Kanske en dum fråga, men hur ställer man enklast in djupanhållet på en kap/gersåg på ett specifikt sågdjup? Finns ju ingen skala på min såg så jag antar att man måste mäta klingans nederkant ner mot själva bordet. Tumstock är ju helt omöjligt men jag tycker det är besvärligt att komma åt med måttband och skjutmått också. Visst kan man strunta i att ha exakt djupmått, men det skulle vara praktiskt om man slapp att rita djupet på stycket och sen provsåga och mäta in.

Ideer?

Känns som om denna fråga kanske har ett jätteenkelt svar :)

Är det jättenoga så prova dig fram med en spillbit annars tycker jag man kan få en skaplig bild med vinkelhaken

• Gilla
DrBosa
  • Laddar…
Testade precis men längden på vinkelhaken gör att jag inte kommer in under klingskydd och annat för att hamna intill klingan, utan jag hamnar en bra bit utanför.

Men det gav mig en ide! Jag kortar ju naturligtvis av en vinkelhake till typ 10cm så funkar det nog utmärkt. Finns säkert kortare vinkelhakar än vad jag har.

• Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
Jag brukar göra en markering på kanten av det jag skall spåra, sen ställer jag djupet mot markeringen.

• Gilla
DrBosa
  • Laddar…
Ta en brädbit och gör en egen skala eller limma fast en stump av en gammal mm stock.

• Gilla
DrBosa
  • Laddar…
spillbit, tar verkligen inte lång tid.

Däremot är djupmått på kapsågar sällan överdrivet exakta och påverkas rejält av hur hårt ru trycker.

• Gilla
DrBosa
  • Laddar…
kan du inte bara kapa av en bräda till det önskade måttet, ställa den på höjden under klingan och sänka ner och dra åt stoppet? eller misstolkade jag frågan?

• Gilla
DrBosa
  • Laddar…
Jo men jag tänkte det skulle gå att MÄTA sig fram till t.ex. 22,5mm om jag vill spåra 45-reglar för sammanfogning halvt-i-halvt. Att rita på stycket och stanna vid strecket eller att köra spillbit och mäta på den fungerar säkert lika bra.

DrBosa skrev:
Jo men jag tänkte det skulle gå att MÄTA sig fram till t.ex. 22,5mm om jag vill spåra 45-reglar för sammanfogning halvt-i-halvt. Att rita på stycket och stanna vid strecket eller att köra spillbit och mäta på den fungerar säkert lika bra.
Det fungerar med all sannolikhet betydligt bättre än att mäta sig fram till 22,5mm under klinga på en kap/ger.

Klart det går att mäta sig fram. Det gäller bara att hitta ett bra sätt att mäta med tiondels precision efter som du vill ha halva mm. Det hela verkar då falla med att djupstoppet tydligen inte var så tillförlitliga på kap/ger sågar. Så trial and error på provbitar är nog då den rätta lösningen.

Pär

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.