7 293 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
hur många ledare på samma säkring
Såg en central med på några ställen 2-3 ledare på samma dvärgbrytare (ej snabbanslutning) Jag komenterader detta och tyckte att det ej var så bra men fick bara motargumentet "vars står det att man inte får ha så här".
Tidigare har jag för mig att det fanns nån regel om bara en anslutning/ anslutningspungt, men jag hittar faktist inte det idag. Vet nån om var man kan finna regler om detta (hittar inte i ss4364000)?
Tidigare har jag för mig att det fanns nån regel om bara en anslutning/ anslutningspungt, men jag hittar faktist inte det idag. Vet nån om var man kan finna regler om detta (hittar inte i ss4364000)?
Har också för mig att tumregeln är en skruv, en ledare, finns fler skruvar kan man ofta tillåta sig flera(iallafall två) . Men det kan även bero på vad tillverkaren har godkänt produkten för. Om man inte har fasskenor till dvärgbrytarna blir man väl liksom tvungen att ha fler ledare på matningssidan s.a.s. På förbrukarsidan skall man normalt ha en ledare som går vidare till den kopplingsdosa som sedan ev fördelar till mer än en förbrukare.
Så steg ett är att kolla i databladet för produkten ifråga
Så steg ett är att kolla i databladet för produkten ifråga
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
En central bör vara "lättöverskådlig" och "lätt" att koppla om. Med flera ledare under samma säkring och/eller samma jord/nollplint så blir det inte lätt att förändra.
//Patrik
//Patrik
Redigerat:
Man måste koppla så att samtliga ledare får bra kontakt! I en gammal diazedcentral är de svårt att koppla mer än en ledare / säkring och få bra kontakt. I nya dvärgar går de bättre med flera ledare om ledarna är av samma typ (ej blanda FK/EK). Då är de bättre att dra en ledare till en wago och fördela där. Finns numera dinskenehållare för Wago så blir de riktigt proffsigt. Nu är de ju såklart bäst att ha en säkring / ledare.
Klicka här för att svara