På försommaren 2023 tog jag sticklingar från vår Fläder (som tyvärr planterats för nära friggeboden och behövde ersättas) och som sen planterades förra våren.
Det växte på sig ordentligt under förra sommaren men i år ser den lite tråkig ut.
Tyvärr blev den lite hårt ansad (av en grävmaskin) tidigt i våras men den kom fint under sen våren.
Under sommaren stannade den i växten och så torr ut även om jag vattnade bra under de torra perioderna på försommaren.
Jämför man med några sticklingar jag tog i våras så växer de på mycket bättre och har en grönare färg.
Vad tror experterna, står Fläder fel (jord, fukt, sol) och jag ska försöka med en av de nya plantorna på annan plats eller bara vänta tills nästa år?
Det växte på sig ordentligt under förra sommaren men i år ser den lite tråkig ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr blev den lite hårt ansad (av en grävmaskin) tidigt i våras men den kom fint under sen våren.
Under sommaren stannade den i växten och så torr ut även om jag vattnade bra under de torra perioderna på försommaren.
Jämför man med några sticklingar jag tog i våras så växer de på mycket bättre och har en grönare färg.
Logga in
Skapa konto
Vad tror experterna, står Fläder fel (jord, fukt, sol) och jag ska försöka med en av de nya plantorna på annan plats eller bara vänta tills nästa år?
Din planta kan lida av näringsbrist, de ljusa bladen kan tyda på det. Nu är det för sent att gödsla, plantan förbereder sig för vintern men det du kan göra är att rensa rent runt busken från gräs/ogräs. En liten (nyfödd 😏) buske är känsligt för den typ an konkurrens.
När våren kommer kan du ge den kompost eller naturgödsel och se till att hålla rent från ogräs runt rötterna.
När våren kommer kan du ge den kompost eller naturgödsel och se till att hålla rent från ogräs runt rötterna.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Tack för tipset.A Abies koreana skrev:Din planta kan lida av näringsbrist, de ljusa bladen kan tyda på det. Nu är det för sent att gödsla, plantan förbereder sig för vintern men det du kan göra är att rensa rent runt busken från gräs/ogräs. En liten (nyfödd 😏) buske är känsligt för den typ an konkurrens.
Nu har jag rensat ordentligt runt plantan och toppat med täckbark.
Ska gödsla till våren då får vi se hur det tar sig.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så ska det se ut 👍
När trädet blir större klarar det av konkurrensen från annan växtlighet mycket bättre men nu är det en liten nybörjare med dåligt utvecklat rotsystem så då behöver det hjälp både med vatten och mat.
När trädet blir större klarar det av konkurrensen från annan växtlighet mycket bättre men nu är det en liten nybörjare med dåligt utvecklat rotsystem så då behöver det hjälp både med vatten och mat.
Sitter och sjunger godnattvisor för den ikväll också... 😉A Abies koreana skrev:
Skämt å sido, det är så självklart när man väl hör det och den ska få lite näring till våren.
Kändes som den byggt på ett rejält rotsystem i alla fall när jag rensade runt den så det kommer nog bli bra om man ger den lite tid och kärlek.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden