Jag har en VVB bredvid en LVVP som jag tyckte var smart att dels seriekoppla (VVB'n är efter LVVP) då när elen var billig 2020) och också flytta ner i källaren eftersom det var dåligt med plats i tvättstugan där den stod.

Nu står båda där i källaren med alla rör inkopplade sedan dess, men det finns inget avlopp till dem. Vid installationen tänkte jag att strunt samma, skulle det börja läcka är det inte någon katastrof "det är bara källaren", vilket jag fortfarande tänker. Däremot med dagens elpriser så skulle jag vilja kunna koppla förbi VVB'n, så den inte står och värmer i onödan, jag är faktiskt inte säker på om den behövs eftersom LVVP'n ska ge 180L. VVB'n är en Nibe compact 300L från ~2014 (rostfri tror jag). Hur mycket kan en sådan VVB tänkas förbruka?

Alternativen är följande:
- Strunta i avlopp och sätt en timer på VVB'n så den bara går på natten när priset är lågt.
- Montera en bypass-ventil så VVB'n kan förbikopplas.
- Gör som ovanstående men gör också ett avlopp.

Sistnämnda är det jag mest funderar på, det är ju ändå bra att ha, avloppsstammen går också ca 1,5m därifrån så borde vara möjligt. MEN, hur gör jag då för att se till så vattnet letar sig ner i avloppet? Mura en 1dm hög sarg runt VVB och LVVP'n och inom sargen göra ett hål i golvet där jag med fall leder vattnet bort till stammen? Golvet är idag klinkers, men ser tecken på fuktgenomsläpp så misstänker att det inte är något mer än fix och kanske avjämningsmassa under. Ska man montera någon typ av tätskikt inom ramen och på golvet, hur isf under VVB'n och LVVP'n?

Eller tänker jag för mycket? Låt skiten vara och betala några tusen extra per år i elräkning?

Du ska inte bypassa & stänga av el-VVBn om du inte tömmer el-VVBn, anledningen är att det då blir legionella i den.

När en VVB värmer upp kallvatten så utvidgas vattnet å trycket ökar, oftast blir tycket så högt så att säkerhetsventilen släpper ut övertrycket.
Bl.a. därav så ska det finnas en golvbrunn där VVBn finns.

Om utgående varmvatten är lika varmt som el-VVBn är inställd på så kommer inte el-VVBn att behöva värma varmvattnet mer än att underhålla värmen.

Om mängden varmvatten i LVVPn räcker till eller inte beror på hur mycket varmvatten som förbrukas.

Med andra ord så drar VVB’n troligtvis inte så mycket nu eftersom den hela tiden får påfyllt varmt vatten från LVVP’n. Iaf inte så mycket att det är värt att koppla bort den?

Men ett avlopp kanske är bra ändå, tips på hur det kan lösas?

• Varmvattenberedare i hörn av rum med synliga rör och en del av golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av VVB-installation med koppar- och plastledningar samt avloppsrör och mätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.