N
Man får väl tillägga att hela den senare diskussionen började efter att heimlaga helt felaktigt påstår att det bruk jag rekommenderar inte fungerar. Hoppas heimlaga kan förstå att kc bruk funkar i stockholm.
Men tydligen inte norrut.

N neo11 skrev:
Man får väl tillägga att hela den senare diskussionen började efter att heimlaga helt felaktigt påstår att det bruk jag rekommenderar inte fungerar. Hoppas heimlaga kan förstå att kc bruk funkar i stockholm.
Men tydligen inte norrut.
Och absolut inte på trä.

N
=) Herregud. Man kan putsa på träfasader.

N neo11 skrev:
=) Herregud. Man kan putsa på träfasader.
Ja det kan man men gör man det med cementbruk eller kalkcementbruk är risken för röta mycket stor såvida inte huset är så dåligt isolerat att all fukt avdunstar snabbt.

Microkatten
N neo11 skrev:
Era erfarenheter är ju totalt okunniga, ni kan ju för fan ingenting om puts egentligen förutom det ni läser om puts som skrivits på 70 talet. Alla här tycker att kalkbruk är guds svar till mänskligheten.
Du verkar inte må bra?

För att citera en forskare på kalkbruk, som också bara verkar ha läst text om puts som skrivits på 70-talet:

"KC-putsen är tätare än kalkbruket och kapslar in fukten som samlas i stommen. När fukten inte kommer ut ruttnar träet. Detta hur är långt ifrån det enda [huset] som ruttnar i Visby.

- Jag skulle tro att det rör sig om mer än hundra , säger Kristin Balksten, som forskar på kalkbruk på Campus Gotland."

Det är stora summor pengar som måste läggas på skador som orsakats av murare som saknar kompetens. Och inte verkar murarna vara intresserade av att lära sig något heller, som du själv är ett bevis för, skadorna syns ju inte förrän långt senare:

"Kristin Balksten säger att murare generellt har dålig kunskap om material och ofta ger fel råd till husägare.

- De ser mycket till garantitiden. De vill lägga nåt som håller i fem år, istället för att se till att nåt som hållit 300 år skulle kunna lagas och hålla ytterligare 300 år."

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
N
Jag mår alldeles utmärkt.
Skönt att husen i stockholm håller då.
Aldrig hört talas om problemet.
Och en nyputs brukar ha en livslängd på upp till 100år, kanske längre.
Men är i behov av minst en renovering tidigare.
Dock inte på trästommen.
Det där med 300 år förstår jag inte.
Men nu lägger jag inte mer energi på denna tråd.

Microkatten
N neo11 skrev:
Aldrig hört talas om problemet.
Du hör ju talas om problemet gång på gång på byggahus. Men du lyssnar uppenbart inte.
N neo11 skrev:
Men nu lägger jag inte mer energi på denna tråd.
Det låter som en bra idé!

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
N
Ja, men byggahus reflekterar ju bara till massa amatörer som egentligen inte kan någonting annat än vad dom läst sig till. Det bästa vore väl att putsa alla hus i hela världen med hydraliskt kalkbruk.
Är ju dyrast och bäst. =)

Glad påsk

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Nu råkar det händelsevis vara så att dina fördomar inte stämmer neo11.

Jag är 43 år, arbetar till största delen som timmerman med specialarbeten som andra inte klarar av bland annat stockbyten. Snickrar och reparerar träbåtar som utfyllnad mellan bygguppdragen. Gör en del planeringsarbeten och skadebedömningar ibland.

Jag råkar händelsevis ha utbildat mig till byggnadsingenjör på Batchelor nivå med en viss inriktning mot fuktfysik och träkonstruktion innan krisen 2008 och en långvarig ryggskada gjorde mig arbetslös med resultatet att jag behövde hitta någonting annat att leva på.

Inte riktigt det du påstår........

• Gilla
Dannis och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
N neo11 skrev:
Ja, men byggahus reflekterar ju bara till massa amatörer som egentligen inte kan någonting annat än vad dom läst sig till. Det bästa vore väl att putsa alla hus i hela världen med hydraliskt kalkbruk.
Är ju dyrast och bäst. =)
Det är inte illa att lyckas kalla alla på ett konsumentforum för amatörer, vilka dessutom saknar förmåga att läsa sig till kunskap 😆. Amatören @heimlaga skall man absolut inte lyssna på, inte heller forskaren på kalkbruk verkar veta vad hon pratar om.

Alla "amatörer" gör nog bäst i att läsa på innan de anlitar en hantverkare eller själv gör arbetet, det har visat sig bli kostsamt om man väljer fel eller följer okunniga råd.

N
=)
Jag kommer nog aldrig nå fram här, så låter det vara.

Men använde faktiskt hydralbruk idag.
Lappa puts i taket i ett valv vi byggde för ca 15 år sen.

• Stenvalv med blått tak dekorerat med guldfärgade djurmotiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Framför

• Hus med stenmur och bågformad öppning, omgiven av buskar.
    Skapa konto
N
Hus jag putsat med hydraliskt kalkbruk.
Och valven är murade och putsade med hydraliskt kalkbruk.

• Ett stort hus med putsad fasad, murad med hydraliskt kalkbruk, omgiven av stensättning och grönskande trädgård.
    Skapa konto
  • Byggställning med putsat valv och tak i röda tegelpannor, murat och putsat med hydrauliskt kalkbruk.
    Skapa konto
  • Välputsade valv murade med hydrauliskt kalkbruk, med ett rött tegeltak, inramade av byggställningar.
    Skapa konto
  • Byggnadsställningar runt hus med valv putsade med hydrauliskt kalkbruk. Röd takpannor syns ovanpå valven.
    Skapa konto
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
N
Och KEIM Silikat.

N
Dessa 4 kåkar har jag putsat med kc bruk, nyputs på alla.

• En nyputsad vit fasad med kc bruk, två våningar, svarta stuprör och fönster med trädetaljer, omgiven av snötäckt mark.
    Skapa konto
  • Ett nyputsat hus med vita väggar och svarta stuprör, sett från sidan. Snö på marken och trädgård med få träd.
    Skapa konto
  • Vitputsad fasad av ett stort hus, nyputsad med kc bruk.
    Skapa konto
  • Vit putsad fasad på hus med blå dörr och trappsteg, blå himmel i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.