Hej, jag har tagit in ett elfirma för att renovera el hela huset. Jag har sagt i början att jag vill byta el hela huset, elcentral, uttag, strömbrytare, kablar,…. . De skickade offert och jag godkände den. Nu drog de bara kablar bakom uttag, strömbrytare,… . Inte bakom element. Är det normal att byta inte de kablar bakom element med totalrenovering? Nu de sa att det finns inte i offert att kablar bakom element skulle bytas. Men jag min tolkning, de gav inte info till mig i början att det skulle inte ingå och i offert står det inte heller att kablar bakom element inte ingår. Många händelse under renovering tid var muntligt.
Vad är rätt?
Vad är rätt?
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Vad menar du med ledningar bakom element? Är det fråga om utanpåliggande kablar?
Eller är det helt enkelt elen till alla värmeelement som de inte anser ingår?
Så som jag tolkar offerten så är det enda som inte explcit ingår är om man måste spåra in nya ledningar i betongväggar.
Sedan står det dragning av kablar i befintliga rör. Det skulle man med lite "illvilja" kunna tolka som att utanpåliggande kablar som alltså är klamrade på vägg osv. inte ingår. Men troligen menas med "kablar i befintliga rör" bara att det inte ingår att fräsa in nya rör i väggarna där det ev. kan behövas.
Så som jag tolkar offerten så är det enda som inte explcit ingår är om man måste spåra in nya ledningar i betongväggar.
Sedan står det dragning av kablar i befintliga rör. Det skulle man med lite "illvilja" kunna tolka som att utanpåliggande kablar som alltså är klamrade på vägg osv. inte ingår. Men troligen menas med "kablar i befintliga rör" bara att det inte ingår att fräsa in nya rör i väggarna där det ev. kan behövas.
Det är kablar till element, menar jag. De är i rör också.H hempularen skrev:Vad menar du med ledningar bakom element? Är det fråga om utanpåliggande kablar?
Är det hela offerten du visar? Den säger ju renovering, inte utbyte, så fräscha delar kan ju behållas.Tvan skrev:
Hej, jag har tagit in ett elfirma för att renovera el hela huset. Jag har sagt i början att jag vill byta el hela huset, elcentral, uttag, strömbrytare, kablar,…. . De skickade offert och jag godkände den. Nu drog de bara kablar bakom uttag, strömbrytare,… . Inte bakom element. Är det normal att byta inte de kablar bakom element med totalrenovering? Nu de sa att det finns inte i offert att kablar bakom element skulle bytas. Men jag min tolkning, de gav inte info till mig i början att det skulle inte ingå och i offert står det inte heller att kablar bakom element inte ingår. Många händelse under renovering tid var muntligt.
Vad är rätt?
Och som exempel raden "komplettering av uttag och strömbrytare" innebär ju inte byte som du ville ha.
Du borde ha begärt förtydligande av offerten innan beställning eftersom den inte täcker vad du önskade.
Tvan skrev:
Vad är rätt?
Varför vill du byta ledningarna till elelementen? Det handlar väl om FK (pvc isolerade trådar) och deras livslängd är inte på långa vägar uppnådd. Jag skulle tro att dom har minst 100 år kvar.Tvan skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Kan tänka mig två "problem" här. Om han har betalat ett fast pris för byte av kablar (och det andra). Så vill man ju ha det man har betalat för. Det haltar lite iom "komplettering" av uttag o strömbrytare. Det låter som alltför diffust för att fungera till fastpris, såvida det inte även finns i avtalet uppgifter om var exakt set skall sättas nya uttag osv.E elmont skrev:
Det andra problemet är om man byter från ojordade uttag till jordade. Så måste man jorda även radiatorerna, vilket i praktiken betyder att ledningarna till radiatorerna måste bytas, även om det är 100 år eller mer kvar av livslängden.
Högst troligt är det en jord framdragen till elementen, beroende på ålder är den röd eller gul/grön. Är den röd kan man lätt dra om en röda till en G/G om man så önskar, att byta även dom andra färgerna ger inget mervärde.
Ps
Många moderna elelement är dessutom dubbelisolerade och då faller behovet av jord.
Ps
Många moderna elelement är dessutom dubbelisolerade och då faller behovet av jord.
Klicka här för att svara