Hej!

Vi ska om en cirka en månad renovera vårt badrum som idag är original sedan sent 60-tal. Nytt badrum samt befintlig planlösning enligt bild. Jag har börjat fundera på om vår "walk-in-shower" är aningens för liten?!

I stora drag river vi väggen in till KLK samt Sovrum för att utöka ytan. Där garderoberna står idag ska vi skapa ett duschutrymme. Vi vill undvika att sätta duschen angränsande till fönster varav vi landat i denna lösningen. Schaktet är för avluftning av stam samt infälld hylla.

Bredden på duschutrymmet beräknas bli 835mm inkl ytskikt (ca 15mm puts+kakel) till insida duschvägg. Vi är rädda att det kommer upplevas trångt och men värnar samtidigt om en "walk-in-shower" samt lösningen med en duschvägg från golv till tak. Samt att ingången kanske upplevs trång också, 590mm + handdukstork i axelhöjd som inkräktar?

Vad är era erfarenheter? Ge gärna lite förslag och feedback!

Tack på förhand :)

• Ritning av ett badrum med planlösning och vyer, inklusive duschutrymme, handfat och toalett.职位
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning för badrumsrenovering med "walk-in-shower" bredvid garderober och sovrum, visar vägg som ska rivas mellan KLK och sovrum.
    Skapa konto
Fick Googla walk in shower. Det verkar vara ett vanligt duschutrymme med väggar? Precis som Walk in closet, är en garderob/klädkammare.

80x80 är väl helt ok. Likaså 60cm öppning.

• Gilla
frexizz och 1 till
  • Laddar…
C
80x80 motsvarar ju en standard duschkabin, och det kommer att kännas mycket rymligare i och med att en sida är öppen. Walk-in shower var ett nytt begrepp för mig också - vet inte riktigt om det ligger några särskilda förväntningar i begreppet? Det kommer ju inte att upplevas som kunglig storlek...

Har 100x100 med skjutbar öppning 60 cm och det känns som gott om plats med den öppningen. Som du säger kan dock säkert handdukstorken upplevas vara lite i vägen.

• Gilla
frexizz
  • Laddar…
Om man gillar att duscha i kallluft och få vatten på golvet är walk-in lösning :) Tror det är populärt pga att hotell ofta kör med det för att få plats i små badrum och slippa dushdörrar.

• Gilla
frexizz och 4 till
  • Laddar…
Vår dusch är 90x160 men kan stängas. Jag upplever det som betydligt mer njutbart när dörren är stängd och det går att få upp lite ånga. Tror inte 80 skulle kännas för trångt.

Känns ju även som att dett bidrar till mindre fukt i badrummet då avsaknaden av ånga beror på att den vädrats ut i resten av rummet.

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
835mm för att duscha blir inga problem, iaf inte så länge man är ensam. 590 mm minus handdukstork kommer däremot att bli väldigt trångt...

• Gilla
frexizz
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Fick Googla walk in shower. Det verkar vara ett vanligt duschutrymme med väggar? Precis som Walk in closet, är en garderob/klädkammare.

80x80 är väl helt ok. Likaså 60cm öppning.
Ja på ett sätt är väl alla duschar en ”walk-in-shower”, begreppet var förekommande i vår inspirationssamling. Men så som jag tolkat det innebär det en dörrfri lösning, fasta väggar/partier och där utrymmet är spatiöst och minimalistiskt.

Besökte ett hotell i helgen och det var 100x70, då kändes det extremt trångt. Men då är vi inte helt ute o cyklar, tack för ditt svar!

Tror också handdukstorken kommer vara i vägen. Det frå inte plats en långsmal variant på andra sidan dörren?

• Gilla
frexizz
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
835mm för att duscha blir inga problem, iaf inte så länge man är ensam. 590 mm minus handdukstork kommer däremot att bli väldigt trångt...
Bra input! Ska se om det eventuellt är möjligt att rucka dörren i sidled närmare handfat för att göra mer plats åt handdukstorken…

Du råkar inte direkt se en annan lösning för handdukstorken?

