är bra såklart, så hade det då inte skadat med ett exempel för montering av lamphållaren där det faktiskt också fanns en armatur att jorda. Det är otydligt som det ser ut nu och det är likadant i andra såna här guider som finns att hitta på nätet. Bortsett från det så är det förstås bra med tydliga guider som visar i text och bild hur det ska kopplas rätt.

Skyddsjordning av äldre amaturer är ingen enkel grej om den är byggd av flera metalldelar. För en bra skyddsjordning krävs att metalldelarna har en fullgod och varaktig kontakt med varandra s.k. jordkontinuetet.

Ja det är som sagt skälet till att det inte tas upp i skriften. Antingen är det en armatur som är tillverkad för att jordas. I så fall finns det en tydlig anslutning för jord. Eller så är det en armatur som är dubbelisolerad, den skall i så fall inte jordas.

Eller så är det en gammal armatur som borde jordas, men som inte jodades enl. de regler som gällde då. Att i efterhand jorda en bef. armatur på ett korrekt sätt kan vara komplicerat. Olika metalldelar som sitter ihop kan ha dålig elektrisk kontakt med varandra. I så fall kan man behöva dra jord till alla lösa delar.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Jag ser att elsäkerhetsverket i den länkade skriften tipsar om att använda beröringsfri spänningsprovare för att vara säker på att det är strömlöst. Lita ALDRIG på en sådan. De funkar ofta bra att leta trasiga proppar eller felsöka ljusslingor med, men de är på tok för opålitliga för att vara säker på att det är spänningslöst.

Tycker att elsäkerhetsverket är helt fel ute med det tipset.

• Gilla
Tobbe_3 och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.