Jag behöver lite hjälp att bedöma hur många eluttag vi skall ha i köket. På bilden kan man se hur vi har tänkt oss att det skall se ut.
http://hem.passagen.se/posr/bilder/koksritning.jpg

På kortsidan (till höger) sitter ett stort fönster, så där kan vi inte ha några uttag. Jag har funderat på att ha 2 vid diskbänken, 4-5 vid arbetsbänken på diskbänkssidan och 5-6 vid den andra arbetsbänken. De maskiner jag kan komma på som skall stå framme jämt är:

Vattenkokare
Kaffebryggare
Espressomaskin
Mikrovågsugn
Brödrost
Assistent

Är detta rätt tänkt, eller borde jag ha fler. Något annat att tänka på?

Det verkar väl vara mer än nog.

Å andra sidan det som jag ser minst lika viktigt är väl att planera dimensionering av grupperna som ska förse alla dessa uttag med kräm. Just köket har några trevliga effektslukare och det blir lätt lite klent om man inte tänker sig för. Säg att du ska koka te-vatten och micra bullar så ligger du kanske på 1500+1400 W, för mycket för en 10a. Så en väl planerad uppdelning av grupperna, eller rejäla dimensioner behövs.

Dessutom är det en bra idé att som flera personer tidigare sagt, ha två olika grupper och olika jordfelsbrytare till kyl och frys, så spar du maten om någon av dem skulle lösa.

Lite OT kanske men det var de tankar som dök upp.

Jag håller med, dela upp det hela på flera grupper. I min systers kök så delar
diskmaskin
vattenkokare
mikro
kaffebryggare
kyl
fläkt
på en 10A säkring! Den löser ut lite då och då. Men nu renoverar hon så det skall väl bli ändring!

framför allt är det klokt att sätta kyl/frys på en egen säkring, vissa säger tom. att man ska låta dem gå förbi jordfelsbrytaren utifall att den löser, då får man ju kasta all mat.

Sen om det är godkänt vet jag ej.

Jag har kyl och fys på varsin personskyddsautomat (=säkring & jordfelsbrytare) - "Det känns tryggt" som reklamen säger ;)
Övrigt finns det två grupper som matar 5 dubbeluttag.

Tack för råd om grupper. Jag är ingen jätteexpert på el utan kommer att låta en elektriker göra jobbet. Jag försöker mest informera mig om hur man kan göra. Jag undrar också hur mycket jobb det är = hur mycket det kommer att kosta.

I köket idag finns fem jordade uttag som går på tre olika säkringar (säkringar=grupper?). Däremot går en del uttag och taklampor i andra rum på samma säkring som de i köket. I proppskåpet (proppskåp=gruppcentral?) finns det en del tomma "hål" för proppar. Kan elektrikern då på ett snabbt och enkelt sätt se till att uttagen i köket kommer till varsin ny säkring = grupp, eller måste det till tidskrävande och dyr dragning av kabel?

Om någon fattade detta är jag tacksam för feedback!

jocke@nybleus.se skrev:
framför allt är det klokt att sätta kyl/frys på en egen säkring, vissa säger tom. att man ska låta dem gå förbi jordfelsbrytaren utifall att den löser, då får man ju kasta all mat.

Sen om det är godkänt vet jag ej.
Om dom löser är det något fel, och då har dom skyddat mot brand/elchock.
Då är väl värdet av maten av mindre betydelse!

Just kyl/frys har startat många bränder som hade undvikits om JFB hade varit monterat!

sverre skrev:
Om dom löser är det något fel, och då har dom skyddat mot brand/elchock.
Då är väl värdet av maten av mindre betydelse!

Just kyl/frys har startat många bränder som hade undvikits om JFB hade varit monterat!
Jag kan inte annat än hålla med, vi har en jfb på rubbet. Börjar den lösa ut så är det bättre att gå till roten med problemet och byta/laga det som löser ut den.

Jag skulle installera en fast timer för kaffebryggaren.

Svante R. skrev:
I köket idag finns fem jordade uttag som går på tre olika säkringar (säkringar=grupper?). Däremot går en del uttag och taklampor i andra rum på samma säkring som de i köket. I proppskåpet (proppskåp=gruppcentral?) finns det en del tomma "hål" för proppar. Kan elektrikern då på ett snabbt och enkelt sätt se till att uttagen i köket kommer till varsin ny säkring = grupp, eller måste det till tidskrävande och dyr dragning av kabel?

Om någon fattade detta är jag tacksam för feedback!
Hmm, jag är inte heller någon elektriker, men jag kan säga så pass mycket att du om du ska dela upp en eller flera grupper så måste du byta ut eller snarare lägga till ledningar/tråd, på ett eller annat sätt, troligen också rördragning. Beroende på ditt hus förutsättningar är detta ju olika besvärande/möjligt/omöjligt.

Men, att det går lite annat på dessa grupper som du talar om betyder inte med säkerhet att de är underdimensionerade. Det kan kanske gå hur bra som helst ändå, förutsatt att du inte har några storförbrukare i de andra rummen. Lampor är i sammanhanget mycket små förbrukare. Räkna själv överslagsmässigt och förutsätt att en 10a tar ca 2300W. (En trög, hårt dragen ny porslinsäkring kan tillfälligt klara kanske 3600W eller mer till en början, men det är nog inget man dimensionerar utifrån).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.