Och nu kom min elräkning för mars. Skärmdump av en elräkning med 0,00 SEK att betala från Svea Solar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Ledsen
ulfben och 11 till
  • Laddar…
E
Jag tycker huset blir snyggare med solpaneler, om taket är svart och panelerna helsvarta så syns dem knappt.

Fast jag älskar ju teknik iofs.

• Gilla
frasen_36 och 17 till
  • Laddar…
Handlar det bara om pengar, investering, förfuling? Den största vinsten är väl miljövinsten? Vi behöver mer sol- och vindkraft överlag.

• Gilla
  • Arg
  • Älska
Fox Lane och 51 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Hur står sig de nya köket, fossilbilen eller varför inte båten.
I dessa tider så hoppas jag även du förstår att ren och diktatursfri energi är en trevlig sak att ha på sitt tak.
Fast de är kanske bättre att inte bry sig alls...
Självklart är det så, håller med dig i det. Jag hade gärna haft solceller på mitt tak.
Men nu var det inte det som jag efterfrågade.

• Gilla
CAJP
  • Laddar…
S salkin85 skrev:
Hur står sig investeringskostnader mot att sätta samma slant på börsen ? Räknar man inte med en normal uppgång på 8%, och sen ränta på ränta osv ?
Tänker man vettigt ekonomiskt så håller du såklart dina 200 000 på börsen.
Samt lånar upp 200k till solcellerna. De flesta av oss får inte för oss att låna till börsinvesteringar, men att låna pengar till solpaneler är en annan sak. Vist, återbetalningstiden blir lite längre. Men det är ju inget större problem eftersom alternativet varit "inga paneler".

Så kommer jag göra när jag så fort/samtidigt som jag byt mitt gamla tak.

• Gilla
jlun och 4 till
  • Laddar…
S salkin85 skrev:
Självklart är det så, håller med dig i det. Jag hade gärna haft solceller på mitt tak.
Men nu var det inte det som jag efterfrågade.
Isåfall är svaret.
Solcellerna ger en garanterad avkastning i någon form.
Börsen har ingen liknande garanti.
Att den på sikt mest troligt går upp...

• Gilla
Folin och 3 till
  • Laddar…
A Anders99999999 skrev:
Men du fattar ju tydligen inte.

Jag har alla mina pengar på börsen och skulle inte gå in med egna pengar i solceller.
Men om jag skulle ha ex, ett sida av taket man aldrig såg och som vore lämplig för solceller, då kanske jag hade tagit ett lån (jag har under 1% i ränta) och investerat i solceller.

Solcellerna skulle då kosta mig under 200kr i ränta varje månad. Det kan alltså vara en bra investering men jag tror börsen är bättre på lång sikt och där hade jag lagt mina pengar först.
Kör du med ryska aktier?

Redigerat:
A Argastesnickaren skrev:
Vem säger att det kostar 200 k??
Räkna på hälften och med dagens elpriser så är det snabbt intjänade pengar.
Det är lite samma sak som med elbilar.
Dom som inte har elbil eller solceller är dom som är mest negativa till detsamma.
Energi kommer alltid att behövas, ju mer vi använder ju dyrare kommer det att bli.
Stäng lite fler kärnkraftverk, kolkraftverk och sluta med gas och olja så vad tror ni priserna blir då?
Tror inte att du vet vad du pratar om.

Solpanelerna ger bäst avkastning på sommaren då ditt behov är lägst och du säljer din överblivna el till elbolaget för en billig peng.

På vintern ger solpanelerna dålig avkastning då ditt behov är som störst och elpriset är som högst.

Dålig investering som förfular.

Om staten tog bort subventionerna på solpaneler och satsa dom på kärnkraft skulle vi ha billig el året runt.:cool:

• Gilla
  • Älska
  • Ledsen
perror och 13 till
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Handlar det bara om pengar, investering, förfuling? Den största vinsten är väl miljövinsten? Vi behöver mer sol- och vindkraft överlag.
Neej, mer kärnkraft och vindkraft ute till havs eller varför inte på Lidingö

• Gilla
  • Haha
Thomas XXX och 13 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:

Solpanelerna ger bäst avkastning på sommaren då ditt behov är lägst och du säljer din överblivna el till elbolaget för en billig peng.

