Vi håller på att bygga om en del av vardagsrummet till kök. Innan jag fastnade på denna sajt tyckte jag nog att det mesta började fall på plats men efter en kväll på el- och köksforumen har kollen bytts mot nojja (jag kommer att drömma om gigantiska spottkoppar och pyrande bjälklag i natt

)
Alltså dags att reda ut behoven:
Finns det bra tumregler för hur mycket belysning som behövs i taket?
Vi kommer att satsa på ett ljust kök: Vita Ädelluckor, vita vitvaror, troligen vitt kakel, ljusgrå väggar och golv och bänkskivor av ek. Som allmänbelysning lurar jag på små infällda puckar typ Hide-a-Lite (20W/12V) för att slippa sänka taket mer än 45mm. (35- och 50-wattarna verkar ju kräva 150mm burkar vilket känns :-/).
Hur tätt bör man sätta dessa? Köksdelen är 3,5x3,5m och takhöjden blir efter sänkning ca 2,42. Någon som har erfarenhet av denna lösning?
Som bänkbelysning tänkte jag fälla in samma puckar i en täcksida under väggskåpen hur tätt bör man sätta dom?
Jag tänkte använda separata dimmertrafon för resp slinga.
Någon sa till mig att halogenspottar ger dubbelt så mycket ljus som motsvarande glödljus tio 20-wattare skulle alltså motsvara 400w glödlampor kan det stämma?