Valet har fallit på att lackera om köksluckorna (IKEA faktum Lidingö).
Ska nog inte vara nåt problem men hur gör man med vitrinluckans insida? Sitter en glaslist i plast på insidan men det verkar som att glaset går ner i en fals. Då kan det bli svårt att ta loss glaset?
Hur hade ni gjort? För jag utgår från att både in och utsida lackas.
Ska nog inte vara nåt problem men hur gör man med vitrinluckans insida? Sitter en glaslist i plast på insidan men det verkar som att glaset går ner i en fals. Då kan det bli svårt att ta loss glaset?
Hur hade ni gjort? För jag utgår från att både in och utsida lackas.
Smidigt ändå med hjälp av stämjärn, spetstång och mejsel. Lister, gångjärn och handtag borta, glasen urtagna från sex dörrar. Redo för måleriet.
Produkter som diskuteras: "spetstång"
Spetstänger
Spetstänger, även kända som långnäbbstänger, är ett populärt verktyg inom många yrkesområden, som elektronik, smyckesmakeri, och mekaniska jobb. Dessa tänger har en smal, spetsig näbb, vilket gör att de kan nå in i trånga utrymmen
Läs mer
Tillbaka från måleriet. Tips från sprutmåleriet var att antingen låta glasmästare kitta dörrarna eller återanvända listerna med borrade hål och mässingspik. Blev det senare. Om det behövs så blir det handmålning till sommaren.K Kjell_G skrev:
Hej Kjell!K Kjell_G skrev:
Kan du förklara hur du satte fast plastlisterna igen? Har gjort exakt samma sak med Lindingö vitrinsluckor och står i valet och kvalet att lämna in dem eller bara lösa det själva. Önskar att vi hade kunnat ordna det själva
Jag utgick från hålen efter gamla stiften, borrade med 1 mm borr så vinkelrätt jag kunde. Spikade listerna med liten hammare (se bilden) och skyddade glaset med handduk/papper.
Mässingspiken kort och tunn.
Mässingspiken kort och tunn.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden