Du kan ju byta borr ibland och på så vis kyla ner dom.

Om plattan är armerad med stålfiber så är det nog det som är "problemet". Stålfiber är gjorda av betydligt bättre stål (fyk>1000MPa) än "vanlig" armering.

Ibland gjuter även proffsen fel och en sådan felgjutning resulterade i 5dagars bilande för ett jobb som skulle ha tagit max 1dag. Varje gång en stålfiber träffades gled mejseln iväg.
/P

Ja, det kanske är stålfibrerna som spökar här. Nåja, jag får en leverans med 10 nya borr i morgon (det är specialare, 160 mm långa istället för 110 mm), så vi får se om det räcker. Men jag undrar hur glad kunden blir över att betala borrstål för en tusenlapp..

Bor man i ett hus byggt av stålflis får man väl ta de dyra borren ;)

..Fast det var visst jag som ville testa att gjuta plattan med stålfiberarmerad betong.. Tror nog att jag får ta kostnaden för borren ändå. :D

Nu har jag testat de nya borren och kan konstatera att det var så enkelt som att de förra var skräp. Har borrat 40-50 hål med det första borret nu, och det syns inget slitage alls på det. Jag kyler inte med vatten eller andra specialåtgärder heller.

Tack för inputen allihop.

Vad var de första för borren för skräp? Är lite nyfiken när det visade sig vara sådan natt-och-dag-skillnad...

Det stod ingenting på dem, vilket ju kan vara en varningsklocka.. De nya hette Wemax. Båda köpta från Arne Thuresson i Stockholm (via Baseco, Fredrikssons trä i Malmö och slutligen Jensens Byggland i Löberöd.. Haja vilket projekt det var att få Thuresson att posta ner paketet direkt till mig, och sedan lira ihop alla dessa ordrar åt alla håll. Nu gäller det bara att få dem att ta tillbaka de åtta borr som blev över.. :D)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.