12 087 läst ·
66 svar
12k läst
66 svar
Hur man reveterar ett trähus med kalkputs – ett försök till guide
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 357 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 357 inlägg
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 357 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 357 inlägg
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 357 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 357 inlägg
Håll dig borta från mig!Microkatten skrev:
Det är inte illa att lyckas kalla alla på ett konsumentforum för amatörer, vilka dessutom saknar förmåga att läsa sig till kunskap 😆. Amatören @heimlaga skall man absolut inte lyssna på, inte heller forskaren på kalkbruk verkar veta vad hon pratar om.
Alla "amatörer" gör nog bäst i att läsa på innan de anlitar en hantverkare eller själv gör arbetet, det har visat sig bli kostsamt om man väljer fel eller följer okunniga råd.
Redigerat:
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 357 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 357 inlägg
Blev ju väldigt tyst i denna tråd.
Får tillägga att alla nyputsade hus med kc bruk,
som jag la in bilder på, är på trästomme.
Och jag skulle nog tro att dom inte behöver gör något åt
sin fasad på minst 30-40 år.
Får tillägga att alla nyputsade hus med kc bruk,
som jag la in bilder på, är på trästomme.
Och jag skulle nog tro att dom inte behöver gör något åt
sin fasad på minst 30-40 år.
Inte fasaden men däremot är risken stor att de får byta stomme i väggarna.N neo11 skrev:
Vilket jag redan har förklarat ett antal gånger.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 357 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 357 inlägg
Ok, men förstår det faktiskt inte.
Man putsar på en vassmatta/putsbärare.
Och pga av att det är lite cement i bruket förutom kalk, så ruttnar allt trä bakom putsen.
Men putsar man med kc bruk i stockholm så ruttnar inte trästommen.
Men om man bor på landet, så gör den det.
Då måste man ha kalkbruk som stockholmarna inte har råd med?
Kanske finns andra omständigheter på landet som gör att det ruttnar, kanske dåligt underhåll.
Man putsar på en vassmatta/putsbärare.
Och pga av att det är lite cement i bruket förutom kalk, så ruttnar allt trä bakom putsen.
Men putsar man med kc bruk i stockholm så ruttnar inte trästommen.
Men om man bor på landet, så gör den det.
Då måste man ha kalkbruk som stockholmarna inte har råd med?
Kanske finns andra omständigheter på landet som gör att det ruttnar, kanske dåligt underhåll.
Trästommen ruttnar bakom cementputs. Det sköter sig själv. Far tillbaka och se om 20 år så får du se det.
Orsakerna är:
1. Cementen är inte tillräckligt fuktgenomsläpplig så fukt som vandrar utåt genom väggen fångas bakom cementen och träet ruttnar. Fukt uppstår där människor bor och vandrar utåt genom väggar och mellantak. Kurserna Byggnadsfysik1 och Byggnadsbysik2 i ingenjörsutbikldningen. Tillämpar man den teoretiska kunskapen på skadorna man ser i verkligheten blir det helt uppenbart.
Enda sättet att undvika det i ett äldre hus är om väggen är så dåligt isolerad att allt fukt torkar av värmen som läcker inifrån. Sådana exempel finns.
2. Cementbruk har starkare kapillärsugning än kalkbruk på grund av att porerna är mindre. I synnerhet när det är blandat med fin sand så som de fabriksblandade bruken är. Jag föredrar att blanda de två första påslagen med grövre sand som både minskar sprickbildningen och kapillärsugningen.
Ökad kapillärsugning betyder att en större del av vätan från slagregn sugs in i putsen och fuktar på träet bakom.
Dessutom behöver kalkbruk inte vara orimligt dyrt. Själva bruket kostar bara obetydligt mer när man våtsläcker kalken själv. Litet mer arbetstimmar blir det så litet dyrare blir det men räknar man med minskade kostnader längre fram blir det inte speciellt dyrt totalt sett.
Orsakerna är:
1. Cementen är inte tillräckligt fuktgenomsläpplig så fukt som vandrar utåt genom väggen fångas bakom cementen och träet ruttnar. Fukt uppstår där människor bor och vandrar utåt genom väggar och mellantak. Kurserna Byggnadsfysik1 och Byggnadsbysik2 i ingenjörsutbikldningen. Tillämpar man den teoretiska kunskapen på skadorna man ser i verkligheten blir det helt uppenbart.
Enda sättet att undvika det i ett äldre hus är om väggen är så dåligt isolerad att allt fukt torkar av värmen som läcker inifrån. Sådana exempel finns.
2. Cementbruk har starkare kapillärsugning än kalkbruk på grund av att porerna är mindre. I synnerhet när det är blandat med fin sand så som de fabriksblandade bruken är. Jag föredrar att blanda de två första påslagen med grövre sand som både minskar sprickbildningen och kapillärsugningen.
Ökad kapillärsugning betyder att en större del av vätan från slagregn sugs in i putsen och fuktar på träet bakom.
Dessutom behöver kalkbruk inte vara orimligt dyrt. Själva bruket kostar bara obetydligt mer när man våtsläcker kalken själv. Litet mer arbetstimmar blir det så litet dyrare blir det men räknar man med minskade kostnader längre fram blir det inte speciellt dyrt totalt sett.
Det här med fuktvandring ut genom fasaden, gäller det om huset är isolerat på ett sätt som inkluderar ångspärr? Kanske är det detta som orsakar förvirringen, om kc-revetering som funkat gör det för att den invändiga fukten inte kan komma ut i fasaden?
Om man har en tät ångspärr på insidan blir det ingen sådan fuktvandring utåt. Å andra sidan blir en dylik ångspärr aldrig riktigt tillräckligt tät för att fylla sitt syfte i ett gammalt hus. Därför är det i allmänhet bättre att bygga så att huset klarar sig utan ångspärr.G gulaaa skrev:
Nej, det är klart. Ändå görs det ofta. Och det kan kanske förklara varför neo11 kunnat se att cementputsade trähus inte ruttnar.H heimlaga skrev:
En annan förklaring är kanske att det rör sig om hus med fungerande självdrag/ventilation? Då rör sig luften "inåt" och risken för fuktvandring utåt minskar/försvinner? Tänker jag rätt där?
Hur uppstår ens fuktvandring utåt i väggarna? Är det först om Ventilationen är helt åt helvete? Vilka förutsättningar måste uppnås, så att säga? Jag renoverar ett gammalt putsat hus och undrar hur det ska undvikas.
Fuktvandringen utåt genom väggarna uppstår först och främst för att ånghalten i luften inomhus är mycket högre än utomhus på vintern. För att varmare luft kan ta upp mer ånga och för att ånga produceras av människor som andas och svettas och duschar och diskar och lagar mat.G gulaaa skrev:Nej, det är klart. Ändå görs det ofta. Och det kan kanske förklara varför neo11 kunnat se att cementputsade trähus inte ruttnar.
En annan förklaring är kanske att det rör sig om hus med fungerande självdrag/ventilation? Då rör sig luften "inåt" och risken för fuktvandring utåt minskar/försvinner? Tänker jag rätt där?
Hur uppstår ens fuktvandring utåt i väggarna? Är det först om Ventilationen är helt åt helvete? Vilka förutsättningar måste uppnås, så att säga? Jag renoverar ett gammalt putsat hus och undrar hur det ska undvikas.