6 949 läst · 51 svar
7k läst
51 svar
Hur man reveterar ett trähus med kalkputs – ett försök till guide
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 172 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 172 inlägg
Man får väl tillägga att hela den senare diskussionen började efter att heimlaga helt felaktigt påstår att det bruk jag rekommenderar inte fungerar. Hoppas heimlaga kan förstå att kc bruk funkar i stockholm.
Men tydligen inte norrut.
Men tydligen inte norrut.
Du verkar inte må bra?N neo11 skrev:
För att citera en forskare på kalkbruk, som också bara verkar ha läst text om puts som skrivits på 70-talet:
"KC-putsen är tätare än kalkbruket och kapslar in fukten som samlas i stommen. När fukten inte kommer ut ruttnar träet. Detta hur är långt ifrån det enda [huset] som ruttnar i Visby.
- Jag skulle tro att det rör sig om mer än hundra , säger Kristin Balksten, som forskar på kalkbruk på Campus Gotland."
Det är stora summor pengar som måste läggas på skador som orsakats av murare som saknar kompetens. Och inte verkar murarna vara intresserade av att lära sig något heller, som du själv är ett bevis för, skadorna syns ju inte förrän långt senare:
"Kristin Balksten säger att murare generellt har dålig kunskap om material och ofta ger fel råd till husägare.
- De ser mycket till garantitiden. De vill lägga nåt som håller i fem år, istället för att se till att nåt som hållit 300 år skulle kunna lagas och hålla ytterligare 300 år."
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 172 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 172 inlägg
Jag mår alldeles utmärkt.
Skönt att husen i stockholm håller då.
Aldrig hört talas om problemet.
Och en nyputs brukar ha en livslängd på upp till 100år, kanske längre.
Men är i behov av minst en renovering tidigare.
Dock inte på trästommen.
Det där med 300 år förstår jag inte.
Men nu lägger jag inte mer energi på denna tråd.
Skönt att husen i stockholm håller då.
Aldrig hört talas om problemet.
Och en nyputs brukar ha en livslängd på upp till 100år, kanske längre.
Men är i behov av minst en renovering tidigare.
Dock inte på trästommen.
Det där med 300 år förstår jag inte.
Men nu lägger jag inte mer energi på denna tråd.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 172 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 172 inlägg
Ja, men byggahus reflekterar ju bara till massa amatörer som egentligen inte kan någonting annat än vad dom läst sig till. Det bästa vore väl att putsa alla hus i hela världen med hydraliskt kalkbruk.
Är ju dyrast och bäst. =)
Glad påsk
Är ju dyrast och bäst. =)
Glad påsk
Nu råkar det händelsevis vara så att dina fördomar inte stämmer neo11.
Jag är 43 år, arbetar till största delen som timmerman med specialarbeten som andra inte klarar av bland annat stockbyten. Snickrar och reparerar träbåtar som utfyllnad mellan bygguppdragen. Gör en del planeringsarbeten och skadebedömningar ibland.
Jag råkar händelsevis ha utbildat mig till byggnadsingenjör på Batchelor nivå med en viss inriktning mot fuktfysik och träkonstruktion innan krisen 2008 och en långvarig ryggskada gjorde mig arbetslös med resultatet att jag behövde hitta någonting annat att leva på.
Inte riktigt det du påstår........
Jag är 43 år, arbetar till största delen som timmerman med specialarbeten som andra inte klarar av bland annat stockbyten. Snickrar och reparerar träbåtar som utfyllnad mellan bygguppdragen. Gör en del planeringsarbeten och skadebedömningar ibland.
Jag råkar händelsevis ha utbildat mig till byggnadsingenjör på Batchelor nivå med en viss inriktning mot fuktfysik och träkonstruktion innan krisen 2008 och en långvarig ryggskada gjorde mig arbetslös med resultatet att jag behövde hitta någonting annat att leva på.
Inte riktigt det du påstår........
Det är inte illa att lyckas kalla alla på ett konsumentforum för amatörer, vilka dessutom saknar förmåga att läsa sig till kunskap 😆. Amatören @heimlaga skall man absolut inte lyssna på, inte heller forskaren på kalkbruk verkar veta vad hon pratar om.N neo11 skrev:
Alla "amatörer" gör nog bäst i att läsa på innan de anlitar en hantverkare eller själv gör arbetet, det har visat sig bli kostsamt om man väljer fel eller följer okunniga råd.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 172 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 172 inlägg
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 172 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 172 inlägg
Hus jag putsat med hydraliskt kalkbruk.
Och valven är murade och putsade med hydraliskt kalkbruk.
Och valven är murade och putsade med hydraliskt kalkbruk.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 172 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 172 inlägg
Dessa 4 kåkar har jag putsat med kc bruk, nyputs på alla.