På vintern ger solpanelerna dålig avkastning då ditt behov är som störst och elpriset är som högst.

Om staten tog bort subventionerna på solpaneler och satsa dom på kärnkraft skulle vi ha billig el året runt.:cool:
Med samma logik så kan man inte skaffa en kamin för på sommaren blir det jättevarmt i huset för man måste elda dygnet runt ändå...

Solcellerna producerar inte mycket på vintern men redan i mars i Skåne så genererade min 6kw anläggning 600kwh extra som gick ut på nätet.
Det innebär att jag producerade mer men lite användes i huset.

Jag har dessutom inte sett några negativa priser mitt på dagen mitt i sommaren än så länge.(vilket skulle kunna bli en följd av förmycket produktion i förhållande till förbrukningen)

Sommartid på dagen är förövrigt inte den billiga tiden... Det är när det blåser och då gärna på helgen under natten.

• Gilla
sonabr4000 och 4 till
  • Laddar…

Jag vet inte vad jag pratar om??
Har du sett mina elräkningar??

Om staten tog bort subventionerna på solpaneler

Jag vet inte vad jag pratar om???
Har du inte sett mina elräkningar som ligger i tråden.

Jag vet inte vad jag pratar om??
Mina elräkningar ligger i tråden.
Tror jag har hyfsad koll på min ekonomi och investeringar.

• Gilla
  • Älska
Magnolium och 8 till
  • Laddar…
Jag har solceller på taket sedan Juni 2019 och jag är mycket nöjd.
Men samtidigt är jag glad att det finns sådana som inte gillar det och skriver om det.
För det ger helt enkelt mer pengar till mig, än om alla hade detta och gjorde så att säljpriset blev mycket mycket lågt.
Känner deja-vu från 80 - 90 talet om att installera bergvärme i den villan jag hade då. Blev i stort idiotförklarad av grannarna att jag ALDRIG skulle få tillbaka pengarna. Tog 8.5 år sedan hade jag tjänat in de pengarna. Ca 10 år senare hade nästan alla grannarna bergvärme.

• Gilla
  • Haha
Kimajo och 33 till
  • Laddar…
J
Självklart, men du säljer ju till ett relativt billigt pris på sommaren och får köpa till ett betydligt högre pris på vintern så kalkylen för när solcellerna ska vara betalda måste ha blivit spräckt i vinter?

Solceller med batterilagring är det enda optimala
Du har uppenbarligen inte koll och tråkigt att du verkar tro det själv och framställer det som att du har det.

Batterier lagrar inte el över säsonger.

Vanlig dimensionering av batteri är 1kWh för varje 1kWp man har installerad. En vanlig villaanläggning på 7-10kWp kan förslagsvis ha en batterilagring på 7-10kWh vilket knappast räcker för en vintersäsong.

Priset för batteri är i dagsläget cirka 10000kr per lagrad kWh och det oaktat statliga bidrag.

• Gilla
Byggare Nisse och 8 till
  • Laddar…
En tanke som ingen lyft i tråden här är vad investeringskostnaden på solcellerna gör med värdet på fastigheten. Är rätt övertygad om att om du investerar 100 000 i solceller på kåken lär värdet på huset öka med de dubbla. Alltså nya förutsättningar nästa gång du värderar om kåken. De är ofta mest jobbigt för dom som vill att saker ska vara som dom alltid varit i detta ämne. Om man kan bidra med mindre utsläpp för egen del samt belasta nätet mindre gynnar det dessutom fler. Bra eller dåligt? Tycker initiativtagaren i tråden visar på hur siffrorna kan se ut ang vad solceller ger. Men att tråden sen handlar om vad pengarna gör mest nytta!
I mitt tycke omodernt och förlegade anledningar för inte skaffa. Bakåtsträvare finns de gott om! Mer kärlek till er som tycker allt va bättre förr, ni behöver det !

• Gilla
  • Haha
perror och 29 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.