5 060 läst ·
50 svar
5k läst
50 svar
Hur mäta badrumsgolvets lutning?
Så dålig är inte din lutning. Om jag förstod saken rätt, så var pölen borta efter ca 5 timmar. Kanske något längre. Det säger mig att pölen inte var mer än 25cm i diameter, och mindre än 1cm djup. Att det dessutom är mellan två brunnar, gör att det snarast kan tolkas som normalt.T Talisman skrev:
Du har ett tätskikt under, så du behöver inte oroa dig för vattenskador.
Ett lokalt bakfall (där det inte lutar mot brunnen) mitt på golvet, är inget som försäkringsbolaget heller skulle anmärka på. Särskilt om det är mellan två brunnar.
Sluta genast att oroa dig för detta. Det är egentligen inget fel. Använd skrapan, om du vill ha torrt på golvet. Men orkar du inte så låter du bli. Det blir inga fuktskador, då tätskiktet är gjort för att tåla det.
Fördelen med att ha ett dåligt fall är att man använder en mjuk golvskrapa varje gång och därmed alltid har ett dammfritt rent badrumsgolv.
Jag har duschdörrar som hade en list nertill men den blev med tiden ganska äcklig så jag tog bort den, nu flödar vatten ut över hela golvet trots fall till brunn.
Men ett antal drag med golvskrapa är vattnet i brunnen och golvet vattentorkat och rent.
Jag har duschdörrar som hade en list nertill men den blev med tiden ganska äcklig så jag tog bort den, nu flödar vatten ut över hela golvet trots fall till brunn.
Men ett antal drag med golvskrapa är vattnet i brunnen och golvet vattentorkat och rent.
Men är det inte så att försäkringsbolagen fäster ganska stor vikt vid hur ett badrum är konstruerat, vid en eventuell vattenskada?Jonatan79 skrev:
Jag ser det inte riktigt på det sättet, men är glad att du har hittat en positiv vinkel på det hela.L Leif i Skåne skrev:Fördelen med att ha ett dåligt fall är att man använder en mjuk golvskrapa varje gång och därmed alltid har ett dammfritt rent badrumsgolv.
Tyvärr var det ju ingen vinkel på golvet.T Talisman skrev:
Men det har, som sagt, ingen större betydelse. Det viktiga är att det aldrig kan rinna ut från badrummet. Samt att det inte blir stående vatten i hörn, eller mellan golv och vägg. I övrigt är det bara lite jobbigt att det är blött på golvet.
Eftersom det finns två golvbrunnar, så antar jag att det ska mycket till för att vatten ska rinna ut i vardagsrummet.A AG A skrev:
Men helt omöjligt är det kanske inte.
I synnerhet eftersom golvet i badrummet är beläget c:a 19 cm ovanför golvytan i hela den resterande delen av lägenheten.
De som renoverade lägenheten struntade nämligen i att ta bort sådant som skulle ha tagits bort, innan de byggde upp det nya badrummet.
De följde heller inte regelverket när det gällde eldragningen i badrummet, så jag fick ta hem en elektriker, som gjorde om delar av elen.
När han var klar frågade jag honom, om vi hade svävat i livsfara under den tid som vi hade levt med den feldragna badrumselen. Han svarade:
- Eh... livsfara och livsfara... det var ABSOLUT INTE BRA, om jag uttrycker mig så.
Det här är väl en del av orsaken till att jag vill försöka skaffa mig kunskap om huruvida det finns andra saker i badrummet, som "absolut inte är bra". Jag gillar inte överraskningar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Kravet i branschreglerna är att tätskiktet vid tröskeln ska vara minst 20 mm högre än tätskiktet vid golvbrunnen. Det blir mycket vatten som ryms på golvet då innan det rinner ut.T Talisman skrev:
Det är helt normalt att badrumsgolv är högre än andra golv i bostaden. Det kan vara enda sättet att få dit en golvbrunn utan att göra hål ner till grannen.
Aha.BirgitS skrev:
Kravet i branschreglerna är att tätskiktet vid tröskeln ska vara minst 20 mm högre än tätskiktet vid golvbrunnen. Det blir mycket vatten som ryms på golvet då innan det rinner ut.
Det är helt normalt att badrumsgolv är högre än andra golv i bostaden. Det kan vara enda sättet att få dit en golvbrunn utan att göra hål ner till grannen.
Jag trodde att det var lite ovanligt att man kliver (bokstavligt talat) upp nästan 2 dm, när man ska in i badrummet.
Vi hade en avloppsfirma hemma en gång, som sa att ett badrumsgolv som ligger så högt upp brukar vara "typiskt för det som vi brukar kalla för Hollywood-renoveringar".
Höjden på tröskeln inne i badrummet är dock bara 1-1,5 cm. D v s höjdskillnaden mellan badrumsgolvet och tröskelns höjd.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 887 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 887 inlägg
Hej! Jag tog en bild på fallet i mitt garage. Här har jag pallat upp mitt billiga (och ev dåliga) vattenpass tills bubblan är i mitten (i våg). Jag mäter hur högt jag behövde palla (shimsa) och det är då mitt fall, ca 15mm över 55cm. För att minska felmarginalen eftersom vattenpasset är dåligt vänder jag även en gång för att se om bubblan är i mitten även då.T Talisman skrev:
Stort tack, nu blev det betydligt mer begripligt!Karrock skrev:
Hej! Jag tog en bild på fallet i mitt garage. Här har jag pallat upp mitt billiga (och ev dåliga) vattenpass tills bubblan är i mitten (i våg). Jag mäter hur högt jag behövde palla (shimsa) och det är då mitt fall, ca 15mm över 55cm. För att minska felmarginalen eftersom vattenpasset är dåligt vänder jag även en gång för att se om bubblan är i mitten även då.