Hej!

Fick höra via en bekants tidigare lärare att man egentligen betalar 50% i skatt, varför han räknade så vet jag inte. Syftar han på att vi har högre beskattade varor o tjänster än i andra länder, eller vad kan han syfta på? :blushing:

Allt beror på hur du räknar, du kan räkna in momsen, arbetsgivaravgifter och så vidare som skatt på din inkomst. Det är väl extrema höger-anhängare som gör så. Finns någon sida där du kan räkna ut det på som jag inte kommer ihåg nu.

Jag räknar dock bakvänt så då betalar jag cirkus 22,5% i skatt efter jobbskattavdrag. Annars betalar du även upp emot 50% om du är så kallad höginkomsttagare. Fast då är det ""bara" för den intjänade lönen över gränsen.

Räkna på minst 60% mer om du tjänar mer. Kör du mycket bil så lägg på ännu mer...

Skattebetalarna är ett bra ställe om man funderar.

Beror ju somsagt lite hur man räknar och vad man köper för nåt. Om du har hög inkomst (betalar statlig skatt (har över 37k i månadslön eller vad nu gränsen är på)) och bara köper högt beskattade saker (bensin, alkohol, tobak osv) så betalar du nog över 50%.

Han kanske räknade med arbetsgivaravgifterna då blir det dryga 50 %

Arbetsgivaravgifterna är i grunden en skatt om än ändamålsdestinerad. Tricket är att du som löntagare inte ser den delen på ditt lönebesked, men för arbetsgivaren är det en reell kostnad. Eller annorlunda uttryckt: du kunde utan någon skillnad för dig, arbetsgivaren eller staten ha en "synlig" väsentligt högre bruttolön och ett väsentligt högre skattetryck än vad du idag har som "synligt". Vad procentsatsen blir beror på en massa faktorer, men gör ett grovt räkneexempel:

1. Öka din bruttolön med 30%. Då får du vad man kan säga vara värdet av ditt arbete eller den direkta kostnaden för ditt arbete.
2. Dra bort din nettolön från den nya bruttolönen.
3. Det som är kvar är den skatt som faktiskt betalas på värdet av ditt arbete.

1,6 brukar jag multiplicera bruttolönen med för att få en hyfsad koll på vad en anställning kostar med arbetsgivaravgift, multiplicera med 1,8 så får man kostnaden för lön, arbetsgivaravgifter och övriga kostnader så som vikarie under semester, sjukfrånvaro etc.
Kan ju vara bra för dom som inget vet att man som anställd kostar avsevärt mycket mer än bara sin lön.

Själv tjänar jag en bit över gränsen för statlig skatt och har tjänstebil med lite för högt förmånsvärde (ja va f-n, man vill ju ha extra allt :)) så skatten blir runt 45% på min lön. Men då är ju bilen betald förstås.

Jag tycker egentligen inte att jag betalar för mycket i skatt, de senaste sänkningarna har gjort skatteuttaget anständigt, jag är mer bekymrad över vad politikerna sen gör och inte gör med mina inbetalda medel :O men det är en annan tråd :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.