8 243 läst ·
21 svar
8k läst
21 svar
Hur lyckas man förhandla ränta med banken?
Det är klart att såna trådar lockar folk som kan skryta lite. Men, landshypotek och Stabelo etc är nästan alltid bäst i rörliga. En huvudpoäng är att du måste ha 60% belåningsgrad. Men den stora smidiga uppsidan är att du behöver flytta och ha ”allt” hos någon av bankerna för att få bra ränta. Jag gjorde ett riktigt ryck under föräldraledigheten och ringde varenda jävla bank. Det är mycket mer tid en 20 minuter som någon påstod. Det är i vissa bankers fall en ära att få prata med de som faktiskt går o förhandla med.
mina ingångsvärden va helt ok sparande, dock högre lön än er, belåningsgrad typ 75%, haft SEB massa år och kunde inte flytta tjänstepensionen på mig eller sambo. Hade försäkringar på trygg hansa. Det var bara rörligt som va aktuellt eftersom det alltid är lönsammast (om du inte är en bättre prognosmakare än alla banker, tyckare och sakkunniga inom området)
Min slutsats va följande:
danske bank var den bank som kunde utan större förhandling ge bäst ränta.dock bara på grund av bra förhandling via fackanslutning.
tror jag fick 1.19 (detta va i januari typ en vecka innan kriget)
seb som jag (och min familj) alltid varit kund hos gav inte en jävla krona typ eller jo typ samma som dig, kanske lite bättre. Det sjuka är att jag varje år vissa vi lägger upp ett sparande osv och dagen efter avsluta jag allt jag gjort men får ändå behålla ränterabatten.
noterade också att SEB gav mig bättre ränta förr när min pappa var involverad och jag var vid lokala kontoret (han har det mycket bättre ställt), detta tycktes fortsätta trotts att min ekonomi inte alls var knuten till hans längre. Dock många år sen. Dvs en jävla risig stil.
övriga banker, låg alla kring typ 1.35 hela vägen till 1.60.
Noterade att landshyptoek och stabelo alltid hade bästa snitträntan så jag betalade av och gjorde en omvärdering på huset och lyckades få ner mitt lån till under 60% och ringde och fixa allt på typ 5 minuter, inga krav eller något från dom. Skulle aldrig i efterhand rekommendera något annat för ska du ner på de nivåerna hos de stora så måste du knyta andra åtaganden till banken och då kan du va säker på att du hittar bättre erbjudande hos andra banker med dom åtagandena du har bara kopplat på.
Gjorde samma utvärdering med bil och hemförsäkring. En annan historia dock.
Tillägg: jag band på 1 år (trots de går emot mina principer) på 0,99% dagen innan kriget utbröt men det var enbart för att jag vet att jag inte flyttar kommande året och det va ganska mycket bättre ränta än rörliga trots minusränt. (Hade fått 1.14 rörligt)
Får ytterligare 0.1 % till 0.89 om jag hade kommit ihåg att gå med i villaföreningen men det ska jag göra nästa gäng.
mina ingångsvärden va helt ok sparande, dock högre lön än er, belåningsgrad typ 75%, haft SEB massa år och kunde inte flytta tjänstepensionen på mig eller sambo. Hade försäkringar på trygg hansa. Det var bara rörligt som va aktuellt eftersom det alltid är lönsammast (om du inte är en bättre prognosmakare än alla banker, tyckare och sakkunniga inom området)
Min slutsats va följande:
danske bank var den bank som kunde utan större förhandling ge bäst ränta.dock bara på grund av bra förhandling via fackanslutning.
tror jag fick 1.19 (detta va i januari typ en vecka innan kriget)
seb som jag (och min familj) alltid varit kund hos gav inte en jävla krona typ eller jo typ samma som dig, kanske lite bättre. Det sjuka är att jag varje år vissa vi lägger upp ett sparande osv och dagen efter avsluta jag allt jag gjort men får ändå behålla ränterabatten.
noterade också att SEB gav mig bättre ränta förr när min pappa var involverad och jag var vid lokala kontoret (han har det mycket bättre ställt), detta tycktes fortsätta trotts att min ekonomi inte alls var knuten till hans längre. Dock många år sen. Dvs en jävla risig stil.