C
F frexizz skrev:
Bra input! Ska se om det eventuellt är möjligt att rucka dörren i sidled närmare handfat för att göra mer plats åt handdukstorken…
Själv skulle jag nog om möjligt flyttat "utbyggnaden" av väggen med den inbyggda hyllan till andra sidan. Framför allt för att jag tycker att det är j-kligt irriterande att man blöter ner alla prylar vid dusch. Har gärna hyllan en bit från duschen, men fortfarande inom armlängds avstånd.

Då skulle duschen hamna närmare yttervägg, och utbyggnaden kompensera för att handdukstorken sticker ut från vägg.

Sen skulle jag nog själv satsat på en traditionell duschvägg med skjutdörr från vägg till vägg.

• Gilla
frexizz
  • Laddar…
F frexizz skrev:

Du råkar inte direkt se en annan lösning för handdukstorken?
Inget självklart. Vi har två sådana här handdukstorkar men använder nästan aldrig värme, de funkar säkert bra om man bara har två handdukar.

https://www.inr.se/sortiment/handdukstorkar/handdukstork-line

Två lodräta handdukstorkar monterade på en mörk kaklad badrumsvägg, en med en hängande grå handduk.
Skapa konto

• Gilla
frexizz
  • Laddar…
BirgitS
F frexizz skrev:
Bredden på duschutrymmet beräknas bli 835mm inkl ytskikt (ca 15mm puts+kakel) till insida duschvägg. Vi är rädda att det kommer upplevas trångt och men värnar samtidigt om en "walk-in-shower" samt lösningen med en duschvägg från golv till tak.
Vår dusch, med två duschdörrar, är 80x100 känns inte trång, inte ens för sambon som är över 190 cm med långa ben.

Har ni kollat upp när det gäller för avstånd till fönstret?
Vatten kan ju ta sig sidledes en bit bakom kaklet och man vill väl inte riskera att vattnet når fönsterkarmen.

Är det lämpligt att dra vatten till toaletten i ytterväggen?
Eller är det bar så att rördragningen inte syns på ritningen?

D Dublin skrev:
Tror också handdukstorken kommer vara i vägen. Det frå inte plats en långsmal variant på andra sidan dörren?
Ja handdukstorken är ett huvudbry! Nackdelen är att den hamnar för långt från duschen i min mening.

BirgitS BirgitS skrev:
Vår dusch, med två duschdörrar, är 80x100 känns inte trång, inte ens för sambon som är över 190 cm med långa ben.

Har ni kollat upp när det gäller för avstånd till fönstret?
Vatten kan ju ta sig sidledes en bit bakom kaklet och man vill väl inte riskera att vattnet når fönsterkarmen.

Är det lämpligt att dra vatten till toaletten i ytterväggen?
Eller är det bar så att rördragningen inte syns på ritningen?
Verkar som att vi inte behöver nojja mer över ytan, som fler bekräftar är det nog gott om för en bekväm dusch. Däremot är handdukstorken ett bekymmer.

Jag hoppas givetvis att när de monterar glaspartiet mot väggen att de tätar bakom så inget vatten tränger ut den vägen.

Och du har rätt med ledningarna. Planen är att vi tar ett stick från schaktet till toaletten genom utanpåliggande.

Idag är det rör i ytterväggen och hoppas innerligt att inget otrevligt dyker upp i rivningsprocessen.

Redigerat:
C cpalm skrev:
Själv skulle jag nog om möjligt flyttat "utbyggnaden" av väggen med den inbyggda hyllan till andra sidan. Framför allt för att jag tycker att det är j-kligt irriterande att man blöter ner alla prylar vid dusch. Har gärna hyllan en bit från duschen, men fortfarande inom armlängds avstånd.

Då skulle duschen hamna närmare yttervägg, och utbyggnaden kompensera för att handdukstorken sticker ut från vägg.

Sen skulle jag nog själv satsat på en traditionell duschvägg med skjutdörr från vägg till vägg.
Många bra idéer.

Ibland är inte alltid den ”snyggaste” lösningen den bästa. - Vi kanske ska tänka om kring den fasta duschväggen, den kostar ju även en slant att få måttbeställd…

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.