Varför fråga när du redan vet hur det ska vara???

Patrik_Hed skrev:
När det gäller golvvärme så är det ju så fruktansvärt frikostiga garantier man får om man låter en elektriker göra ALLT.
Anlitar man en byggfirma eller en kakelfirma så ska man vara väldigt noga att kontrollera att det är en elektriker som både förlägger och kopplar in golvvärmen. Det är tyvärr fruktansvärt vanligt att plattsättare lägger golvvärme och låter elektriker koppla in den och då gäller inga garantier fast än man trott att man gjort allt rätt när man anlitat en firma.
Detta lurendrejeri blir jag ursinnig på!

Utdrag från T2:s hemsidan:

[TABLE="width: 752"]
[TR]
[TD]Enkel 12-årig totalgaranti på all golvvärme
Med våra kvalitetsprodukter installerade och kontrollerade av en behörig elektriker, kan
du känna dig trygg i 12 år - tack vare vår unika totalgaranti. Dessutom ingår självklart
kompetent och personlig support vad gäller teknik och service.
Om installationen utförs av enT2Certified Pro installatör får du 20 års garanti![/TD]
[/TR]
[/TABLE]

[TABLE="width: 752"]
[TR]
[TD]Vad menas med totalgaranti?
Totalgaranti innebär att vi garanterar ett varmt golv. Om det mot förmodan skulle uppstå ett fel
och vi inte kan reparera det kommer vi inte bara att ge dig en ny produkt och
stå för installationskostnaden. Vi kommer dessutom att se till att golvbeläggningen
repareras eller byts ut mot motsvarande standard.
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Kör man på T2 har man dessutom 12 års garanti på termostaten. DET ÄR SKITBRA! Det är inte alls ovanligt att termostater går sönder och då är det en 800 kr som ska ut + arbete.
Devi har bara 2 års garanti (dom har släppt en ny termostat precis och den är det 5 år på).

//Patrik
Den där garantin ger jag inte så mycket för. Nu står det visserligen inte i klartext T2:s garanti vad dom gör om golvvärmen i ett tätskiktat badrum går sönder. Men Ebeco har en motsvarande garanti, där står det uttryckligen att den enbart täcker att dom lägger ny slinga ovanpå det gamla klinkern och flyter in den och sen ny klinker ovanpå. Nää, vem vill ha det så?

Att ha en elektriker ute minst 2 ggr bara för att lägga en golvvärme blir väldigt dyrt. Jag har förlagt min helt själv och dessutom meggat och resistansmätt den.

Tänk på att följa läggningsinstruktionen noga, spiralslangen till givaren måste göra en mjuk böj vid nedgången i golvet, den skall helst fräsas ner i det befintliga undergolvet också. Var väldigt noga med att termostatgivaren hamnar mitt emellan två slag av slingan.

Smältlim och tejp tycker jag är bökigt att hålla på med, tejpen släpper och kabeln vill flyta upp i flytspacklet, nej använd tunna buntband (många) som du drar fast kabeln med i armeringsnäten, tar lite längre tid att förlägga, men blir bättre!

Den garantin man får med T2 är överlägsen Ebecos. Ebecos är ju lite av en "lågprisprodukt" och deras garanti därefter. Devi och Thorin & Thorin spelar i en annan (högre) liga.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Tillåt mig tvivla. Prismässigt ligger dom ju lika. Anledningen till att jag valde Ebeco var att jag tyckte att deras termostat var snyggare och kändes som aningens bättre kvalité.

Någon som vet om T2 faktiskt täcker en total renovering av badrummet om golvvärmen går sönder? För det är ju faktiskt det som krävs om man ska byta den korrekt.

spik99 skrev:
Varför fråga när du redan vet hur det ska vara???
Jag frågade inte hur man drar slingan utan hur jag bör göra för att undanlätta för relektrikern när han ska koppla på den. För att det ska bli så snyggt som möjligt. Och att ja ska slippa t.ex riva upp baksidan av väggen osv...

Redigerat:
Då kanske du skulle frågat den som ska hjälpa dig hur han vill ha det, för det vet ju bara han. Alla har vi lite olika "tankar" om hur man gör, det finns nästan lika många lösningar som elektriker.

vectrex skrev:
Tillåt mig tvivla. Prismässigt ligger dom ju lika. Anledningen till att jag valde Ebeco var att jag tyckte att deras termostat var snyggare och kändes som aningens bättre kvalité.

Någon som vet om T2 faktiskt täcker en total renovering av badrummet om golvvärmen går sönder? För det är ju faktiskt det som krävs om man ska byta den korrekt.
Om T2 faktiskt täcker detta så kan man väl å andra sidan faktiskt utgå från att golvvärmen inte kommer gå sönder (om den är korrekt monterad). Lite moment 22 det där, väljer man den som med rätt installation ger fin garanti så lär man inte behöva garantin och kan därmed installera den själv (på rätt sätt)... eller?

Kan tänka mig att det folk menar utan att pika nu :) är att ifall du lägger slingan själv mät att allt är okej när den är lagd så att du slipper bila upp golvet efter kakling etc.

patrikjepp skrev:
Kan tänka mig att det folk menar utan att pika nu :) är att ifall du lägger slingan själv mät att allt är okej när den är lagd så att du slipper bila upp golvet efter kakling etc.
Jadå absolut, ja mäter den före och efter flytspackling :)

Men använd då en riktig "megger" inte en ohmmätare eller den "mätdosa" som nått fabrikat har.

• Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.