612 läst ·
3 svar
612 läst
3 svar
Hur mäta ut borrhål i bärlina, gängstänger.
Hej! Håller på att riva en gammal veranda och sätta upp en ny. Bärlinan till taket har suttit med 12x60mm plugg och fransk träskruv. Jag vill återanvända dessa hålen (i lättbetong) för den nya bärlinan. Helt sonika tänkte jag bara borra upp hålen till 14mm och kör in m12 gängstång med ankarmassa.
Jag tänker mig hur jag efter detta ska mäta ur borrhålen på bärlinan för att få dessa helt korrekt. Jag kan ju mäta ut CC måtten på gängstängerna ganska exakt, men jag tänker mig att om det är två millimeter fel så skiter det sig, eller tänker jag fel?
Jag vill återanvända hålen då det är en BRF, och styrelsen har varit noga med att jag absolut inte får tillföra nya hål.
Är det bara att kolla att alla hål ligger i lod, ta fram centrumlinjen på bärlinan och sen mäta CC-måtten på gängstängerna och hoppas på det bästa, eller har ni något bra knep? Tänkte mig att man kunde ha någon brädbit som man mäter på först och borrar, passar den bra använder man den som borrmall.
Jag tänker mig hur jag efter detta ska mäta ur borrhålen på bärlinan för att få dessa helt korrekt. Jag kan ju mäta ut CC måtten på gängstängerna ganska exakt, men jag tänker mig att om det är två millimeter fel så skiter det sig, eller tänker jag fel?
Jag vill återanvända hålen då det är en BRF, och styrelsen har varit noga med att jag absolut inte får tillföra nya hål.
Är det bara att kolla att alla hål ligger i lod, ta fram centrumlinjen på bärlinan och sen mäta CC-måtten på gängstängerna och hoppas på det bästa, eller har ni något bra knep? Tänkte mig att man kunde ha någon brädbit som man mäter på först och borrar, passar den bra använder man den som borrmall.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Det är väl bara att sätta bärlinan i våg på nå klossar eller hur högt upp den nu ska, men en bit ut. Dutta på nåt klet på varje gängstång och trycka brädan mot? Eller missförstår jag dig nu? Sen använder du ju en stor bricka under mutten så det är ju inte livsviktigt att det blir på millimetern och du måste justera något hål litet.
Klicka här för att svara