Jag har använt bitumatta på insidan av plåtpanelerna på våran värmepump. och det fungerar bra. Bitummatta används ju typiskt på golv och dörrsidor på bilar för att minska vägljud osv.
Bitummatta säljs ofta med en självhäftande sida.

/B

Jag har också använt bitumatta inpackad med ståltråd. Funkar helt ok. betydligt bättre än inget. Vilket år som helst ska jag bygga in allt i gipsskivelåda... Funderar på att sen även bygga garderob runt hela alltet (delvis för att ljudisolera) men det lär inte ske under det här decenniet...

• Gilla
likblek
  • Laddar…
Jag är mitt i ett sånt här steg, avloppet går rätt ner i en hall och låter "onödigt" mycket, hitills har jag bara hunnit regla upp för den omslutande boxen, men jag kommer linda vanlig isolering runt och hålla fast den med lite najtråd, sen kläs hela lådan med osb o gips. Saknar något som kan visa mig den faktiska skillnaden i volym, men återkommer med den upplevda så snart det är ordnat, inom en vecka alltså.

Jag har ett avluftningsrör (bor överst i ett flerfamiljshus) i en vägg och det har låtit mycket. Nu, i samband med en rejäl renovering av lägenheten har den del av väggen fyllts med sand (byggarens idé) som ett försök att dämpa ljudet. Har inte flyttat tillbaka in ännu så kan inte säga om det blivit bättre, men hålle tummarna :)

Köp isoleringsmaterial för ventilation. Det funkar utmärkt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.