10 088 läst ·
16 svar
10k läst
16 svar
Blir det fort smutsigt om man målar vitt...?
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra Götaland
· 23 inlägg
Vi flyttade in i augusti ifjol och i sommar är vi sugna på att måla om huset för att det ska kännas ännu lite mer som vårt. Vi är inne på att måla vitt, det är ljusgult nu.
Men nu hörde jag någon säga att det lätt blir smutsigt... Stämmer det? Smutsigt kommer det att bli men hur fort? Tilläggas bör nämnas att vi har flera projekt på gång och att hålla på att underhålla fasaden flera gånger framöver passar inte riktigt in i vår planering. Bör vi tänka om?
Men nu hörde jag någon säga att det lätt blir smutsigt... Stämmer det? Smutsigt kommer det att bli men hur fort? Tilläggas bör nämnas att vi har flera projekt på gång och att hålla på att underhålla fasaden flera gånger framöver passar inte riktigt in i vår planering. Bör vi tänka om?
Hej
Smutsigt blir det fort. Alla luftföroreningar m.m gör att det smutsas ner.
Visst det går säkert att tvätta med jämna mellanrum och hålla det vitt.
Fundera över det totala underhållsbehovet vid val av kulör.
Summan av allt småfixande blir till slut en heltidssysselsättning.
Fredrik
Smutsigt blir det fort. Alla luftföroreningar m.m gör att det smutsas ner.
Visst det går säkert att tvätta med jämna mellanrum och hålla det vitt.
Fundera över det totala underhållsbehovet vid val av kulör.
Summan av allt småfixande blir till slut en heltidssysselsättning.
Fredrik
Medlem
· Västra Götaland
· 23 inlägg
Det låter som vi bör fundera på en annan färg... För hålla på och tvätta ett nymålat hus flera gånger låter ju inte kul.
Vårt nuvarande hus på landet är vitt, träpanel. Vet inte säkert när det målades sist men det är nog kanske 10 år sedan. Tycker inte det är speciellt smutsigt, men lite svartprickigt och gråare här och där. Tror det beror en hel del på omgivningarna, skog, trafik etc. Men visst, tror också det är i längden är mer underhåll med vitt hus...men efter 10 år kanske man vill måla om ändå?
Medlem
· Västra Götaland
· 23 inlägg
Kanske skulle ta någon färg som är mer åt det beiga hållet, så behöver vi inte se smutsen lika fort...? För vi vill ha en ljus nyans (så att vårt lilla hus ser större ut...).
Medlem
· Västra Götaland
· 23 inlägg
Vi har ju inte så stort hus så att tvätta det kanske inte blir så jobbigt ändå. Vi får fundera vidare och tackar så mycket för era tips!
Har hört att det finns någon färg som liksom rengör sig själv, men jag har inte tagit reda på mer om det. Kanske kan vara ett alternativ också.
Tror det är Caparol Carat du menar, de påstår att smutsen inte fastnar lika lätt och de som fastnar spolas av vid regn. Om de funkar eller inte vet jag inte. Vi ska ha vitt men valde en annan färgtillverkare.jennypennys skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 23 inlägg
Fyra år låter som en mycket bra tidsrymd. För om fyra år är vi ju färdiga med all husrenovering och har en massa tid över. Typ. 
Ja, Carat hette färgen! Stämmer bra. Är det någon som testat, eller är den kanske för ny?
Ja, Carat hette färgen! Stämmer bra. Är det någon som testat, eller är den kanske för ny?