övriga banker, låg alla kring typ 1.35 hela vägen till 1.60.
Noterade att landshyptoek och stabelo alltid hade bästa snitträntan så jag betalade av och gjorde en omvärdering på huset och lyckades få ner mitt lån till under 60% och ringde och fixa allt på typ 5 minuter, inga krav eller något från dom. Skulle aldrig i efterhand rekommendera något annat för ska du ner på de nivåerna hos de stora så måste du knyta andra åtaganden till banken och då kan du va säker på att du hittar bättre erbjudande hos andra banker med dom åtagandena du har bara kopplat på.
Gjorde samma utvärdering med bil och hemförsäkring. En annan historia dock.
Tillägg: jag band på 1 år (trots de går emot mina principer) på 0,99% dagen innan kriget utbröt men det var enbart för att jag vet att jag inte flyttar kommande året och det va ganska mycket bättre ränta än rörliga trots minusränt. (Hade fått 1.14 rörligt)
Får ytterligare 0.1 % till 0.89 om jag hade kommit ihåg att gå med i villaföreningen men det ska jag göra nästa gäng.
I mitt fall så var det en blandning av fulspel och dryghet.
Belåningsgrad på runt 60% runt 3 mille.
Väl på banken så förhandlade vi och dom ville ge mig ränta på 1,25 på 3 år (detta var 2019) så jag repeterade bara upprepade ggr att jag kunde ta 1,20 mot att jag inte bytte bank.
Fick igenom min vilja och skrev.
Väl hemma så gick jag in på Handelsbankens hemsida där dom har ”grönt lån” för villor i energiklass A/B och svannenmärkt.
Där du laddar upp din energideklaration och fyller i dina kunduppgifter.
Denna trumfar ditt befintliga bolån du har hos dom. Och den minskar din ränta med 0,1 för du har varit en miljövän
Så 5 dagar senare ändrades mitt bolån till 1,1% vilket jag haft sen dess och löper ut i December iår.. Wiho.. är beredd på det men det blir inte kul
Belåningsgrad på runt 60% runt 3 mille.
Väl på banken så förhandlade vi och dom ville ge mig ränta på 1,25 på 3 år (detta var 2019) så jag repeterade bara upprepade ggr att jag kunde ta 1,20 mot att jag inte bytte bank.
Fick igenom min vilja och skrev.
Väl hemma så gick jag in på Handelsbankens hemsida där dom har ”grönt lån” för villor i energiklass A/B och svannenmärkt.
Där du laddar upp din energideklaration och fyller i dina kunduppgifter.
Denna trumfar ditt befintliga bolån du har hos dom. Och den minskar din ränta med 0,1 för du har varit en miljövän
Så 5 dagar senare ändrades mitt bolån till 1,1% vilket jag haft sen dess och löper ut i December iår.. Wiho.. är beredd på det men det blir inte kul
1. Begär ut ett amorteringsunderlag hos din bank. Detta kräver ofta ett telefonsamtal. Amorteringsunderlaget krävs för att byta bank och kan trigga en flagga i bankens IT-system att du är påväg bort.
2. Fixa ett erbjudande från annan bank.
3. Hör av dig till nuvarande bank och kolla om dom kan slå det erbjudandet.
Har riktigt bra rabatt tycker jag, typ 1.1% mot listränta i dagsläget. Typ fullbelånad på 3 500 000.
Har riktigt bra rabatt tycker jag, typ 1.1% mot listränta i dagsläget. Typ fullbelånad på 3 500 000.
Redigerat:
1,1 på bundna lån är riktigt bra! På rörligt mindre bra! Men du menar att du fått 1,1 på bundna lån i dagsläget? Känns som omöjligt!O OTGI skrev:1. Begär ut ett amorteringsunderlag hos din bank. Detta kräver ofta ett telefonsamtal. Amorteringsunderlaget krävs för att byta bank och kan trigga en flagga i bankens IT-system att du är påväg bort.
