Min nibe 1245 installerades sommaren 2010 och visar idag 100632 starter och 32417 timmars drifttid varav varmvatten 45553 timmar. Mitt hus är 133 kvm i två plan med vattenburen golvvärme i båda planen. Jag tycker att den låter lite mera nu än tidigare. Bör jag vara orolig? Service?

• Display av en Nibe värmepump med olika temperaturavläsningar för driftprioritering, varmvatten och utetemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Petronella46 skrev:
Min nibe 1245 installerades sommaren 2010 och visar idag 100632 starter och 32417 timmars drifttid varav varmvatten 45553 timmar. Mitt hus är 133 kvm i två plan med vattenburen golvvärme i båda planen. Jag tycker att den låter lite mera nu än tidigare. Bör jag vara orolig? Service?
Kan du titta på timmarna. Tack

H he-peter skrev:
Kan du titta på timmarna. Tack
Den har gått 32433 timmar varav 4554h varmvatten

Upp mot 75000 eller mer sånt vet man inte men nog går den några år till utan du behöver oroa dig.32000 timmar är inte mycket för en bergvärmepump.

Finns massor av 1245 från den tiden som bara tuffar på. Jag tycker du inte ska vara orolig men samtidigt vet man ju aldrig... grejer kan gå sönder. Det kan ju vara bra att titta över filtren på kalla sidan å varma sidan speciellt om det aldrig är gjort. Å till sist... 1245 är den bästa pump nibe har gjort....

Tack för lugnande svar. Men jag ska se över filtren.

Har en 1245 med ca 110k som tuffar på, men har ca 45k drifttimmar. Men du kanske ska överväga att justera start gradminuter från default -60 till typ -90 för lite längre gångtider, du får avgöra om det blir en komfortstörning av lite längre stillestånd.

En arbetstank/volymtank hade säkert förlängt livslängden på pumpen men det är lite sen påkommen nu.

Vad har du för värmesystem I huset? Radiatorer eller golvvärme?

Vår 1245 är just nu uppe i 126000 starter och 44000 timmar drifttid varav 4000h varmvatten.
Hade läckage i värmeväxlaren för ett par år sedan. Men den reparerades och sedan dess har det tuffat på.

J jishi skrev:
Har en 1245 med ca 110k som tuffar på, men har ca 45k drifttimmar. Men du kanske ska överväga att justera start gradminuter från default -60 till typ -90 för lite längre gångtider, du får avgöra om det blir en komfortstörning av lite längre stillestånd.

En arbetstank/volymtank hade säkert förlängt livslängden på pumpen men det är lite sen påkommen nu.

Vad har du för värmesystem I huset? Radiatorer eller golvvärme?
Jag har golvvärme både uppe och nere.

Golvvärme har relativt liten vattenvolym så det förklarar att det kanske är många starter i förhållande till antal timmar. Golvvärme är också extremt trögrörlig så då kan du nog också ha mycket större start/stopp intervall (start gradminuter) än fabriksinställningen. Jag hade provat med typ minus 120-150.

Tack för tipsen. Jag försöker höja gradminuterna om jag kan. Kanske en tekniker måste göra det

Hmm...

Jag har ca
45 000 starter
25 000 timmar
av vilka varmvatten är 8000.

Känns som spontant att varmvattnet går väldigt ofta/mkt.
Vad ska jag ändra för att försöka få ner den lite ?

Vi upplever aldrig att vi har brist på varmvatten och vi bör inte förbruka allt för mycket med bara 2 vuxna som inte tar timmeslånga duschar.
Dock har vi en VVC-slinga som går ca 6h per dag.

P Petronella46 skrev:
Tack för tipsen. Jag försöker höja gradminuterna om jag kan. Kanske en tekniker måste göra det
Står i manualen, men det är under meny 4.9.3 start kompressor.

Tack, men jag vågar nog inte mixtra själv. Behöver nog göra en översyn ändå av Nibe tekniker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.