mexitegel mexitegel skrev:
SPOF:en är ju egentligen inte värre än med andra värmekällor. En BV-anläggning är lika problematisk tex.
De brukar ha inbyggd backup i form av en elpatron om kompressorn fallerar.
Men visst, även om man har luftvärmepump som primär värmekälla bör man ha backup t ex i form av elektriska element som kliver in om det blir för kallt. Så just redundansargumentet är ganska svagt.

useless useless skrev:
En absolut majoritet av luftvärmepumparna idag har R32 som också är brandfarligt. Vad skulle det bli för skillnad om dom har ett par hundra gram propan istället (normalt krävs ungefär halva mängden R290 jämfört med R32 så det borde bli mindre brandfarligt än idag)?
Är hårdare krav på R290 då det är mer lättantändligt. Har själv provat att elda R32 på utbildning och det funkar inte så bra som R290.

Köper du en med flera innedelar så är det säkert R410a eller R32 som EU vill fasa ut. Kan bli svårt vid reparation framöver eller väldigt dyrt åtminstonde. De nya luft/luft enkel split har nu R290 som typ kommer vara gratis i jämförelse.

useless useless skrev:
De brukar ha inbyggd backup i form av en elpatron om kompressorn fallerar.
Men visst, även om man har luftvärmepump som primär värmekälla bör man ha backup t ex i form av elektriska element som kliver in om det blir för kallt. Så just redundansargumentet är ganska svagt.
Inte skitsvagt argument för oss som två vintrar i rad behövde värma med element då duosplitem väntade på delar i sammanlagt tre månader. Det blev några kronor extra på elräkningen.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Fast man skall inte sniffa in förbränningsrökgaser av R32 medans förbränningsrökgaser av R290 är hanterbara när de späds ut tillräckligt.

de flesta offer av bränder dör inte av att bli brända - utan dör av bildade rökgaser och där är rökgaser av vare sig R32 eller HFO1234yf något bra att andas in ens i små mängder.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
C
E Emanuel01 skrev:
De nya luft/luft enkel split har nu R290 som typ kommer vara gratis i jämförelse.
Finns det något som talar emot att de nya multisplit kommer med R290?

B
C cpalm skrev:
Ja. Blir väl en gräns på 150 gram, om jag minns rätt. Det blir inte tillräckligt med effekt för att motivera två innerdelar.

Edit: vill minnas att man får ha mer än 150 gr om man ventilerar och har läckagedetektor. En bvp med >150gr är möjligt om man har undertryck i den och sensorer.

Tror det kan vara svårt att få till det på innerdelarna i en split.

Redigerat:
K Karl Heinz skrev:
Tyvärr har splitpumparna ofta väldigt dålig prestanda vid kyla, ingen aning varför
Förångaren (utedelens värmeväxlare) är oftas inte mycket större på multisplit LLVP:ar.

Man vill har så stor förångasyta som bara möjligt vid låga utomhustemperaturer för att "fånga in" den lilla värmeenergi som är kvar i luften.

Har man två, eller tre single anläggningar har man mycket större yta på utedelen.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
B BSOD skrev:
Ja. Blir väl en gräns på 150 gram, om jag minns rätt. Det blir inte tillräckligt med effekt för att motivera två innerdelar.
Hmm, intressant. Med andra ord i praktiken förbud för multisplit inom en snar framtid(?)

Köpte 2018 en Mitsubishi Multisplit MXZ-3E54VA med tre innerdelar. Det är en enplansvilla på ca 134 kvm. Det starkaste innerdelen har jag i taket mellan hallen och vardagsrummet. Den orkar värma hela huset fast det är en del öppet planlösning. De två andra delar har jag i sovrummen så att det går att stänga dörren utan att det blir kallt i rummet. Är väldigt nöjd och har inte ångrat mig alls.
Värt att tänka på är:
- Utedelen är bra större än en vanlig luft-luft värmepump. Montera den på egna ben och inte på fasaden.
- Tänk på att det går en hel del slangar emellan. Jag har dragit mina längst med huset och inne i lådan på tak balkar.
- Slangen för kondensvatten ska ha fall hela vägen fast den innerdelen som jag har längst bort släpper kondensvatten i anslutningen, på andra sidan vägen.
- Pumpen kräver enpolig 20A säkring och kabeldragning efter det. 5G4mm2 är att föredra men man kan klara sig med 2,5mm2 beroende av sträckans längd samt hur man drar/installerar kabel. Det finns kanske idag en bättre lösning så som tre fas 16A men då fanns det bara en fas pump.
- Är det riktigt kallt, 10-15 minus i min värld, så behöver man starta två eller alla innerdelar för att ha 22 grader.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
En sak till. Läser trådarna ovan om en del problem med värmepumpar. Här tror jag att du får vad du betalar men pumpen kräver också service varannat år iaf. och jag har inte haft några problem alls. Vist, mitt plan B är en pelletskamin och med dagens elpriser så är ett bättre alternativ men det blir mer jobb också.

• Gilla
Roga1337
  • Laddar…
B BSOD skrev:

Edit: vill minnas att man får ha mer än 150 gr om man ventilerar och har läckagedetektor. En bvp med >150gr är möjligt om man har undertryck i den och sensorer.

Tror det kan vara svårt att få till det på innerdelarna i en split.
Vad är egentligen bakgrunden till gränsen på 150 gram? Enligt MCF får man förvara 30 liter propan hemma och är ju fullt tillåtet att ha en gasspis hemma kopplad till en flaska med 15 kg propan. Eller att ha campingkök, gasbrännare, etc och flertalet flaskor på 2-300 gram.

Varför blir det så farligt om gasen är inne i en värmepump?

Sen har jag hört rykten om att gränsen ska höjas till 500 gram om det finns viss säkerhetsutrustning i värmepumpen (läckagelarm?)

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är väll inte omöjligt men det är ju mängden köldmedie som kan ställa till det än så länge.
Kommer inte ihåg gränsen. Men fick pris på en vp/kymaskin(vätska/vätska)med 1,2kg R410a men motsvarande maskin med R290 som då har lägre mängd var tvungen att monteras med ex klassad fläkt som skapar undertryck i maskin med dragning av ventilationskanal ut i det fria samt att den var 1,7 gånger dyrare i inköp för oss.

• Wow
cpalm
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad är egentligen bakgrunden till gränsen på 150 gram? Enligt MCF får man förvara 30 liter propan hemma och är ju fullt tillåtet att ha en gasspis hemma kopplad till en flaska med 15 kg propan. Eller att ha campingkök, gasbrännare, etc och flertalet flaskor på 2-300 gram.

Varför blir det så farligt om gasen är inne i en värmepump?
Det kan nog stavas köldmedelsföretagens lobbying under många år - skulle vi ha samma regler som appliceras på HC-kylmedier i kylmaskiner (som skall vara konstruerade täta !?) så skulle vi inte få hantera bensin till gräsklipparen/motorsågen eller reservdunken till bilen, gasolflaskor till gasolgrillen, campingasol till campingasolköket, inte T-sprit eller spolarvätska för bilen osv. och på det säkerhetsknarkande skikt i samhället där allt som en teoretiskt kan vara farligt skall förbjudas fast det i praktiken inte fins några saker som talar för det att det är högre risk än något annat.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.