54 125 läst ·
332 svar
54k läst
332 svar
Hur lönsamt är solceller? Hur snyggt? Hur miljövänligt?
Jag är i valet och kvalet med solceller. Bor i villakvarter och vill inte ha kamin pga grannarnas upplevelse om jag skulle elda varje dag under vintern.A Argastesnickaren skrev:
Så mycket generaliseringar i ditt resonemang att det inte går att besvara.Grizzlybjörnen123 skrev:
Tror inte att du vet vad du pratar om.
Solpanelerna ger bäst avkastning på sommaren då ditt behov är lägst och du säljer din överblivna el till elbolaget för en billig peng.
På vintern ger solpanelerna dålig avkastning då ditt behov är som störst och elpriset är som högst.
Dålig investering som förfular.
Om staten tog bort subventionerna på solpaneler och satsa dom på kärnkraft skulle vi ha billig el året runt.![]()
” det är inte bakåtsträvarna som utvecklat världen”
A Argastesnickaren skrev:Så billigt var det ju inte i somras.
Sen om vi vänder på det, elen är ju inte billigare för dom utan solceller.
Själv fick jag min första elräkning den sista januari på 731kr, februari 378 kr och mars är inte kommen. ( Förra året var den på 23 kr)
Så för min del så räknar jag inte med att betala någonting för elen förrän till nästa år.[bild] [bild] [bild] [bild]
Blir det så att elen du säljer betalar nätavgifterna? Så du totalt med överföring och nätavgifterna betalar så lite? Jag blir sugen på solpaneler m men för oss är inte elkostnaden utan nätavgiften det som är störst. Bor i radhus med fjärrvärme.A Argastesnickaren skrev:Så billigt var det ju inte i somras.
Sen om vi vänder på det, elen är ju inte billigare för dom utan solceller.
Själv fick jag min första elräkning den sista januari på 731kr, februari 378 kr och mars är inte kommen. ( Förra året var den på 23 kr)
Så för min del så räknar jag inte med att betala någonting för elen förrän till nästa år.[bild] [bild] [bild] [bild]
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
När mitt hus var färdig byggt satt 25 amp säkring i.A Andclh061 skrev:
Eftersom jag haft 16 amp i mina sista 3 husen och det gått utan att blåsa en enda säkring så säkrade jag ner till det.
Eon har då två taxor.
En över 8000 kwh och en under.
Den under har betydligt lägre månadskostnad men högre överförings avgift.
Då min förbrukning landar under 5000 kwh på helår så tar jag den lägre fasta kostnaden.
Med mina 60 öre tillbaka på skatten så blir min totala kostnad med både el och nät under 2000 kr om året.
Dock så lever jag själv och har optimerat mitt hus för framtiden så gott jag kunnat med fokus på låga kostnader.
En liten korrigering. Du får sälja mer än du köper men du får bara skatterabatt(60 öre/kWh) motsvarande det du köpt.lilytwig skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Jag vidhåller, belastningen på nätet minskar inte, den ökar och blir mer koncentrerad precis som jag sa tidigare.K Klacken skrev:
Du utgår ifrån att elnäten är perfekt underhållna och installerade, där har du din största tankevurpa.
Jag har betydligt mer insyn i det här än vad du har det kan jag nästan svära på
Direkt ur kristallkulan ?lilytwig skrev:
Om alla skaffar solceller kommer det att bli problem, kanske inte främst för överföringskapacitet, men på andra sätt.
Hrrm, få saker är så svåra att lagra som just vätgas, det finns i princip inget sätt att stänga in vätgas helt, dessutom har det en massa andra svårigheter om man ska använda vätgas så.
Vätgas är knapapst en väg för energilagring förutom i vissa extremfall.
Du har en kaxig attityd till "oss som inte förstår". Kan du förklara/bekräfta dina påståenden?S SueCia skrev:
Vi har högre verkningsgrad på solceller som är monterade på våra breddgrader än nere vid ekvatorn. Detta beror på att att solceller blir effektivare vid en lägre temperatur och därför är det mer lönsamt att montera solceller här än nere på ekvatorn.S STB skrev:Tja, alla elnät i Eurasien är ju hopbyggda så en solcell här kan teoretiskt ersätta el från det smutsigaste kolkraftverket i Kina. På samma sätt kan man resonera om att varje konsumerad kWh i en elbil också är från den smutsigaste elproduktionen och blir därmed mycket smutsigare än en bensinbil.
Ibland spiller vi vatten förbi vattenkraftverken för att vi har överproduktion och då är det svårt att hävda att tillskottet minskar kolkraften.
Det är en komplex fråga och jag har aldrig sett ett vettigt svar på hur marginalel skall värderas. Att hävda att TS solceller alltid ersätter Tysk gas och kol är nog ändå en överdrift.
Mycket från Vattenfalls livscykelanalyser (LCA) men också från NREL. Jag har dessutom tittat en del på Wikipedia. Tyvärr finns det massor av oseriösa LCA som inte följer en standard som t.ex. SS-EN ISO 14040:2006. Jag vill återigen säga att mina siffror INTE är exakta utan bara är till för att sätta utsläppen i perspektiv.
När man tittar på LCA för solceller så skall man ha i åtanke att standarden utgår från en mängd ljus som återfinns i länderna runt ekvatorn. Sverige har ungefär halva den ljusmängden och halva årsproduktionen. Därför blir utsläppen dubbelt så stora per producerad kWh då de monteras i Sverige.
Edit:
Jag noterade att post #43 hade en länk till energimyndigheten med siffror på utsläppen som stämmer mycket väl med mina.
Däremot tycker jag Energimyndigheten förvrider sanningen när de hävdar att solceller har en energiåterbetalningstid på 2 till 3 år. Det tolkas lätt som att det är miljöpåverkan som tjänas in men det är ju tyvärr en helt annan sak.
Beträffande priset på el när man säljer eller köper, så kan jag säga följande. Jag har haft fast pris på 0,42 kr/kwh när jag köper, men jag har sålt till spotpris vilket har inneburit att jag fått c:a 3 ggr mer betalt för elen som jag sålt. Glöm inte att staten subventionerar via skattsedel med 0,65 kr/khw som man säljer.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Ber om ursäkt om du uppfattade att jag var "kaxig mot dig". Jag gav ett aningen irriterat svar mot en person som pratar med mig som om jag inte skulle förstå att det är nätägaren som har bäst insyn i detta.M maxelby skrev: