D DaliMannen skrev:
Villakvarteret är inte dimensionerat för dagtid skall alla hem producera 20A+ ström ut, sen på kvällstid skall ladda bilen 20-32A in...
Jag laddar elbilen dagtid på helgen när solen lyser och belastar knapp elnätet alls, är det mulet får jag stödladda lite under veckodagarna också. Då kanske med el från nätet istället för solcellerna... Får dessutom några ören från Ellevio för så kallad nätnytta när jag skickar ut överskottet, så jag tror inte elnätsägaren heller känner någon större oro.
Laddaren till bilen ger som mest 16A, men brukar ställa den runt 10A, räcker långt. Några 20-32A per billaddare och villa får man nog leta länge efter...

Redigerat:
  • Gilla
Mabs och 1 till
  • Laddar…
19guran68
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men under vintern har besparingen gått åt till det förhöjda elpriset?
Nu förstår jag inte hur du menar..
De har ju fortfarande fått ner kostnaden med 15,000 vilket de inte hade utan solpaneler

• Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
K
S SueCia skrev:
Jag vidhåller, belastningen på nätet minskar inte, den ökar och blir mer koncentrerad precis som jag sa tidigare.

Du utgår ifrån att elnäten är perfekt underhållna och installerade, där har du din största tankevurpa.

Jag har betydligt mer insyn i det här än vad du har det kan jag nästan svära på ;)
Kan du ge ett exempel på när och var detta har inträffat? Är detta ett problem som nätägarna inte har koll på? Gissar på att man säger stopp för nya installationer om man börjar närma sig en kritisk punkt.

• Gilla
Mabs och 1 till
  • Laddar…
Jag är fortfarande nyfiken på hur fakturan ser ut...
Är det någon som vågar lägga ut sin elfaktura?

19guran68 19guran68 skrev:
Nu förstår jag inte hur du menar..
De har ju fortfarande fått ner kostnaden med 15,000 vilket de inte hade utan solpaneler
tror han syftar på att det man lyckats spara med solceller åts upp av de höga elpriserna i vintras.
Man måste se till hela året när man räknar ihop utfallet. så 15000:- kanske inte blir så bra mycket när man sammanställer det..

S SueCia skrev:
Man gör ju huset rejält mycket fulare så avkastningen måste vara ganska mycket högre än börsen för att det ska vara värt det.

Smäller man in 200k på börsen idag eller installerar solceller för samma summa så tar det ju hela solcellens livslängd innan du vet om det var ett bra beslut. Under den tiden har du ett fulare hus med fler saker som kan gå sönder.

Att köpa solceller är i stort sett exakt samma sak som att köpa aktier, du spekulerar på framtiden. Säger inte att det är sämre än aktier, diversifiering är såklart bra.
äntligen en konkret, och ärlig svar!

• Gilla
Judda
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Minst ett byte av växelriktare?
Inom avbetalningstiden brukar man inte räkna med byte av växelriktare...
Men de är klart, nångång går allt sönder.
Hur många batteribyte räknar du med då?
Växelriktaren har en livslängd på 10-12 år och den är inte gratis att byta

N NisseGrus skrev:
Har 30 paneler och haft ett väldigt bra år. Fortsätter det såhär ligger payofftiden på 7-8år vilket motsvarar en avkastning på 12-14% per år tan börsrisk. Samtidigt som man gynnar miljön och det ser snyggt o bra ut med matta svarta paneler utan silverramarna som va ett måste förr. Sen kommer avundsjuka o nejsägare alltid finnas. Kämpa på därute i uppförsbackarna
Att bara kolla på co2 är lite förenklat mot kärnkrafts avfall och vatten/vinds miljö om ni tänker till lite.
Bidragstagare är vad ni är:rofl:

N NisseGrus skrev:
Har 30 paneler och haft ett väldigt bra år. Fortsätter det såhär ligger payofftiden på 7-8år vilket motsvarar en avkastning på 12-14% per år tan börsrisk. Samtidigt som man gynnar miljön och det ser snyggt o bra ut med matta svarta paneler utan silverramarna som va ett måste förr. Sen kommer avundsjuka o nejsägare alltid finnas. Kämpa på därute i uppförsbackarna
Att bara kolla på co2 är lite förenklat mot kärnkrafts avfall och vatten/vinds miljö om ni tänker till lite.
Nu är inte solceller det som kommer hamna framtiden, set isf vindkraften.

Nej jag är inte avundsjuk även om du hoppas

A Argastesnickaren skrev:
Och nu kom min elräkning för mars.[bild]
Hej, hur fungerar Svea Solar? Du kan aldrig få tillbaka i pengar om du har producerat mer än du har förbrukat?

Men under vintern har besparingen gått åt till det förhöjda elpriset?
Besparingen är väl lika hög för det?
/Mattias

• Gilla
Mabs och 4 till
  • Laddar…
S
N NisseGrus skrev:
Samtidigt som man gynnar miljön.
Fyfan vilket osmakligt uttalande. Bara för att lokalmiljön i Sverige påverkas till det bättre så är det inte bra för miljön i ett globalt perspektiv.

Jag är inte helt anti solceller, jag har inte helt slutat överväga det själv, men det är så jävla ”entitled” att sitta och säga att man gör något för miljön för att man flyttar utsläppen till andra länder.

Anledningen att jag överväger solceller är för att jag inte bryr mig så jättemycket om min egen klimatpåverkan att jag låter den påverka mina beslut, men jag sitter inte heller och intalar mig och andra att jag är någon miljökämpe heller.

• Gilla
Al88 och 3 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Fyfan vilket osmakligt uttalande. Bara för att lokalmiljön i Sverige påverkas till det bättre så är det inte bra för miljön i ett globalt perspektiv.

Jag är inte helt anti solceller, jag har inte helt slutat överväga det själv, men det är så jävla ”entitled” att sitta och säga att man gör något för miljön för att man flyttar utsläppen till andra länder.

Anledningen att jag överväger solceller är för att jag inte bryr mig så jättemycket om min egen klimatpåverkan att jag låter den påverka mina beslut, men jag sitter inte heller och intalar mig och andra att jag är någon miljökämpe heller.
Kan du utveckla detta?

• Gilla
Mabs
  • Laddar…
Självklart, men du säljer ju till ett relativt billigt pris på sommaren och får köpa till ett betydligt högre pris på vintern så kalkylen för när solcellerna ska vara betalda måste ha blivit spräckt i vinter?

Solceller med batterilagring är det enda optimala
Batterier är så dyra så att det är riktigt dålig ekonomi att installera. Jag har räknat på detta och kommer fram till en payofftid på tvåhundra (200) år för en sådan investering. Så tänk er för noga innan ni köper batterier till er solcellsanläggning.

• Gilla
kjork
  • Laddar…
B Bengt Persson1 skrev:
Batterier är så dyra så att det är riktigt dålig ekonomi att installera. Jag har räknat på detta och kommer fram till en payofftid på tvåhundra (200) år för en sådan investering. Så tänk er för noga innan ni köper batterier till er solcellsanläggning.
Helt riktigt. Jag har oxå kommit fram till samma sak ang. lagring i batterier.

Det som däremot kan löna sig är att lagra det i varmvatten. (om man har vattenburen värme i huset).
750 liters ackumulatortank (och elpatron) så borde man kunna lagra ner ca 43 kWh (från 80 grader ner till 30).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.