22 068 läst ·
127 svar
22k läst
127 svar
Hur minskar man elförbrukning i nyrenoverad villa
Du får nog rädda världen själv med din låga rumstemperatur är jag rädd. Jag tror inte du lyckas få med speciellt många. Eller så är det en bortförklaring för att du är ruskigt snål….Davidvervaart skrev:
Sonen sover med fönstret på glänt en stor del av året.Nissens skrev:
Hmm, du menar att kyla från en AC tål de, men inte att man öppnar ett fönster???
Vad är det för skillnad på kyla utifrån och den från AC/LVP menar du?
Angående sonen: kan du inte ge de frusna i familjen varma täcken så att du kan sänka nattempen och din son kan få ett normalt täcke? Sannolikt sover han bättre då.![]()
När kvinnorna i huset sover så är de under ett tjockt täcke, så då har de inga problem med temperaturen på våningen där vi har sovrummen. Snarare så att de också sover bättre när luften är sval. Vi har suterrängvilla med alla sovrummen i det nedre planet. Markkylan 8ch det faktum att vi bara har fönster mot norr räcker till för att hålla svalt på den våningen under 11 månader per år, det är den sista månaden som vi behöver AC till. Att sedan LLVP minskar uppvärmningskostnaden för huset också är ju en del av ekvationen också. Vi räknar med att slippa ha annat eltillskott ochbör därmed spara runt 5000kr per år på uppvärmningen under vintern.
Nu när det blev lite kännbart med elräkningar så vill väl var och varannan husägare vara med och spara energi? Det har nog haft betydligt större slagkraft än lagar om lågenergilampor o.s.v.Jonatan79 skrev:
Du vet nog vad jag menar. De flesta sänker inte bergvärmepumpen under 20 grader för att spara kulor…Är det knapert går det att spara på andra sätt, eller hur ?S Staffan-N skrev:
Hade en miljöpartist i regeringen kläckt ur sig detta förslag hade det utan tvekan organiserats korståg med högafflar och facklor mot huvudstaden för att bränna kättarenT Träkåk skrev:
Det är i väldigt hög grad beroende på individen om 17grader anses behagligt inomhus.
De flesta är nog medvetna om att uppvärmningsenergin beror på inomhustemperatur, men letar efter effektiviseringar som inte kostar komfort.
Alla får väl ha vilken temperatur inne som man vill. Men har man 25 grader så får man räkna med att det går åt betydligt mer energi än det som man anser är det normala 21 grader.
Man projekterar/bygger/styr/justerar för att hålla 21-22 grader i bostäder och allmänna lokaler.
Man projekterar/bygger/styr/justerar för att hålla 21-22 grader i bostäder och allmänna lokaler.
Stämmer kanske att de flesta inte gör så, men det är en av raden av åtgärder som sparat oss ca 2000:- under december.Jonatan79 skrev:
Men i ärlighetens namn ligger det nog annat bakom också. Jag är nog mer stolt över att titta på elmätaren än på bankkontot, kul att optimera siffror jue
Rätt kul att ha det varmt o skönt inne också, lätt värt några kr.S Staffan-N skrev:
Det där med vilken innetemp man trivs i handlar mycket om vad man vant sig vid, samt hur man klär sig. Jag lider vid 22-24° vintertid sedan många år men det gjorde jag inte så länge jag bodde i lägenhet.
Davidvervaart skrev:
Dock är det fortsatt så att en majoritet är mest nöjd med temperaturen om den ligger på 22 C. Men det är ju bara att gratulera de som trivs bättre i kallare temperaturer.
Pensionärer behöver ännu högra temperatur och åldringar runt +25 C
Och som sagts tidigare, på natten vill vi ha lite kallare.
S skydiver skrev:Men eftersom han har bergvärme lär han ju inte göra av med mer än knappt 2000 kWh/år i elenergi.
En investering på 40-80000 kr (beroende på hur mycket man kan göra själv) som dessutom kostar pengar varje år i form av filter, slitage och även i sig drar el, den kommer inte att återbetala sig i första taget. (Beroende förstås på hur elpriserna utvecklar sig.)
Har man bergvärme eller luft-vatten skulle jag vilja påstå att FTX ofta är en ganska dålig investering.
Det kan nog stämma bra att man behöver 2000 kwh för att producera 8000 kwh med en bergvärmepump.
Då blir besparingen runt 4000 sek per år. (2 kr/kwh inkl allt)
Jag räknar med att kunna räkna hem hälften av eltillskottet jag brukar ha i mitt hus med min LLVP som jag beställt.Ulltand skrev:
Jag gör av med runt 12MWh per år till uppvärmning och om jag nu kan spara in hälften av det så blir en investering på 20kkr lönsam redan under det fjärde året jag äger den vid 1kr/kWh. Men den el jag sparar in kostar säker 2kr/kWh i snitt (kanske uppåt 3kr om man skall räkna in nätavgifterna också - och det skall man ju göra), så den kommer att vara lönsam redan en bit in på det andra året jag äger den...