Jag har precis påbörjat dräneringsarbete på vårt hur. Det är ett hus där två av källarens sidor är helt frilagda (står på berg) och två sidor där det finns fyllnadsmassor längs grundmuren.
Till saken hör att vi inte haft några egentliga fuktproblem. Jag beslutade dock för att jag ville dränera om innan vi gjorde om fasaden. Nu har jag grävt ca 80% av de två sidorna vi vill dränera och funnit följande, huset är sedan tidigare ordentligt behandlat med kallasfalt (det är troligtvis därför vi ej haft problem). Husets grund ligger till stor del i en utsprängd ficka i bärget (ca 20 cm från bergskanten) tack vare detta bildas det stora v-formade sprickor som går tvärs mot grunden där jag aldrig kommer få ut vatten genom en dränering. I dagsläget är även dessa sprickor behandlade med kallasfalt.
Jag ser två möjliga utvägar. Antingen får man installera ett stort antal pumpar i varje spricka för att pumpa ut allt vatten i dräneringen. Alternativt så får man låta det vara och smeta på med extra kallasfalt. Det kommer inte gå att lägga dräneringen vid sidan om grundsulan då den verkar juten direkt mot bergskanten.
Mycket tacksam för er hjälp.
Till saken hör att vi inte haft några egentliga fuktproblem. Jag beslutade dock för att jag ville dränera om innan vi gjorde om fasaden. Nu har jag grävt ca 80% av de två sidorna vi vill dränera och funnit följande, huset är sedan tidigare ordentligt behandlat med kallasfalt (det är troligtvis därför vi ej haft problem). Husets grund ligger till stor del i en utsprängd ficka i bärget (ca 20 cm från bergskanten) tack vare detta bildas det stora v-formade sprickor som går tvärs mot grunden där jag aldrig kommer få ut vatten genom en dränering. I dagsläget är även dessa sprickor behandlade med kallasfalt.
Jag ser två möjliga utvägar. Antingen får man installera ett stort antal pumpar i varje spricka för att pumpa ut allt vatten i dräneringen. Alternativt så får man låta det vara och smeta på med extra kallasfalt. Det kommer inte gå att lägga dräneringen vid sidan om grundsulan då den verkar juten direkt mot bergskanten.
Mycket tacksam för er hjälp.
Läs lite i isodräns monteringsanvisningar, så får du lite tips om hur du kan göra precis vid sulan vid anslutande berg. Vad gäller sprickorna i berget så kan ju ett alternativ vara att du gjuter ut en klack för att flytta ut vattenbelastningen från husväggen. Kallasfalt eller gummimembran på denna är att föredra
Tack så mycket för era råd! Jag ska fota lite under dagen, men det är mycket svårt att se sprickorna på bilderna. Jag tror på att gjuta en klack i alla sprickor och behandla dem med kallasfalt. Känns lovande i dagsläget! Ett tag trodde jag att jag inte skulle få någon fungerande dränering.
Har någon åsikter om betydelsen av att köpa märkesvaror typ isodrän/podrän eller billigare alternativ?
Har någon åsikter om betydelsen av att köpa märkesvaror typ isodrän/podrän eller billigare alternativ?
Såg att jag skrev "flytta ut vattenbelastningen från husväggen", menade såklart sulan.
Det finns många åsikter om isodrän/pordrän eller platon
. Det är bara att välja vilket man vill tro på 
Grundfrågan är hur du vill kunna använda din källare?
Det finns många åsikter om isodrän/pordrän eller platon
Grundfrågan är hur du vill kunna använda din källare?
Allvetare
· Stockholm
· 1 841 inlägg
Om det är vattenfickor som bildas då kan de fyllas ut med stenmjöl alt gjutas igen. Det förhindrar vattensamlingar.
Bilderna säger ju inte så mycket men det är tvärgående sprickor som går in mot grunden. Tanken är att gjuta igen dem och ev en klack upp mot berget samt att behålla kallasfalten längst ner. Men ta bort den högre upp där jag är säker på att det inte kommer att bli stående vatten. Sen köra isodrän eller billigare kopia utvändigt.
Slutresultatet blev isodrän ny kallasfalt nere i springorna, sedan fyllde vi upp med singel. Bakgrunden till detta var att vi ju inte hade några fuktproblem och därav inte ville flytta ev grundvattennivå högre upp.
Klicka här för att svara