Jag har tänkt att anlägga en rabatt och sätta ner ett antal stolplyktor. Det finns idag ett tomrör som kommer från elcentralen i huset. Men hur brukar man göra för att skarva dessa under lyktorna? Gör man som i bild 1 och skapar nån slags T-korsning (finns det ens såna skarvar?).
Eller gör man som bild 2 och drar upp flera rör för att kunna fortsätta dragningen från en lykta till nästa via ett nytt rör?
Min tanke är att gräva och fixa klart allt innan jag tar ut en elektriker. Så min fråga är egentligen hur jag bör göra för att underlätta för elektrikern så mycket som möjligt?
Tacksam för alla insikter som kan vägleda mig!
Eller gör man som bild 2 och drar upp flera rör för att kunna fortsätta dragningen från en lykta till nästa via ett nytt rör?
Min tanke är att gräva och fixa klart allt innan jag tar ut en elektriker. Så min fråga är egentligen hur jag bör göra för att underlätta för elektrikern så mycket som möjligt?
Tacksam för alla insikter som kan vägleda mig!
Variant 1 gör man inte om man inte sätter en kopplingspunkt i T-korset, typ dosa eller en vattentät låda om det är utomhus. Den lösning som oftast görs är nr:2, dvs kopplingen görs i armaturen eller vad det nu är man har och vill koppla i.