Som rubriken lyder så har jag gjort (nästan) allt för att få ner förbrukningen .

Ett axplock av 7-8 år av renovering
Bytt fönster ,tilläggsisolerat vind ,bytt från direktel till bergvärme , belysning bytt sedan länge , kyl/frys mm.mm

Jag gjorde av med ca 33.000 kw till 13-15 nu 3 år i rad

• Gilla
Mr O och 1 till
  • Laddar…
Är renoveringarna enbart gjorda för att få ner energiförbrukningen? Vad har det kostat?
En besparing på 18000 kWh/år är värd typ 25-30000 kr/år med bundet elavtal.

Vad hade du för förbrukning innan?
Hur stort är huset och hur många bor i det?

Vad är det för hus? Har du plast i vägg/tak?

Vad är eran temp i huset?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
K Kane skrev:
Är renoveringarna enbart gjorda för att få ner energiförbrukningen? Vad har det kostat?
En besparing på 18000 kWh/år är värd typ 25-30000 kr/år med bundet elavtal.
Nej både komfort och ekonomi..

Ibland sitter man å läser när det kommer propaganda om elavtal och 7kr k watt..
Tänker också på grannen som har (vad jag tror) halverad kostnad ... men som sagt allt är LED och AAA+++ .. visst jag kan släcka min 3watt lampa på toan

Har du tilläggsisolerat ytterväggarna?

D Danne213 skrev:
Vad hade du för förbrukning innan?
Hur stort är huset och hur många bor i det?

Vad är det för hus? Har du plast i vägg/tak?

Vad är eran temp i huset?
33.000 k watt
22-25°
140+70m2
2små 2 stora (fru/dotter:surprised:)

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Har du tilläggsisolerat ytterväggarna?
Nix .. tegel utsidan .. tot isolering 170-200 mm
1971 års modell

Om man tänker sig att hushållselen står för ca 5000 kWh per år, så förbrukar du nu 7-8 000 kWh på uppvärmning och varmvatten, det som bergvärmen fixar. Om det stämmer, så står bergvärmen för minst 100% av förbättringen. Isolering, nya fönster osv har inte givit någon utdelning alls.

Stod direktel för all uppvärmning innan? Eller fanns det någon luftvärmepump eller liknande i bilden?

Har du kollat att bergvärmen fungerar fullt ut? Hur mycket tillskottet blir det per år?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Har du satt in FTX-ventilation?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
S
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
33.000 k watt
22-25°
140+70m2
2små 2 stora (fru/dotter:surprised:)
Vad har det för betydelse att du och grabben är kortväxta och frugan och dottern har några extra kilo? Bidrar de två senare med mer värme eller? Ett snitt per person är 100W/h så även om ni genererar 160W så lär de ändå bara leverera 240W, vilket blir 400W/h dvs 100W/h per person.

• Gilla
  • Haha
renoveringsiver och 7 till
  • Laddar…
Om jag förstått det rätt har du sänkt från 33' till 15' och det är väl inte så dåligt. De resterande är svårare. Jag har just i denna period tänjt på min komfort dvs stängt dörrar och onödig belysning, varit snålare med diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare etc. Vi är väldigt bortskämda med billig el. Dottern studerade i Norge i 6 år - stor del av studiebidraget gick till el. Jag bodde ett antal år nere i Europa och redan då, för 30 år sedan, blev jag chockad över elkostnader. Vi får krasst konstatera att vi får vänja oss!.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
S DanielF skrev:
Vad har det för betydelse att du och grabben är kortväxta och frugan och dottern har några extra kilo? Bidrar de två senare med mer värme eller? Ett snitt per person är 100W/h så även om ni genererar 160W så lär de ändå bara leverera 240W, vilket blir 400W/h dvs 100W/h per person.
Nej nej nej (skriver som en get).. 2små 2stora hela familjen inte kortväxt vs fet

• Haha
martin43 och 6 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Har du satt in FTX-ventilation?
Endast F

Lite solceller kanske inte skulle skada om det är möjligt?

richardtenggren
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Nix .. tegel utsidan .. tot isolering 170-200 mm
1971 års modell
Säker på det? Vårt hus hade 120 mm och en tunn isolermatta utanpå stommen men bakom teglet.

Idag har vi 45+120+45+100 mm isolering, dvs vi tilläggsisolerar 190 mm totalt. Den invändiga 45an är inte helt klar då det sker rum för rum.

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.