Z Zoofus skrev:
Det gäller väl oavsett hur många innedelar jag har? Är inte utedelen dimensionerad för mitt hus spelar det väl ingen roll om jag får 3kW från en innedel eller 1kW var från 3?
Jag tror att du missförstår. Grejen är att det existerar inte en utedel till en splitmodell (alltså 1 utedel och flera innedelar) som är ens i närheten av lika kraftig som 3 utedelar, eller ens som 2 utedelar. Så vill du ha 3 platser inne i huset som ger värme så kommer du behöva 3 utedelar, för har du bara en utedel till dessa 3 innedelar kommer värmen du får ur varje vara som en fis i rymden ungefär.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Låt din befintliga gå tills den självdör och sätt upp 2 nya där du vill ha.
Det kommer du vara nöjdast med.
Skulle en vp isa igen pga tokstorm en natt så har inte världen gått under.

• Gilla
BaltzarH och 2 till
  • Laddar…
C
L Lutte skrev:
helt krasst så ger Panasonic trippelsplit max 8,3Kw värme och kostar utan installation 34 900kr utan installation 48 180kr installerad med rot (från pris)
Och ger knappt 1,6Kw värme innan den ger upp vid -15 grader.
Vad är det vi säger här egentligen? Att multi-split-utedelarna har så kass pris/prestanda att det netto blir mycket billigare att installera 3 x singel-split?

Jag tror "alla" fattar att utedelens effekt fördelas över de ansluta inomhusdelarna.
Dvs. man installerar inte multisplit för att man behöver mer effekt, utan för att man behöver avge effekten på flera ställen i huset.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag tror "alla" fattar att utedelens effekt fördelas över de ansluta inomhusdelarna.
Dvs. man installerar inte multisplit för att man behöver mer effekt, utan för att man behöver avge effekten på flera ställen i huset.
Helt korrekt.

Det man också bör tänka på är att de olika innerdelarna kan inte köra olika värmetyper.
Dvs man kan inte köra kyla på en del och värme på en annan del. Utan antingen värme eller kyla på alla innerdelar.
Så tex jag har tänkt en multi-split för att ha värme i den del i garaget/verkstan under vintern och sen stänger jag ned den innerdelen under sommaren och kör en annan innderdel i sovrummet (som ligger ovanpå garaget/verkstan) med kyla på sommaren.
Total kostnad , lite billigare än två singel sist jag kollade men bara en utedel vilket är det mest praktiska på den ytan utedelen ska stå

Tyvärr har splitpumparna ofta väldigt dålig prestanda vid kyla, ingen aning varför. Men så är det. Ganska dåligt alternativ om man söker uppvärmning vintertid. Sällan som en enda LLVP kan värma ett helt hus på vintern ändå, men en multisplit gör bara saken värre egentligen.

F
Som flera varit inne på. Välj tre separata om det är ok att placera tre enheter ute. Passa på att fundera på att utnyttja fördelen av tre separata köp. Exvis köp inte alla samtidigt, kanske komplettera med en i taget. Kanke visar sig att inte tre behövs. Kanske minska risken att alla rasar ungefär samtidigt Kanske fokusera på bra kyla från en där det är prio, kanske på tyst drift på en annan, kanske på effektiv värme vid sträng kyla på en tredje.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag har också varit inne på samma fundering som TS, men blivit väldigt förvånad över det ”massiva” motståndet till flera innerdelar. Ifrån början trodde jag att ÅF/Installatörerna helt enkelt bara vill tjäna mer pengar på flera kompletta Lvp-installationer (alla installatörer jag + kompisar varit i kontakt med vill hellre installera 2 kompletta Lvp enheter istf 1st med 2 innerdelar).

…varför förespråkar & säljer ens de största varumärkena fortfarande Duo & Split, när ingen verkar vilja installera dessa någonstans?
Tänker att marknaden då ju borde självdött för länge sen pga noll efterfrågan….🤔

Haha…jag letar alltså med ljus & lykta efter någon som installerat 1Lvp+2 innerdelar och är nöjd med resultatet😉

Roga1337 Roga1337 skrev:
Jag har också varit inne på samma fundering som TS, men blivit väldigt förvånad över det ”massiva” motståndet till flera innerdelar. Ifrån början trodde jag att ÅF/Installatörerna helt enkelt bara vill tjäna mer pengar på flera kompletta Lvp-installationer (alla installatörer jag + kompisar varit i kontakt med vill hellre installera 2 kompletta Lvp enheter istf 1st med 2 innerdelar).

