39 042 läst ·
50 svar
39k läst
50 svar
Hur många kw drar 3 och 6 kw elpatron per dygn?
i toppen av tanken så har jag 78 grader på vänster tank och i höger tank så är det 72, jag själv förstår inte hur det kan bli så högt som 90 grader i mitten på den vänstra tanken medans det är 70 grader på den högra tanken.
Enligt termoventiler så är rördragningen felaktig (den var så när jag flyttade till huset) och det orsakar ojämn laddning men det borde ju bara vara så när man eldar med ved och inte vid körning av elpatron?
Enligt termoventiler så är rördragningen felaktig (den var så när jag flyttade till huset) och det orsakar ojämn laddning men det borde ju bara vara så när man eldar med ved och inte vid körning av elpatron?
roland53 skrev:Jag ifrågasätter varför du har 90 gr temp i tanken- Detta verkar inte särskilt "energisnält" det borde räcka med kanske 70 gr i toppen på tanken.
Visar dina termometrar verkligen rätt? Plocka ut termometern från sin ficka och kontroll mät med någon annan termometer. (Eller byt plats på termometrarna och se om dom visar lika i samma termometerficka)
Jo jag vet att strömmen är bruten, jag själv stängde av dom eftersom det drar så hiskligt med ström, där här siffrorna jag skrev, alltså förbrukningen, dom var under ett dygn, jag stängde av dom eftersom patronerna verkargå hela tiden, men jag ska testa och vrida ner och se om det slutar dra ström.
Claesk skrev:
Jag tror att fasindikeringen är de L1 - L3 som står ovanför förbrukningssiffrorna (ovanför 123719)Claesk skrev:
Och då är det nog som det ska. Och det du tänker som symboler är nog text "TI".
TS = TrådSkapare, dvs du mickesrx, i just denna tråd.
edit:
Ser den lik ut, fast annat namn?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men här verkar bara L1 vara inkopplad, ej L2 och L3.
Redigerat:
Jag har testat detta nu och den lilla bryter vid två tillfällen, det klickar till vid 60 grader och vid 52 grader, då syns det på elmätararen att det stannat, det är ungefär likadant med den större elpatronen, det som är lite lustigt också, jag pratade med en elektriker och han sa att jag kunde ställa in båda elpatronerna på 70 grader istället för 90 som dom stod på tidigare, men trots detta så får jag upp temperaturen på vänster tank i mitten till över 90 º ändå.
Sen så upptäckte jag att de här termometrarna sitter inte på röret med en fjäder utan det är som roland52 sa att man ska plocka ut dom, men törs man det?, tänkte så att det kommer vatten.
Sen så upptäckte jag att de här termometrarna sitter inte på röret med en fjäder utan det är som roland52 sa att man ska plocka ut dom, men törs man det?, tänkte så att det kommer vatten.
mulpac skrev:
Jag har kollat nu och alla faser är igång, och ja den är exakt lik förutom namnet, men det är nåt konstigt ändå med elmätaren för nog borde väl datumet vara rätt på den?, den byter text hela tiden, och så när hela skärmen är full med all text, så står det date, och när sen all denna info försvunnit och datumet kommer så stämmer det inte, har säkert ingen betydelse men konstigt i alla fall.
Mikael_L skrev:Jag tror att fasindikeringen är de L1 - L3 som står ovanför förbrukningssiffrorna (ovanför 123719)
Och då är det nog som det ska. Och det du tänker som symboler är nog text "TI".
TS = TrådSkapare, dvs du mickesrx, i just denna tråd.
edit:
Ser den lik ut, fast annat namn?
[bild]
Men här verkar bara L1 vara inkopplad, ej L2 och L3.
Ja, en termometer tål normalt inte tryck, varav dom är monterade i en termometerficka.mickesrx skrev:
Är dom inte det, så är det en mycket märklig installation.
Men som allid när man lossar något så ska man ta det väldigt försiktigt och låta en eller två gänger vara kvar om man märker att det läcker och där är tryck på.
Normalt sätt så bör termometer bara sitta i instickröret med en låsskruv. Då är det normalt inga problem att ta bort.
Sen när det gäller termometrar och termometerfickor så är det en fördel att fylla röret med kontaktpasta (eller tex lite matolja). Då får termometer bättre kontakt och mätvärdet blir säkrare.
