Hjälper en släkting i en nyinköpt lägenhet. Mellan två bänkskivor finns en springa som gör att kastrullskåpet under fylls med brödsmulor. Det ser ut som om någon utan framgång försökt täta med silikon tidigare.

Den vänstra skivan innehåller diskbänk och kan inte enkelt tas bort. Den högra är enkel att ta bort.

IMG_0632.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0633.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
mera silikon eller metallist?

Finns metall-list i mässing med T-profil.
Eller varför inte skjuta höger skiva till vänster?

Det finns aluminiumlister också, som är avsedda för detta ändamål. Finns hos välsorterade bygghandlare.

Hitta en liknande skiva alt de på bilden. Ta och slipa ner den/de och spara allt "spån" sätt en bit silvertejp på undersidan av skivorna och sen blandar du ut spånet med trälim och arbetar in mellan skivorna. När det har torkat så slipar du av lite lätt och förhoppningsvis så håller det sig som ett stycke och spricker förhoppningsvis inte.

Har gjort samma sak med ett egenbyggt bord där två skivor blev en bred. Men då körde jag även in pluggar innan montering så att de inte föll isär men tror inte du kommer lida av det problemet.

Edit: kan du enkelt lossa ena så borra upp 3-4 hål för träpluggar och tryck in med lite lim så att de inte kan röra sig så blir min lösning det bästa du kan köra på.

Thomas_Blekinge skrev:
Finns metall-list i mässing med T-profil.
Eller varför inte skjuta höger skiva till vänster?
Jo, skjuta höger skiva åt vänster hade jag tänkt göra, men jag vill ju att den ska stanna kvar där. Förmodligen fanns det ingen springa när köket var nytt, utan bänkskivorna har rört sig sedan dess.

Bäst blir väl att fräsa in kex så att skivorna sitter ihop permanent. Har du inte grejor till det skulle jag testa med att tvinga ihop dem och sen skruvbeslag på undersidan. Rengör och limma skivorna mot varandra.

Sen kanske den vita silikonfogen mot kaklet borde uppgraderas mot ngt snyggare ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.