offlarjon
Har ca 25 m ligusterhäck varav en sträcka på 6-7 m där det ställer sig vatten vid kraftigt regn, så jag tänkte mig någon slags dränering för att få rätsida på problemet. Tänkte gräva ett dike och fylla med någon slags makadam/singel, men är osäker på hur djupt jag behöver gräva (måste tyvärr göra det för hand) och vilket material/fraktion jag bör fylla med?
Ligusterhäck med vattenansamling i jorden, gräsmatta och trätrall i ett trädgårdsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle tro att en dränering allt för nära kommer torka ut häcken.
Hur länge sedan var det trädgårdarna anlades för jag tror att när det gått några år så kommer marken svälja ner vatten efter att maskar m.m. etablerat sig i marken.
Man kanske kunde ta av lite på ytan så marken lutar och inte har en lågpunkt som idag.

• Gilla
offlarjon och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Du kan lägga ett litet handgrävt täckdike 1 m från häck på 50-70 cm djup. Men har du någonstans att leda vattnet? D v s har du fall till ett dike eller slänt?

Häcken tackar dig, inget häck trivs med så högt lokalt grundvatten utom Salix. Ett täckdike har också fördelen att sommarregnvattnet kan infiltrera i jorden före ledningen verkar på det, det är således inte alls lika uttorkande som ett öppet dike.

Diagram av ett dräneringsdike (täckdike) med makadam och dräneringsledning på 110 mm, illustrerar konstruktionen och materialet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
offlarjon
  • Laddar…
offlarjon
P-plats P-plats skrev:
Skulle tro att en dränering allt för nära kommer torka ut häcken.
Hur länge sedan var det trädgårdarna anlades för jag tror att när det gått några år så kommer marken svälja ner vatten efter att maskar m.m. etablerat sig i marken.
Man kanske kunde ta av lite på ytan så marken lutar och inte har en lågpunkt som idag.
Lite drygt ett år gammal är den. Ja kanske höja upp marknivån något annars så att häckrännan inte längre är lägsta punkt tänker jag?

offlarjon
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du kan lägga ett litet handgrävt täckdike 1 m från häck på 50-70 cm djup. Men har du någonstans att leda vattnet? D v s har du fall till ett dike eller slänt?

Häcken tackar dig, inget häck trivs med så högt lokalt grundvatten utom Salix. Ett täckdike har också fördelen att sommarregnvattnet kan infiltrera i jorden före ledningen verkar på det, det är således inte alls lika uttorkande som ett öppet dike.

[bild]
Nej det finns tyvärr ingenstans jag kan leda bort vattnet. Kan en stenkista vara ett alternativ då?

Claes Sörmland
offlarjon offlarjon skrev:
Nej det finns tyvärr ingenstans jag kan leda bort vattnet. Kan en stenkista vara ett alternativ då?
Absolut om jorden bara tar emot vatten i bottnen av stenkistan. D v s om din trädgård består av kompakt blålera kan det blir svårt. Om det är mer grusigt sandigt en bit ned i backen så går det bra.

Lite drygt ett år gammal är den. Ja kanske höja upp marknivån något annars så att häckrännan inte längre är lägsta punkt tänker jag?
Det skulle jag testa. 👍

offlarjon
Absolut om jorden bara tar emot vatten i bottnen av stenkistan. D v s om din trädgård består av kompakt blålera kan det blir svårt. Om det är mer grusigt sandigt en bit ned i backen så går det bra.
Ok, det är mycket sand längre ner i marken så då kanske det kunde vara ett alternativ. Vilken fraktion är lämplig att täcka dräneringsröret med? Skulle singel 8-16 funka?

Claes Sörmland
Ok, det är mycket sand längre ner i marken så då kanske det kunde vara ett alternativ.
Då behöver du bara nå det lagret så försvinner vattnet. Förutsatt att grundvattenspegeln inte står över sanden nivå.

Vilken fraktion är lämplig att täcka dräneringsröret med? Skulle singel 8-16 funka?
Singel eller makadam 8-16 är toppen, ofta just det som rekommenderas. Lägg singel runt röret. 5 cm under sen ned med den perforerade ledningen i graven och sen på med mer singel till minst 5 cm ovanför rörets topp. Ofta rekommenderas markduk runt graven. Men för detta ändamål, att dränera för en häck, skulle jag inte lägga markduk. Anledningen är att du kanske vill gräva om några år och markduken gör det svårt att gräva för hand och typ hela graven kommer upp om du sätter skopan i det. Så ingen markduk.

offlarjon
Då behöver du bara nå det lagret så försvinner vattnet. Förutsatt att grundvattenspegeln inte står över sanden nivå.

Singel eller makadam 8-16 är toppen, ofta just det som rekommenderas. Lägg singel runt röret. 5 cm under sen ned med den perforerade ledningen i graven och sen på med mer singel till minst 5 cm ovanför rörets topp. Ofta rekommenderas markduk runt graven. Men för detta ändamål, att dränera för en häck, skulle jag inte lägga markduk. Anledningen är att du kanske vill gräva om några år och markduken gör det svårt att gräva för hand och typ hela graven kommer upp om du sätter skopan i det. Så ingen markduk.
Okej, men antar att mark/geoduk behövs längre upp ändå, alltså mellan singel & jordlagret?

Dröneringsröret tillför inget om det inte leder ut vattnet någonstans. Markduken hindrar att omgivande jord rinner in i makadamen med tiden. Jag hade inte skippat den.

Claes Sörmland
Okej, men antar att mark/geoduk behövs längre upp ändå, alltså mellan singel & jordlagret?
Min erfarenhet är nej. Klart om du vill att dräneringen ska hålla i 50-100 år så är duken bra. Men det som behövs här är lite stöd för häcken att komma igång. Om tio till tjugo år strukturerar häckens rötter marken och har helt filtat igenom gruset i alla fall. Finns ingen anledning att anlägga något överdrivet här.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.