Hej!

Satte in en dörrkarm+dörr mellan två rum häromdagen. Då det var nivåskillnader mellan dom två rummen där karmen sattes in var jag tvungen att skära bort en bit av klinkergolvet (gick sådär då det sprack).

Tanken är dock att försöka få en tröskel att täcka detta men jag får inte riktigt till det.

Planen var att sätta en färdig tröskel längs med där jag skurit ur och sedan en svart metallist utåt för att täcka hålen.

Gör jag det så tar dock dörren i metallisten.

Har ni något tips på hur jag kan lösa detta på snyggast sätt så det inte heller påverkar dörrens funktion?

• Dörrkarm med nivåskillnad mellan kakel- och trägolv; hål vid kapat kakel, planerad tröskel och metallist för att dölja skåror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörröppning med dörrkarm mellan två rum, klinkergolv och trägolv. Skuret klinkergolv synligt där tröskel ska installeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Dörrar brukar gå att såga av lite nertill.
Hur många mm är det mellan dörren och golvet?
Har du kollat på nivålister?

Höj karmen så den står på färdigt golv och lägg en tröskel som täcker skarven mellan golven

Ja med facit i hand borde jag nog sågat av dörren i underkant. Men men.. man lär sig.

Det är ca 2cm nivåskillnad

F fribygg skrev:
Höj karmen så den står på färdigt golv och lägg en tröskel som täcker skarven mellan golven
Karmen kan inte höjas. Inte utan att såga ut upptill vilket jag gärna undviker.

Skit i tröskeln och täck med tunn alulist eller liknande

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.