754 läst ·
13 svar
754 läst
13 svar
Mäta effekttoppar på uttag
Har ett problem med att säkringen drar sporadiskt i mitt biorum, och behöver förstå vilka förbrukare som beter sig värst, och få en känsla för toppeffekten. Men hur gör jag det? En del pluginmätare har ju max/toppvärde men undrar om de är snabba nog?
Sedan jag flyttat två subbar till en annan grupp, och upplever det som lite bättre, men får ändå blackout emellanåt.
Jag mäter medelvärdet per 10 sekunders nu, men det ger inte någon hint, utan ligger och pendlar runt 700W, dvärgbrytaren är en B16.
Har tidigare kört i annat rum med C13 och någon enhet på separat B10, vilket funkade bra, hände dock (väldigt sällan) att C13 säkringen blåste vid uppstart, men aldrig under drift. Numera sekvenserar jag uppstarten, med någon sekunds fördröjning på alla brukare. Innan jag gjorde det blåste B16 väldigt ofta.
Kan ju även vara någon förstärkare som är felaktig (jag har provat att plugga ur några utan att bli klokare, men iom att det inte sker ofta, så är det svårt att dra slutsatser)
Några förslag på hur man ska få lite bättre känsla för detta? Eller ska man bara byta B16->C13, som funkade i gamla rummet? Finns inget mer irriterande än när det händer mitt i en film, så mycket kan jag ju säga, ofta i någon spännande sekvens..
Sedan jag flyttat två subbar till en annan grupp, och upplever det som lite bättre, men får ändå blackout emellanåt.
Jag mäter medelvärdet per 10 sekunders nu, men det ger inte någon hint, utan ligger och pendlar runt 700W, dvärgbrytaren är en B16.
Har tidigare kört i annat rum med C13 och någon enhet på separat B10, vilket funkade bra, hände dock (väldigt sällan) att C13 säkringen blåste vid uppstart, men aldrig under drift. Numera sekvenserar jag uppstarten, med någon sekunds fördröjning på alla brukare. Innan jag gjorde det blåste B16 väldigt ofta.
Kan ju även vara någon förstärkare som är felaktig (jag har provat att plugga ur några utan att bli klokare, men iom att det inte sker ofta, så är det svårt att dra slutsatser)
Några förslag på hur man ska få lite bättre känsla för detta? Eller ska man bara byta B16->C13, som funkade i gamla rummet? Finns inget mer irriterande än när det händer mitt i en film, så mycket kan jag ju säga, ofta i någon spännande sekvens..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 810 inlägg
Att du även bränner säkringen vid drift är anmärkningsvärt! Prova att sänka volymen 
Det är knappast några hastiga förlopp på under 10 ms, men det krävs nog ändå ett oscilloskop för att fånga det. Kanske kan ett elkvalitetsanalysmätare fånga det, men knappast peak-hold hos en tångamperemeter. Hur som helst kostar det en del pengar.
Det är 100% skillnad mellan en B- och C-dvärg så där har du en billigare lösning. Kan du gå lite längre så använd diazed. Det finns diazedsocklar för DIN-skena.
Det är knappast några hastiga förlopp på under 10 ms, men det krävs nog ändå ett oscilloskop för att fånga det. Kanske kan ett elkvalitetsanalysmätare fånga det, men knappast peak-hold hos en tångamperemeter. Hur som helst kostar det en del pengar.
Det är 100% skillnad mellan en B- och C-dvärg så där har du en billigare lösning. Kan du gå lite längre så använd diazed. Det finns diazedsocklar för DIN-skena.
Usch och fy!Bo.Siltberg skrev:
Ja, har varit inne på att hänga på ett skop, men tror det blir svårt att fånga och analysera något vettigt den vägen.Bo.Siltberg skrev:
OK, så "säkra ner" till 13 C, menar du? Jag är inne på just detta, tycker att 16C känns för brutalt för vanliga apparater typ småel. Ångrar att jag inte såg till att få fram multipla, enskilt avsäkrade uttag från samma fas till rummet när det byggdes om. Man lär sig så länge man lever (och jag har ändå levt ganska länge nu).Bo.Siltberg skrev:
Aha, det visste jag inte. Kanske det är slutstationen för mig. Börjar nog med den enklaste vägen med C-brytare.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 810 inlägg
Du bör ju skaffa dig en uppfattning om dina kortslutningsströmmar och belastningsförmåga hos dina ledningar.
B16 kräver en kortslutningsström på 80 A, C13 kräver 130 A, C16 kräver 160 A osv. Det är siffror man bör uppnå i en bostad med reservation för 160 A. Det ska ju vara lite marginal också.
