22 068 läst ·
127 svar
22k läst
127 svar
Hur minskar man elförbrukning i nyrenoverad villa
Som rubriken lyder så har jag gjort (nästan) allt för att få ner förbrukningen .
Ett axplock av 7-8 år av renovering
Bytt fönster ,tilläggsisolerat vind ,bytt från direktel till bergvärme , belysning bytt sedan länge , kyl/frys mm.mm
Jag gjorde av med ca 33.000 kw till 13-15 nu 3 år i rad
Ett axplock av 7-8 år av renovering
Bytt fönster ,tilläggsisolerat vind ,bytt från direktel till bergvärme , belysning bytt sedan länge , kyl/frys mm.mm
Jag gjorde av med ca 33.000 kw till 13-15 nu 3 år i rad
Nej både komfort och ekonomi..K Kane skrev:
Ibland sitter man å läser när det kommer propaganda om elavtal och 7kr k watt..
Tänker också på grannen som har (vad jag tror) halverad kostnad ... men som sagt allt är LED och AAA+++ .. visst jag kan släcka min 3watt lampa på toan
Administrator
· Skåne
· 8 676 inlägg
Har du tilläggsisolerat ytterväggarna?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Om man tänker sig att hushållselen står för ca 5000 kWh per år, så förbrukar du nu 7-8 000 kWh på uppvärmning och varmvatten, det som bergvärmen fixar. Om det stämmer, så står bergvärmen för minst 100% av förbättringen. Isolering, nya fönster osv har inte givit någon utdelning alls.
Stod direktel för all uppvärmning innan? Eller fanns det någon luftvärmepump eller liknande i bilden?
Har du kollat att bergvärmen fungerar fullt ut? Hur mycket tillskottet blir det per år?
Stod direktel för all uppvärmning innan? Eller fanns det någon luftvärmepump eller liknande i bilden?
Har du kollat att bergvärmen fungerar fullt ut? Hur mycket tillskottet blir det per år?
Administrator
· Skåne
· 8 676 inlägg
Har du satt in FTX-ventilation?
Vad har det för betydelse att du och grabben är kortväxta och frugan och dottern har några extra kilo? Bidrar de två senare med mer värme eller? Ett snitt per person är 100W/h så även om ni genererar 160W så lär de ändå bara leverera 240W, vilket blir 400W/h dvs 100W/h per person.Papphammar666 skrev:
Om jag förstått det rätt har du sänkt från 33' till 15' och det är väl inte så dåligt. De resterande är svårare. Jag har just i denna period tänjt på min komfort dvs stängt dörrar och onödig belysning, varit snålare med diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare etc. Vi är väldigt bortskämda med billig el. Dottern studerade i Norge i 6 år - stor del av studiebidraget gick till el. Jag bodde ett antal år nere i Europa och redan då, för 30 år sedan, blev jag chockad över elkostnader. Vi får krasst konstatera att vi får vänja oss!.
Nej nej nej (skriver som en get).. 2små 2stora hela familjen inte kortväxt vs fetS DanielF skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Säker på det? Vårt hus hade 120 mm och en tunn isolermatta utanpå stommen men bakom teglet.Papphammar666 skrev:
Idag har vi 45+120+45+100 mm isolering, dvs vi tilläggsisolerar 190 mm totalt. Den invändiga 45an är inte helt klar då det sker rum för rum.