Hej!

Ska byta element till handdukstork (enbart slutet vattensystem, dvs ej VVC eller el).
Handdukstorken kommer att vara andra sidan badrummet där elementet är nu.
Jag tänkte skarva (ej dolt dvs utanför tätskiktet) från elementets synliga rör till PEX RiR.
Sedan drar jag PEX röret (LK system) i väggen och ut genom väggen via väggbocksstöd + väggskena(för fäste).
Termostaten/ventilen till handdukstorken har c/c 40.
Därför kommer väggbockstöden monteras c/c 40 så att kopparrören går rakt till termostaten.

Frågan är nu hur jag löser övergången från PEX rör till kopparrör?
Många anslutningskopplingar har ju en stor bricka vilket inte ger plats för c/c 40 montering.
Det ända jag kan hitta är väggbricka med gänganslutning. Men denna kräver att man bryter tätskiktet när man skruvar fast.

Några förslag?

Har bifogat massa bilder för att förklara vad jag menar.

Mvh Två PEX-rör anslutna till väggbockstöd monterade på träregel för handdukstorkinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kromad termostatventil för handdukstork med anslutningskopplingar och rör.
Skapa konto
Fyra olika typer av rörkopplingar för övergång från PEX till kopparrör i ett VVS-projekt. Skiss av installation för handdukstork med väggskiva, tätning och röranslutning.
Skapa konto
Två kopparrör anslutna till en kromad termostatventil med väggfästen och stöd, installationssystem synligt.
Skapa konto

• Gilla
inga46
  • Laddar…
Krilleman
Vatette har flera bra täckbrickor för 4cc!

• Gilla
Fredrik K och 1 till
  • Laddar…
Menar du dessa?

hur löser man kopplingen mellan soft Pex till kopparrör? Vilka muttrar/gängor skall man använda?
PEx rören inre diameter är 16mm. Tomröret är 25mm (den kapas ändå).
Ventilens anslutning är M22x1.5.
Vill undvika ha massa "övergångar" mellan olika storlekar.
Vill få det rätt från början.
Vattete bricka verkar lovande (den med grön hylsa). Ser du som man limmar fast den? Eller? Håller det?
Andra lösningar som inte bryter tätskikt?

Schematisk ritning av 2-rörsventil med måttangivelser, beskrivning av anslutningar och justeringsinstruktioner för PEX och kopparrör.
Skapa konto
VA vägggenomföringstäckbricka för två rör med gröna hylsor, avsedd för anslutning till Vatette vaggboxfixtur.
Skapa konto
Täckbrickor med gummitätning för rörtätning, storlek 12-22mm, listade på en webbplats med pris och köpknapp.
Skapa konto
Vattentät tätbricka för rörgenomföring med två hål och fästdetaljer, avsedd för rörstorlekar 10-22 mm.
Skapa konto

Mvh

Redigerat:
[/QUOTE] En sån bricka hade ju löst problemet för dig, finns i vitt också.

Sen kör du bara med halvkoppling avsett för ändamålet, precis som du var inne på! :)[/QUOTE]

Ok. Så täckbrickorna är bara kosmetisk för övergången?
Fästet för röret sitter ju i väggbocken som är monterad i platta i väggen.
Så täckbrickor med skruvar är "onödigt"? SKruvarna för täckbrickor är inte för kopplingens skull utan för täckbrickan?

mvh

P
  • Gilla
sam820921
  • Laddar…
mnils skrev:
Det ser ut som LK:s väggbockstöd och därmed 16mm PEX så du skall ha varianten för 16 PEX i så fall. [länk]
Ser bra ut. Tack för svar.

Hur vilka anslutningar ska jag köpa från väggbricka till handukstorken. Se första inlägg för dimensioner.

Mvh

Har kompletterat med en bild för att förtydliga frågeställningen.

Schematisk bild av rördelar med textfrågor om typ av koppling och storlekar på kopparör och PEX-rör.
Skapa konto

Krilleman
S sam820921 skrev:
Handdukstorken kommer att vara andra sidan badrummet där elementet är nu.
Jag tänkte skarva (ej dolt dvs utanför tätskiktet) från elementets synliga rör till PEX RiR.
Sedan drar jag PEX röret (LK system) i väggen och ut genom väggen via väggbocksstöd + väggskena(för fäste).
Har koll på regeln att inga genomföringar i golv är OK idag förutom avlopp!?

Det slog mig nu när jag läser din text en gång till.

Krilleman krilleman_215 skrev:
Har koll på regeln att inga genomföringar i golv är OK idag förutom avlopp!?

Det slog mig nu när jag läser din text en gång till.
Det har du rätt i!
Röret kommer dock ut från väggen. GVK rekommendation vid avstånd för rörgenomföring i vägg skall vara > 6cm från vägg eller golv.
Vilket mitt rör inte är!
Detta kommer ge problem när jag ska trä rör manschett. Dock ligger röret i zon 3.
Fördelar skåpet till PEX kommer ligger i väggen bakom elementventilerna.
Smidigast blir att bygga in skarven elementventil/Pex rör i själva skåpet.
Har gott om plats i fördelarskåpet då jag tog betydligt större modell än vad jag behöver.

Illustration av rörgenomföring i vägg och golv med angivna minimiavstånd enligt GVK-riktlinjer.
Skapa konto

Rör nära golv och väggen under en radiator med synliga genomföringar och avstängningsventiler.
Skapa konto

• Gilla
oscarwww
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.