B16 och C16 kräver båda en belastningsförmåga på 16 A vilket innebär utanpåliggande kabel 1.5 mm² eller infälld 2.5 mm². C13 kan klara sig med infälld 1.5 mm² om inte är utsatt för onormal värme.
B16 kräver en kortslutningsström på 80 A, C13 kräver 130 A, C16 kräver 160 A osv. Det är siffror man bör uppnå i en bostad med reservation för 160 A. Det ska ju vara lite marginal också.
B16 och C16 kräver båda en belastningsförmåga på 16 A vilket innebär utanpåliggande kabel 1.5 mm² eller infälld 2.5 mm². C13 kan klara sig med infälld 1.5 mm² om inte är utsatt för onormal värme.
Ja, det är bara ~6m kabel idag (2,5mm²) till centralen. Men å andra sidan säkrade jag ner huvudsäkringarna från 3x25 till 3x16 i vintras, så C16 kanske inte är så smart. Jag tänkte mest på apparatsladdar på 0,75mm² och typ USB laddare mm känns lite olustiga med C16. Men kanske man är lite onödigt orolig.Bo.Siltberg skrev:
Du bör ju skaffa dig en uppfattning om dina kortslutningsströmmar och belastningsförmåga hos dina ledningar.
Börjar hur som helst med C13 och håller tummarna. Ska även höra med en kompis som har en elkvalitetsmätare på jobbet, om den kan vara behjälplig i det här fallet.
Ja, det kan jag hålla med om.useless skrev:
Å andra sidan, så borde något "ge med sig" tycker jag, om det är något fel på någon enhet.
Igår, när det hände senast, var det i en scen med relativt mycket tryck i ljudet, dock. Och 700W snitt kanske man bara blir lurad av, med tanke på den dynamiska effekten i alla förstärkare.
Men som sagt, jag är &så lite halvskeptisk till det. Dock, om jag lite slarvigt räknar ihop maxeffekten på grejorna, så blir det någonstans 8-9kW. Men det är ju som sagt max, och där har jag ju inte legat, möjligtvis med undantag av en förstärkare som driver buttkickers i stolarna (svårt att veta hur mycket den trycker ut).
Om man tänker att det är något fel som är trasigt, så skulle en variant vara att lägga, säg, en tio amp säkring i före varje förbrukare. Men jag känner inte till någon sådan konstruktion (plugin-säkring eller kabel säkring).
En annan lösning skulle ju vara att dela upp gruppen av förbrukare temporärt mha skarvsladdar. Men det är ju inte heller klockrent.
Alltså, startströmmen är en sak, och den tycks jag komma runt nu, sedan jag sekvenserat varenda eviga pryl med (minst) en sekunds fördröjning.X xxargs skrev:
Subbarna har digitalaförstärkare, buttkickerförstärkaren är &så digital, resterande är klass G, och med feta ringkärnor.
Det problemet som kvarstår är driften.
Klass G kan ju uppföra sig lite lustigt om det blir toppar i uteffekt. Här är ett exempel om man implementerar G med dubbla matningsnivåer:

Vid ca 1/4 av full effekt kickar nästa matningsnivå in och då blir det till att börja med lika mycket tillskott i förlust som tillskott i uteffekt. Men det kan nog inte förklara ditt problem om normalnivån totalt för all utrustning bara ligger på 700W.

Vid ca 1/4 av full effekt kickar nästa matningsnivå in och då blir det till att börja med lika mycket tillskott i förlust som tillskott i uteffekt. Men det kan nog inte förklara ditt problem om normalnivån totalt för all utrustning bara ligger på 700W.
Intressant! Det hade jag inte koll på. Kanske kan det ändå bidra till problemet, det är 11 kanaler klass G, så om man spekulerar i att man låg nära knäet oftast (medel 700W/10s), så blir det kanske för mycket.Pen skrev:
Har nu bytt till 13C, och körde en film med hyggligt mycket bas/buttkicker (Everythning Everywhere All at Once) i går kväll utan några bekymmer. Men det är för tidigt att ropa hej, måste få lite mer filmer på duken först. Och egentligen så är ju inte basen kanske det stora problemet iom att det är digitala steg. Nåväl jag lever fn på hoppet, med ficklampa nära tillhands.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 810 inlägg
Det ska fungera... Alla apparater med stickpropp måste klara av uttagets märkström som är 16 A för Schuko. Apparater får för övrigt inte förlita sig på säkringar i den fasta installationen. Men det ger ju att det finns en max längd på anslutningssladd 0.75 mm² där säkringen inte längre löser inom föreskriven tid vid en kortslutning nära apparaten.vespaman skrev:
Klicka här för att svara