Hej,
Jag tror jag bara nyttjat/fått ersättning en gång från hemförsäkäringen, tror det rörde sig om 3000kr som de fick punga ut(ca 7 år sedan)

Jag har en skada i hemmet nu som jag funderade på att anmäla, skulle kosta 15000kr att avhjälpa skadan, 1500kr i självrisk.
Jag undrar hur försäkringsbolaget räknar innan de ev. kickar ut mig, eller kommer min premie nu blir högre efter detta? Vart går gränsen för att de kommer höja premien/kicka mig? 15,000kr är kanske inte så mkt jämfört med vad en bostadsbrand, vattenläcka kan kosta osv, men i alla fall så undrar jag.

(...sorry, ser att jag postat denna i fel avdelning)

Redigerat:
Innan försäkringsbolaget nekar dig försäkring så ska det vara nåtot sorts bedrägligt beteende. Alltså påkallande av försäkringsärende

Höja försäkringen görs ytterst sällan heller, några få kunder kan nekas vissa delar av försäkringen (tex allrisk) men då ska det vara MÅNGA skador på kort tid.

Så har du enligt villkoren rätt till ersättning så är det bara att anmäla. Vad är det för skada?

Jag har en kompis som hade inbrott i sitt källarförråd så pass ofta att försäkringsbolaget till sist började krångla. Tyvärr minns jag inte detaljerna.

I de flesta fall är det så pass stora åldersavdrag o liknande att jag tycker du skall uttnyttja försäkringen om du har rätt till det.

Byggis1976 skrev:
I de flesta fall är det så pass stora åldersavdrag o liknande att jag tycker du skall uttnyttja försäkringen om du har rätt till det.
Vad menar du med åldersavdrag? ..att det går lång tid mellan olyckorna?...typ :cool:

Nej det beror ju på vad för skada vi pratar om.

Blir mobilen förstörd så är ersättningen 100 % första året men är den tex 2 år o nån månad kan ersättningen vara 40-55 % minus självrisk

Eller skada i ett badrum som är 20 år gammalt. Då kan försäkringen kanske ersätta 20 % av kostnaden minus självrisk. Kostar då renoveringen 100 000 o självrisken är 6000 så får kunden 14 000 o får betala 86 000 kr själv

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.