Nej, Sorry för oklarheter. 1.1% ränterabatt på 3 mån/rörligt. När jag tog tag i det och förhandlade så verkade det som att det var en rimlig rabatt, utifrån vänner och bekanta som jag frågade.D DahlEricsson1000 skrev:
Nu ligger min 3 mån på 1.69%. Listränta 2 79%(Vilket inte säger mycket). Det kom en lag för några år sedan (tror jag), som tvingar bankerna att redovisa genomsnittsränta, se t ex min bank: https://www.lansforsakringar.se/goteborg-och-bohuslan/privat/bank/lana/bolan/bolaneranta/
Ser ut som att jag ligger ok utifrån att jag har hög belåningsgrad.
Att sia om en bra bunden ränta(Lång marknadsränta) är svårt, det vet man främst i efterhand som lekman. Om man ändå tror sig kunna göra detta så grattis, då kan du lätt bli miljonär på börsen.
Man bör verkligen se en bunden ränta mer som en försäkring, man kan ju verkligen betala lite extra för att veta vad man ska betala. De bundna räntor vi har sett de senaste åren har ibland varit lägre än rörliga, men detta skulle jag säga främst är en effekt av alla kvantitativa lättnader(Köp av långa räntor) som skett från världens centralbanker de senaste åren. Det är inte säker att vi kommer tillbaka till detta läge igen.
Blev lite långt inlägg, men någon kanske kan ta med sig något vettigt av det..
Gå in på Skandiabankens hemsida, bolån, fyll i hur mycket du vill låna och belåningsgrad. Klicka i att du tänker flytta över din tjänstepension. Om räntan blir nu blir högre än i SEB så var nöjd om den blir lägre så gå tillbaka till SEB och kräv samma ränta som hos Skandia. Du bör komma rätt nära.
Jag förhandlade bolån i feb/mars 2021. Högbelånad 85% i göteborgsområdet. Det var ett ganska digert arbete där jag ringde runt till i princip alla banker som erbjuder bolån för att sen använda dem emot varandra för att sakta men säkert förhandla ner räntesatsen.
Landade på 1,15% på bunden femåring vilket såklart ser ut som ett genidrag idag men då handlade mer om att jag ville ha koll på fasta utgifter och har inga planer på att flytta efter att vi köpt ett renoveringsobjekt i ett i vårt tycke bra område.
Några faktorer som jag tror spelade in var att jag och min fru vid tillfället var barnlösa, båda tjänar rätt bra för vår ålder (runt 50k i månaden, runt 30 i ålder), och jag tidigare jobbat på bank (detta hjälpte mer i diskussioner än att det gavs några kompispris.
Jag bytte även bank till Nordea efter löfte, vi lovade också att diskutera pension med Nordea vilket vi gjorde, men det blev en rätt kort diskussion där vår handläggare försökte sälja in deras svindyra fonder, och jag kontrade med att vi dels kommer lägga pengar på renovering och att jag nog kan hitta bättre alternativ för placeringar.
Landade på 1,15% på bunden femåring vilket såklart ser ut som ett genidrag idag men då handlade mer om att jag ville ha koll på fasta utgifter och har inga planer på att flytta efter att vi köpt ett renoveringsobjekt i ett i vårt tycke bra område.
Några faktorer som jag tror spelade in var att jag och min fru vid tillfället var barnlösa, båda tjänar rätt bra för vår ålder (runt 50k i månaden, runt 30 i ålder), och jag tidigare jobbat på bank (detta hjälpte mer i diskussioner än att det gavs några kompispris.
Jag bytte även bank till Nordea efter löfte, vi lovade också att diskutera pension med Nordea vilket vi gjorde, men det blev en rätt kort diskussion där vår handläggare försökte sälja in deras svindyra fonder, och jag kontrade med att vi dels kommer lägga pengar på renovering och att jag nog kan hitta bättre alternativ för placeringar.
Klicka här för att svara