Jag behöver komma åt bakom denna plåt och inser att de här rören (till en blandare) måste bort. Jag antar att det finns något specialverktyg som passar i rören, men det har ju inte jag. Jag får ta vad jag kan få ihop i verktygslådan.
Men åt vilket håll ska de skruvas? De sitter som berget och jag vill ju inte ha sönder något då jag vill ha det tätt igen efter operationen.

Metallpanel på vägg med två vattenrörsanslutningar för en blandare, omgiven av fyra monteringshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Metallplåt med montering för röranslutning, delvis demonterad, synlig gänga i röranslutningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jonas L skrev:
Jag behöver komma åt bakom denna plåt och inser att de här rören (till en blandare) måste bort. Jag antar att det finns något specialverktyg som passar i rören, men det har ju inte jag. Jag får ta vad jag kan få ihop i verktygslådan.
Men åt vilket håll ska de skruvas? De sitter som berget och jag vill ju inte ha sönder något då jag vill ha det tätt igen efter operationen.

[bild]
Den förkromade del är typ som en täckbricka som är skruvade på gängade röret. Den kan du lossna (vrida motsols) med en nyckel eller rörtång om du måste ta i. Själva rördelan är gängade i med lin men tar du bort brickan så kommer du förhoppningsvis kunna lämna röret kvar.

Bästa svaret

Ser ut som muttern är lekande för montage av blandare. Dessa kommer hindra dig att skruva av täckbrickorna hela vägen så du kommer inte kunna lösa det den vägen. Verktyget du söker heter blandarnyckel/nippelnyckel 880. Kanske går utan, motsols för att gänga ur.

H Hamp95 skrev:
Ser ut som muttern är lekande för montage av blandare. Dessa kommer hindra dig att skruva av täckbrickorna hela vägen så du kommer inte kunna lösa det den vägen. Verktyget du söker heter blandarnyckel/nippelnyckel 880. Kanske går utan, motsols för att gänga ur.
Finns även att köpa till hylsnyckeln https://www.hornbach.se/p/universal...ckArticleCrossType=ad_reco_slot_1-MATERIAL_hb

L lostinsweden skrev:
Finns även att köpa till hylsnyckeln [länk]
Perfekt! En sån får det bli. Tack för tipset.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.