Hej,

Har tre nya flexslangar med passande anslutning som jag vill byta till men får inte liss dessa från blandaren. Sitter som dasen och plasten är i vägen.

Hur gör man?

• Flexslangar anslutna till en blandare med plastdelar som blockerar avlägsnande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en blandare med två anslutna flexslangar, plastdelar synliga och skruv ovanpå, monteringsproblem.
    Skapa konto
Gänga av dom motsols vänstervarv

Flexibel metallomspunnen slang med gängor, används i VVS-installationer.
Skapa konto

Det är inte säkert att de ens går att lossa! En del är fast monterade!

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det finns dessutom ingen slags standard på hur de ser ut uppåt i blandaren så även om man får loss dem så är det ju inte säkert att det man vill få dit passar. Oftast anpassar man rören till de slangar som sitter där.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
V Vargulvsson skrev:
Det är inte säkert att de ens går att lossa! En del är fast monterade!
De är inte fast.

S Stefan1972 skrev:
Det finns dessutom ingen slags standard på hur de ser ut uppåt i blandaren så även om man får loss dem så är det ju inte säkert att det man vill få dit passar. Oftast anpassar man rören till de slangar som sitter där.
Jag vill få loss dem och se

T twp skrev:
Hej,

Har tre nya flexslangar med passande anslutning som jag vill byta till men får inte liss dessa från blandaren. Sitter som dasen och plasten är i vägen.

Hur gör man?
Jag har liksom detta i andra änden och så under vasken ser ni också på nästa bild. Får inte av klämringarna heller för att kunna sätta dit annan halvkoppling.

• Närbild av två metallkopplingar och anslutna flexibla slangar, hållna i en hand, visar klämringar på röranslutningar.
    Skapa konto
  • Förpackning med halvkoppling från Carat, storlek 10mm x G15, ovanpå träyta. Text med instruktioner och QR-kod synlig.
    Skapa konto
  • Kopparrör med metallkopplingar och flätade slangar under diskbänken, etikett delvis synlig med text.
    Skapa konto
T twp skrev:
Hej,

Hur gör man?
Det visade sig att den vida plastbiten runt slangarna gick att pilla bort. Därefter kunde jag lossa dem med tång. Dock var inte gängorna samma som på de slangarna som jag redan hade så slutade med att jag fick såga bort klämringarna och byta den delen istället.

T twp skrev:
Det visade sig att den vida plastbiten runt slangarna gick att pilla bort. Därefter kunde jag lossa dem med tång. Dock var inte gängorna samma som på de slangarna som jag redan hade så slutade med att jag fick såga bort klämringarna och byta den delen istället.
Det är helt normalt att man oftast får kapa av gamla klämringar.

T twp skrev:
Det har sagts att man kan få loss klämringar genom att trycka på dem med en tång, och succesivt "gå runt" ringen med tången. Genom att trycka ihop den åt ett håll så expanderar den åt andra hållen.

Jag har inte provat själv.

• Gilla
twp
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det har sagts att man kan få loss klämringar genom att trycka på dem med en tång, och succesivt "gå runt" ringen med tången. Genom att trycka ihop den åt ett håll så expanderar den åt andra hållen.

Jag har inte provat själv.
Det är en dåligt metod, det är stor risk att det inte blir helt tätt. Utan bara kapa röret så det är oskadat.

Det finns ett knep när röret är för kort för att kapas mer och det läcker, är att montera alla delar med silikon tätning den man använder till ventilkåpan och växellådan i bilar! Funkar alltid.

Magnus E K
Har ingen praktisk erfarenhet av dessa slätändar än, men för att slippa framtida besvär känns det lämpligt att vid första monteringen använda klämring och mutter från känd tillverkare (läs Vatette), så vet man att man alltid kan fortsätta använda samma klämring och mutter även om man senare behöver flytta över till en annan (Vatette-) koppling.

L Leif i Skåne skrev:
Det är en dåligt metod, det är stor risk att det inte blir helt tätt. Utan bara kapa röret så det är oskadat.

Det finns ett knep när röret är för kort för att kapas mer och det läcker, är att montera alla delar med silikon tätning den man använder till ventilkåpan och växellådan i bilar! Funkar alltid.
Det går ju inte kapa när de inte sitter på röret utan på slangen från blandaren, den lilla konade rördelen längst ut. Då den är grövre i änden så gick det inte att bara klämma utan var tvungen att såga ett jack och sedan spräcka dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.