…varför förespråkar & säljer ens de största varumärkena fortfarande Duo & Split, när ingen verkar vilja installera dessa någonstans?
Tänker att marknaden då ju borde självdött för länge sen pga noll efterfrågan….🤔

Haha…jag letar alltså med ljus & lykta efter någon som installerat 1Lvp+2 innerdelar och är nöjd med resultatet😉
Jag med. Tror att det största motståndet beror på okunskap om begränsningarna som ett multi-split system innebär. Och då kunder som inte heller velat förstå och sen blitt besvikna gör och gnäller hos sina installatörer.
Begränsningarna gör ju att de passar inte som universiallösning, men väldigt bra under rätt förutsättningar.

• Gilla
Roga1337
  • Laddar…
Enda fördelen med en multsplit är att det bara blir en utedel. Beroende på hur man bor kan det vara avgörande, men för de flesta villor spelar det ingen roll om det sitter en eller två utedelar på väggen.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
C
M MrDizzy skrev:
Helt korrekt.
Får dock inte riktigt ihop det. Vare sig logiskt eller om man kikar på specifikationer...

Om man nu håller sig till Panasonic, som verkar "stora" på multisplit, och jämför t.ex. deras 3Z 7,5 kW-multisplit (https://www.aircon.panasonic.eu/SE_sv/model/cu-3z75abec-1/) med VZ 2,5 kW singelsplit (https://www.aircon.panasonic.eu/SE_sv/model/cs-vz9ske-cu-vz9ske/):
SingelsplitMultisplit
COP nominell5,634,5
COP -151,942,47
COP -251,631,85
SCOP6,204,6
Pdesign -103,65,7

Så visst, singelsplitten har generellt lite bättre siffror, men det gäller väl allmänt de "små" pumparna.
Men om man kikar på priserna, VZ9 kostar ca. 30' x 3 = 90' och 3Z75 med tre innerdelar ca 50'.
Så det är ju f-n halva priset nästan... Förutom att man kanske inte vill ha hela fasaden gödslad med utedelar.

Själv ser jag inte riktigt behovet att köra värme i ett utrymme parallellt med kyla i ett annat, men det är klart att det är en faktor om man har ett sådant krav.

Redigerat:
Personligen skulle jag välja separata maskiner pga. När någon del i anläggning går sönder efter något år och det saknas reservdelar blir allt ståendes still. Hänt bla min granne privatkund samt kund till företag med större multisplit , Maskiner som är 5-10år gamla. LG
Samma vid gasläcka alla innerdelar stänger och dyrare att återfylla /laga pga. Mer gas i systemet.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Får dock inte riktigt ihop det. Vare sig logiskt eller om man kikar på specifikationer...

Om man nu håller sig till Panasonic, som verkar "stora" på multisplit, och jämför t.ex. deras 3Z 7,5 kW-multisplit ([länk]) med VZ 2,5 kW singelsplit ([länk]):
SingelsplitMultisplit
COP nominell5,634,5
COP -151,942,47
COP -251,631,85
SCOP6,204,6
Pdesign -103,65,7

Så visst, singelsplitten har generellt lite bättre siffror.
Men om man kikar på priserna, VZ9 kostar ca. 30' x 3 = 90' och 3Z75 med tre innerdelar ca 50'.
Så det är ju f-n halva priset nästan... Förutom att man kanske inte vill ha hela fasaden gödslad med utedelar.

Själv ser jag inte riktigt behovet att köra värme i ett utrymme parallellt med kyla i ett annat, men det är klart att det är en faktor om man har ett sådant krav.
Panasonic VZ är en ganska ovanlig modell. HZ-modellen med samma prestanda kostar run 16 000:- plus installation.

C
useless useless skrev:
Panasonic VZ är en ganska ovanlig modell. HZ-modellen med samma prestanda kostar run 16 000:- plus installation.
Jo, det är ju knepigt att välja rimliga jämförelseobjekt. Om man istället väljer billigaste alternativet i respektive kategori utifrån logiken att försäljningsvolymen är en stor faktor för "prisvärdheten" så kan man ta HZ25ZKE för ca. 18' x 3 = 54' vs. 3Z52TBE för 28' med priser och sortiment från skvt.se som jag använde som referens. Men den multisplitten hittar jag inga specifikationer för på Panasonics hemsida 😕
Fortfarande ca. halva priset.

Vad beträffar redundansen är det väl också en "självklar" faktor. För egen del är jag ute efter att underhållsvärma ett "garage" med 2 st separata halvor, så i det fallet är det inte en stor grej. Är ju inte konstigare att välja en stor vs. flera små pumpar i ett utrymme med öppen planlösning.

Utedelarna är ju normalt 1-fas, så att ha flera utedelar gör det också möjligt att fördela lasten jämnare över flera faser. (Vilket kan vara intressant om man laddar elbil på 3-fas t.ex)

• Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
SPOF:en är ju egentligen inte värre än med andra värmekällor. En BV-anläggning är lika problematisk tex.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.