P
Visst ska den bara värma, det jag vill är att den ska dra så lite ström som möjligt och ge så mycket värme som möjligt, därför kan man ju alltid undra varför den sitter i botten när det alltid är kallt vatten där, jag kan inte så mycket om sånt här, som jag ser det så får man ställa patronen på 30 grader för att det inte ska dra så mycket ström när man väl måste ha den på. Men då blir det väl ingen värme i tanken heller? Den kommer väl inte att komma upp till 70 grader?
roland53 skrev:
Har väl ingen betydelse i sak. Den ska bara värma och inget annat? :confused:

Vad skulle fördelen vara om den satt högt upp?

mickesrx skrev:
Visst ska den bara värma, det jag vill är att den ska dra så lite ström som möjligt och ge så mycket värme som möjligt, därför kan man ju alltid undra varför den sitter i botten när det alltid är kallt vatten där, jag kan inte så mycket om sånt här, som jag ser det så får man ställa patronen på 30 grader för att det inte ska dra så mycket ström när man väl måste ha den på. Men då blir det väl ingen värme i tanken heller? Den kommer väl inte att komma upp till 70 grader?
Jag förstår att du stirrar dig blind på din elmätare.
Konsumerad energi (kWh) har ett direkt samband vad du förbrukar i form av hushållsel och uppvärmning.
Om du inte vill inse detta så föreslår jag att du slår av elpatronen helt. Då blir det billigt men kallt:cool:

Elpatron högt upp så värmer den vatten som är värmare än kallt vatten från botten. Varmt vatten från toppen i tanken pumpas ut till elementen.

Claesk skrev:
Elpatron högt upp så värmer den vatten som är värmare än kallt vatten från botten. Varmt vatten från toppen i tanken pumpas ut till elementen.
Jag anser att du tänker fel. Du ska värma upp tempskillnaden mellan ingående och utgående temp (delta t) .
Detta kräver samma energi (kWh) oavsett var i tanken elpatronen sitter:cool:

Givetvis, värmer man högre upp i tanken får man lägre förluster. Men det är marginellt i sammanhanget.

Har man patronerna som backup vid ved- eller annan typ av satsladdning är det däremot bra mycket bättre om åtminstone termostaterna sitter högt.

jensaro skrev:
Givetvis, värmer man högre upp i tanken får man lägre förluster. Men det är marginellt i sammanhanget.

Har man patronerna som backup vid ved- eller annan typ av satsladdning är det däremot bra mycket bättre om åtminstone termostaterna sitter högt.
Men det framgick inte från TS att det handlade om vedeldning så det väl inte relevant just i detta fallet?
:confused:

roland53 skrev:
Men det framgick inte från TS att det handlade om vedeldning så det väl inte relevant just i detta fallet?
:confused:
Nej, det kanske inte framgick och det kanske inte finns någon vedeldning eller annan satsladdning heller... TS, eller tidigare husägare kanske har byggt en hemmabyggd elpanna av två stora acktankar en hel del rör och två elpatroner.......

Jag håller med dig i allt du skriver men ville bara kort beskriva varför jag själv och många andra ser nackdelar med lågt placerade elpatroner. MEN vid kontinuerlig eldrift går det lika mycket ström oavsett var patronerna sitter, precis som du redan nämnt.

P
Stirra och stirra, nja det kan jag väl inte säga, Jag har ringt till en elektriker och han ska komma och kolla upp dom och se de är okej, patronen använder jag bara i nödfall, om är borta men jag tyckte att det var intressant att kolla upp det lite, är som sagt inte så kunnig på området el och förbrukning, i vanliga fall så eldar jag med ved.
ska fråga elektrikern om han har nåt bra tips på nån trådlös energimätare.

roland53 skrev:
Jag förstår att du stirrar dig blind på din elmätare.
Konsumerad energi (kWh) har ett direkt samband vad du förbrukar i form av hushållsel och uppvärmning.
Om du inte vill inse detta så föreslår jag att du slår av elpatronen helt. Då blir det billigt men kallt:cool:

mickesrx skrev:
Jag har ringt till en elektriker och han ska komma och kolla upp dom och se de är okej
Varför skulle dom inte vara OK. Antingen avger dom värme eller så är det avbrott i dom och då avger dom ingen värme. Det är antingen eller. Dom konsumerar ingen energi som försvinner intet :D

mickesrx skrev:
Jag har testat detta nu och den lilla bryter vid två tillfällen, det klickar till vid 60 grader och vid 52 grader, då syns det på elmätararen att det stannat,
Om det klickar två gånger när du vrider på termostaten så är den "lilla" elpatronen en två stegs patron. Dvs den har två effektsteg. Om varje steg är på 1,5+1,5 = 3 kW som det står på den handskrivna texten eller möjligen 3+3 = 6 kW som möjligen skulle stämma lite bättre med det som du har läst av. För att vet mer exakt vad dina elpatroner har för effekt så får du kanske öppna lådan och titta efter om det står något där eller helt enkelt mäta upp dem.

P
Okej, jag inget om sånt här så lika bra att sluta, till exempel om man har den inställt på 30 grader så kan väl inte tanken fortsätta att gå över 90 grader, för då ska väl patronens termostat stänga av den när 30 grader är uppnådd?, skickade en bild på systemet till Termoventiler i fjol och de sa att systemets rördragning inte är optimalt kopplat, d.v.s olika längd på rören så det skapar ojämn laddning,(det var så när jag flyttade till huset) kanske därför termometrarna visar olika temperaturer

roland53 skrev:
Varför skulle dom inte vara OK. Antingen avger dom värme eller så är det avbrott i dom och då avger dom ingen värme. Det är antingen eller. Dom konsumerar ingen energi som försvinner intet :D

• Gilla
bygghagberg
  • Laddar…
mickesrx skrev:
Okej, jag inget om sånt här så lika bra att sluta, till exempel om man har den inställt på 30 grader så kan väl inte tanken fortsätta att gå över 90 grader, för då ska väl patronens termostat stänga av den när 30 grader är uppnådd?, r
Så är det naturligtvis, men då är det inte elpatronen som är defekt- den värmer ju.

Då är det termostaten som är defekt och inte stänger av på inställt värde:(

Förstår inte riktigt vad du undrar över efter alla förklaringar du fått. Din förbrukning kan du ju läsa av på elmätaren tex under en timme när du kör patronerna för fullt, då ser du om de ger full effekt. Som sagt brukar det bli fel åt det hållet att de ger mindre eller del av sin effekt och skulle termostater odyl fela skulle du få upp tempen på låga nivån också på sikt. Så om du inte har enormt varmt där tankarna står eller oisolerat så har du fått ut energin på annat ställe precis som det ska vara.

Du får helt enkelt acceptera att den förbrukning du registrerar på elmätaren är vad som krävs för att nå det läge du har i huset vad gäller uppvärmning vid denna utetemp och väderlek. Man kan som sagt inte trolla med detta, bara isolera, dra ner innetemp, kallställa delvis osv.

Göran.W
Att det blir varmt i toppen i tanken och inte i botten beror på skiktningen i vattnet.
Värmen stiger.
Kör man el patronerna tillräckligt länge kommer även botten bli varm.

• Gilla
Claesk
  • Laddar…
Bäst är väl att ha elpatron på toppen av tanken. Varför varma vattnet i botten? Värmen går ut från toppen till elementen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.