737 läst · 5 svar
737 läst
5 svar
Kapacitiv induktiv last löser jordfelsbrytare?
Hej!
Jag har en fundering om olika laster kan lösa ut jordfelsbrytare utan någon läckström till jord?
Tänk en 3-fas belastning, 1kW värmeelement på varje fas. Ca 4,3A och inget i nollan.
Om man istället skulle ha en kapacitiv last på L1, en resistiv last på L2 och en induktiv last på L3, så finns det risk att nollan blir överbelastad pga fasförskjutningen (?).
Kan detta även lösa ut en jordfelsbrytare? Tänkte om magnetfältet inte blir jämnt på något vis och kan orsaka det?
En rolig fundering jag fick, så sprid gärna eran kunskap 😬
Jag har en fundering om olika laster kan lösa ut jordfelsbrytare utan någon läckström till jord?
Tänk en 3-fas belastning, 1kW värmeelement på varje fas. Ca 4,3A och inget i nollan.
Om man istället skulle ha en kapacitiv last på L1, en resistiv last på L2 och en induktiv last på L3, så finns det risk att nollan blir överbelastad pga fasförskjutningen (?).
Kan detta även lösa ut en jordfelsbrytare? Tänkte om magnetfältet inte blir jämnt på något vis och kan orsaka det?
En rolig fundering jag fick, så sprid gärna eran kunskap 😬
Tänk på hur en jfb fungerar:
På enkel svenska mäter det att lika många elektroner som kommer i fasen, ska vara lika många som kommer i retur i nollan.
Utrustning med kondensatorer, kan ” behålla” elektroner när den laddas upp, och få jfb att lösa ut. Då får man återställa jfb några gånger till kondensatorerna är laddade.
Tex. Enfas motorer till vattenpump, frekvensomvandlare till varvtalsreglering m.m.
Detta är inget direkt svar på din fråga om induktiva / kapacitiva laster. Men det är nästan 50 år sedan jag satt i skolbänken. Så detdär med att faskompensera har jag glömt. Det har jag aldrig råkat ut för att behöva. Jag har klarat mej bra med att förstå grunderna.
På enkel svenska mäter det att lika många elektroner som kommer i fasen, ska vara lika många som kommer i retur i nollan.
Utrustning med kondensatorer, kan ” behålla” elektroner när den laddas upp, och få jfb att lösa ut. Då får man återställa jfb några gånger till kondensatorerna är laddade.
Tex. Enfas motorer till vattenpump, frekvensomvandlare till varvtalsreglering m.m.
Detta är inget direkt svar på din fråga om induktiva / kapacitiva laster. Men det är nästan 50 år sedan jag satt i skolbänken. Så detdär med att faskompensera har jag glömt. Det har jag aldrig råkat ut för att behöva. Jag har klarat mej bra med att förstå grunderna.
Bästa svaret
En rent kapacitiv last är väl något ganska udda. I synnerhet stora sådana. När kapacitanser är inblandade i att lösa jordfelsbrytare är det oftast fråga om filterkondensatorer som leder ström till jord. Exempelvis frekvensomriktare brukar ha så stora filterkondensatorer att de inte kan matas via en jordfelsbrytare. Detta leder ibland till missuppfattningen att det skulle vara just uppladdningen av kondensatorpaketet som löser jordfelsbrytaren.
Även om det finns fasförskjutningar, kondensatorpaket och olinjära strömmar så kommer alltid strömmen att gå i en sluten krets och ha samma värde i hela kretsen. Antingen går kretsen genom jordfelsbrytaren. Och då skall den inte lösa. Eller också läcker det och en del går utanför jordfelsbrytaren. Och då skall den lösa vid tillräckligt stort värde.
Även om det finns fasförskjutningar, kondensatorpaket och olinjära strömmar så kommer alltid strömmen att gå i en sluten krets och ha samma värde i hela kretsen. Antingen går kretsen genom jordfelsbrytaren. Och då skall den inte lösa. Eller också läcker det och en del går utanför jordfelsbrytaren. Och då skall den lösa vid tillräckligt stort värde.
Tack Avemo, då har jag lärt mej nytt idag.A Avemo skrev:En rent kapacitiv last är väl något ganska udda. I synnerhet stora sådana. När kapacitanser är inblandade i att lösa jordfelsbrytare är det oftast fråga om filterkondensatorer som leder ström till jord. Exempelvis frekvensomriktare brukar ha så stora filterkondensatorer att de inte kan matas via en jordfelsbrytare. Detta leder ibland till missuppfattningen att det skulle vara just uppladdningen av kondensatorpaketet som löser jordfelsbrytaren.
När vi ställde ut på Elmo för 10 år sedan löste jfb för vår monter ut flera gånger. Men till slut gick det bra. Då fick jag förklaringen med uppladdning av en från Siemens, och det föreföll ju rimligt
Det finns flera sätt att ta sig runt att jordfelsbrytaren löser när man kopplar in en frekvensomriktare i en mässhall.J Jonas928 skrev:
1. Få en matning utan jordfelsbrytare.
2. Koppla jorden från frekvensomriktaren till nollan på matningen.
3. Koppla bort jorden helt.
Alternativ 2 och 3 skulle inte fungera om det vore uppladdningen av kondensatorpaketet som var problemet. Det kanske bör påpekas att det må lösa problemet med jordfelsbrytaren. Men det är otillåtet och innebär en risk för alla som besöker montern.
Efter 5-6 ggr fungerade det utan problem.A Avemo skrev:Det finns flera sätt att ta sig runt att jordfelsbrytaren löser när man kopplar in en frekvensomriktare i en mässhall.
1. Få en matning utan jordfelsbrytare.
2. Koppla jorden från frekvensomriktaren till nollan på matningen.
3. Koppla bort jorden helt.
Alternativ 2 och 3 skulle inte fungera om det vore uppladdningen av kondensatorpaketet som var problemet. Det kanske bör påpekas att det må lösa problemet med jordfelsbrytaren. Men det är otillåtet och innebär en risk för alla som besöker montern.
Det jobbiga var att jfb satt 5 meter upp.