T
I den här tråden tänkte jag att alla som har hittat ett nytt sätt att använda sin multimaster på delar med sig av sina erfarenheter. Vi kan väl börja med det allra mest grundläggande och sedan får man fylla på allteftersom.

Själv äger jag ingen multimaster, men summan av denna tråd kanske kan få mig att ändra mig.
Jag har endast använt multimaster i mitt jobb och då till att kapa panel på plats. Till detta var den jättebra.

OBS! Försök att vara kortfattade så att tråden kan bli lång och ändå överskådlig. Tack!

Har använt multimastern till hur många saker som helst känns det som. Allt ifrån urtag ur reglar till bortsågning av understa delen av tröskeln för att lägga golv in under.

Har mestadels använt sågbladen (E-cut) och klingan, men även raspen och profilslipsatsen har kommit till användning.

Köp en om du inte har en. Man löser hur många saker som helst väldigt smidigt.

EDIT: Kör en Fein Multimaster Top med stjärnfästet.

Skulle dra lite kabel längs taket, plockade ner taklisten å skar bort tillräckligt mycket av innertaket för att en VP-slang skulle gå trycka dit (men bara såpass att taklisten fortfarande täckte området väl tillbaks).
Skulle flytta en garderob som var spikad i golv och tak, metallsågbladet nådde precis in och kunde kapa spikarna så garderoben kom lös oskadd.
Skulle ha ner sladd från plasma-TV till golvet, fast inne i väggen; enkel använda som stämjärn för det nedre hålet som gjordes såpass lågt på höjden att det går dölja med golvlist (hålsåg på övre hålet iom dolt bakom tv så stort hål gör inget.).
Funkar bra för VVS-jobb, kapa rör.
Kapat en del VP-rör på plats på ställen när man precis når in med armarna och ska försöka trä på en 90'-vinkel, inget utrymme för nån annan sorts såg eller kniv.
Hål mellan köksskåp nära vägg eller tak, för att dra sladdar för spots.

Den går nästan lika varm som skruvdragarn. Händer ofta att jag använder den typ som täljkniv när man ska forma något.

Kan ni inte även skriva om det är en Multimaster eller en Bosch-historia ni har? Då kan man kanske ana en trend om vilken som är bäst ;)

Skulle dra nätverkskablage (4st kablar) och en videokabel (ljud+bild) och ström genom en vägg, tog multimaster och ett litet sågblad så fick jag ett snyggt fyrkantigt hål som jag sedan kunde sätta plastprofil på så det blev snyggt.

Skulle ta bort plastmatta som var lagd i sovrummet, släppte i underlaget men den var alldeles för stor för att hantera, drog fram multimastern och skar av mattan i mitten längs med rummet, nu blev det lite mer hanterligt.

Sen tror jag att jag kommer använda den väldigt friskt vid golvläggningen i helgen och även senare när jag skall ta bort heltäckningsmattan i trappen.

EDIT: Är en Fein Multimaster Top jag har.

Jaja..har ju bara Boschen men den går flitigt...

Perfekt när man gipsar och kåken är vind o sne. Då går det att tälja fint med den. Kapa av taklister som sitter som berget, ta bort en decimeterstor bit så man kommer åt på ett vettigt sätt med brytjärn/hammare.

Letade reglar i ett spånskivegolv genom att helt enkelt såga ner en bit, omlott tills jag hittade regeln. Tappat bort sökaren...:(

För att inte tala om hur bra den är för att vässa snickarpennorna. Görs numera med stil!

Rev ut tjock plastmatta från blivande sovrummet i helgen. Mattan limmad mot rejäl masonit som var nubbad mot trägolvet och jag jobbade ensam - fick slita upp ca 1 meter breda sektioner, hålla upp med ena handen (asjobbigt, mattan knappt böjbar) och med den andra kapa den sega tjocka plastmattan inkl masoniten med Fein Multimaster Top och segmentsågklingan. Funkade bra. Hade ju gått med sticksågen också, men Multimastern var närmast tillhands då jag använt den som komplement till tigersågen vid rivning av mellanvägg och väggfasta träskåp (gammalt hus = rejäla dimensioner) där det var svårt att komma åt med makitan eller man måste vara försiktig med underlaget. Då satt bredaste japanbladet på, rejäla tänder och snabb avverkning :)

/A

skulle byta en ytterdörr i en källare.I den gamla karmen hade man borrat ett hål och dragit ut en kabel till ytterbelysningen.
För att få bort den gamla karmen utan att skada kabeln sågade jag två paralella snitt med multimastern och fick enkelt bort kabeln.
Använder ofta den till att kapa golvlist utan att behöva ta loss den från väggen.
jag har den gamla modellen utan stjärnfäste och kan på så vis använda boschs klingor som är billigare.Nackdelen är väl att man får spänna till den lite då och då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.