Nej ej det rinner inte ut något vatten, har kollat, tankarna är isolerade och inbyggda, jag har en ventil öppen helt och det cirka 16 grader i pannrummet.
men om termometern inte är trasig i botten och jag patronen ej stannar av nån gång så måste det väl vara så att felet
Är att vattnet i botten tanken där patronen sitter ej kommer upp i ner än 42 grader när man har termostaten inställd på 60 grader, då måste väl patronen vara igång Bela tiden och dra ström, min far hade underhållvärme inne i ett hus i 3 månader och hade en temp på16 grader och fick en räkning på 4500 kr, jag fick en räkning på 4500 kr på en månad och ändå så var inte patronen på hela tiden utan bara ibland och då var den helt avstängd på strömbrytaren
men om termometern inte är trasig i botten och jag patronen ej stannar av nån gång så måste det väl vara så att felet
Är att vattnet i botten tanken där patronen sitter ej kommer upp i ner än 42 grader när man har termostaten inställd på 60 grader, då måste väl patronen vara igång Bela tiden och dra ström, min far hade underhållvärme inne i ett hus i 3 månader och hade en temp på16 grader och fick en räkning på 4500 kr, jag fick en räkning på 4500 kr på en månad och ändå så var inte patronen på hela tiden utan bara ibland och då var den helt avstängd på strömbrytaren
Mikael_L skrev:Men något är totalfel.
Antingen rinner det ut varmvatten hela tiden, någonstans.
Eller så är tankarna oisolerade och står utomhus eller väl vädrade, ty 144kWh värmeenergi är inte att leka med. Bastuvärme i rummet för acctankarna är bara förnamnet.
edit:
(Fast det är väl inte helt omöjligt att ett lite större dåligt isolerat hus kan dra den effekten i uppvärmning, redan nu såhär på hösten, men då lär det bli maffiga årskostnader för uppvärmning)
Svaret fick du i inlägg #3, av mulpac.
Detta gäller förutsatt att elpatronen går hela tiden, dygnet runt.
Det ska den normalt sett inte göra, utan den går typiskt bara igång när man har tagit ur värme, t.ex. varmvatten, eller att det går ut värme i radiatorkretsen när det är kallt ute.
Så här hänger det ihop;mickesrx skrev:men om termometern inte är trasig i botten och jag patronen ej stannar av nån gång så måste det väl vara så att felet
1. Jämför inte med din fars eller någon annans hus. Husen och levnadssättet är oftast så olika så en jämförelse haltar.
2. Jämför bara din egen fastighet över tid. tex Okt 2012 med Okt 2013. Om du inte bott i fastigheten så länge, fråga förra ägaren vilken förbrukning han hade. Eller ring nätbolaget. Dom har ofta koll eftersom det numera måste vara månatliga avläsningar.
3. Jämför inte i kronor och öre. Priset varierar ju över tid. Det är förbrukningen i kWh som är rättvisande.
4. Om en termometer är trasig eller inte har inget att göra med din energiförbrukning. - Endast för att du ska kunna kolla tempen i din tank.
5. Det är normalt att tempen är lägre i botten. Denna temp bör/skall motsvara returen från ditt värmesystem. Ju mer du kyler (tar ut värme ur radiatorerna) desto kallare är inkommande temp till tanken. Det egentligen här det avgörs. Kallt vatten in värmepatronen =längre gångtid = kWh förbrukning.
6. Sedan skiktar sig vattnet och det uppvärmda vattnet stiger uppåt i tanken och det varmaste vattnet pumpas ut från tankens topp ut till radiatorerna.
7. Tankarna avger alltid lite strålningsvärme (trots isolering). Detta kan man väl kalla förluster, men beroende på var tanken är placerad kan det ändå komma huset tillgodo. Skillnaden är att du kan inte påverka ”förlusten”. Desto högre temp du har i tanken- desto större förluster.Det finns ingen anledning att hålla högre temp än ca 70 gr.
8. Vill du minska din elförbrukning så måste du minska ditt värmeuttag på radiatorerna (läs sänka rumstemperaturen) eller isolera huset bättre. Det finns ingen genväg.