J
Hej!

Vi bygger ett plank bestående av lockläktpanel (som på bilden) på båda sidor om stolparna. Det kommer också bli någon form av överliggare som täcker ovansidan.

Till frågan. Nu har vi kommit till måleriplaneringen men jag får olika svar beroende vilken säljare man pratar med, så skulle gärna uppskatta er input.

Alt. 1: Måla samtliga sidor två gånger.

Alt 2: Måla utsidorna två gånger och baksidorna en gång.

Alt 3: Måla utsidorna två gånger och lämna baksidorna obehandlade.

Någon säger att man inte ska ”stänga in fukten” genom att måla helt tätt och dessutom är det ganska skyddat från direkt väder i och med dubbelsidigt. Andra säger att plank inte är som en fasad, så det ska målas helt runt om.

Hur hade ni gjort? Och vilken typ färg hade ni valt, något bra ex? Tiden är viktigast för mig så prioriterar att behöva måla max två gånger.

Ska tillägga att jag har lite färg över från fasadmålningen förra året, det är Caparol Intact Primer och Total, men är öppen för alternativ om det är bättre för ändamålet.

Tack på förhand!

• IMG_2535.webp
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trä behöver både skyddas mot vatten, fukt och kunna tork ut.
Det är inget normalt plank du bygger utan något som mer liknar en fasad med luftspalt.

Så måla inne i konstruktionen där ingen kan se tillför inget positivt. Se till att få en fungerande luftspalt.

Hur tänker du göra med panelen vid marken?

J
blackarrow blackarrow skrev:
Trä behöver både skyddas mot vatten, fukt och kunna tork ut.
Det är inget normalt plank du bygger utan något som mer liknar en fasad med luftspalt.

Så måla inne i konstruktionen där ingen kan se tillför inget positivt. Se till att få en fungerande luftspalt.

Hur tänker du göra med panelen vid marken?
Så du hade lämnat baksidan omålad?

Längst ner ska jag ha en 120 mm liggande offerbräda och sen ca 5 mm distans upp till den stående panelen. Det är så huset ser ut så tanken är att efterlikna det.

D
J Json_ skrev:
Så du hade lämnat baksidan omålad?

Längst ner ska jag ha en 120 mm liggande offerbräda och sen ca 5 mm distans upp till den stående panelen. Det är så huset ser ut så tanken är att efterlikna det.
Undvik att måla baksidan.

J
D datja skrev:
Undvik att måla baksidan.
Tack för svar. Lutar väl lite åt det, men tror du jag kan fortsätta med samma fasadfärg eller bör jag köra annat? Är det någon fördel ser olja baksidan eller bara onödig tid?

D
J Json_ skrev:
Tack för svar. Lutar väl lite åt det, men tror du jag kan fortsätta med samma fasadfärg eller bör jag köra annat? Är det någon fördel ser olja baksidan eller bara onödig tid?
Alltså, jag tittade precis på Härjedalens förmodligen äldsta byggnad från 1512: en liten oansenlig timmerbod med jordtak. Tror det är furutimmer som aldrig har målats eller behandlats. Men takfotsbräderna var omålade också.

Ingen plastfärg är någonsin bra för trä. Olja skyddar nog men jag hade hoppat över baksidan helt.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
J Json_ skrev:
Tack för svar. Lutar väl lite åt det, men tror du jag kan fortsätta med samma fasadfärg eller bör jag köra annat?
Om du ska måla ditt plank är nog slamfärg billigast och Roslagsmahogny eller ren tjära bäst.

Jag hade nog lämnat planket att gråna naturligt, tror inte kostnaden och tidsåtgången för målning och kommande underhåll av målningen förlänger livet på planket så mycket att det lönar besväret.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.