Jag har en klematis Ville de Lyon som står mot vår garagevägg i en grop grävd i den stenlagda gången mellan garage och hus.
Den planterades där för många år sedan (kanske 30..).
På senare år har den växt ganska dåligt och blommat med tvekan...

Kan man återuppliva den på något sätt eller är det bara att gräva upp och byta?

Plattsättningen i gången är med 50x50 cm betongplattor med rött grus på ovansidan. Två såna plattor mot garageväggen har tagits bort och en grop på 100x50 cm grävdes vid planteringen. Skulle tro att det blev c:a 40-50 cm djupt. Vilken jord jag lade i kommer jag inte ihåg, men det var nog nån sorts pås-jord...
Marken under var nån sorts lerjord har jag för mig.
Där planterades klematisen och sedermera också en del krokusar.

Så frågan är vad jag bäst skall göra för att få den att blomma och växa bättre?
Om jag gräver ur gropen, vad skall jag stoppa i efteråt?
Kan jag göra nån förbättring av befintlig jord eller måste det bytas? Till vad i så fall?
Så här ser det ut nu med överblommade fröställningar kvar:

Klätterväxt som delvis täcker ett vitt spaljé på en husvägg, med blommor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klematis vill ha fötterna skyddade mot sol. Byt översta lagret jord mot ny planteringsjord (men det är nog bättre att vänta till våren). Ta en tegelpanna eller en halv uppochnervänd tegelkruka och luta den så att rothalsen täcks. Man kan senare med fördel sätta förslagsvis en buxbomsboll framför. Eller en/ett par lavendelplantor som skuggar roten. Ta bort gräs/ogräs.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I snitt har de senaste somrarna varit både varmare och torrare än på länge så jag gissar att du kanske måste vattna den när det är som torrast.
Efter 30 år mår den också antagligen bra av att få ett lager marktäckning t ex gräsklipp som ger kväve och andra näringsämnen, binder fukt och skapar lite mer liv i jorden. Det funkar med vanlig täckbark/träflis också men då är det smart att göra det på våren och lägga lite gödsel på jorden innan du täcker.

Tack för svaren!
Jag började med att riva bort (o)gräs och annat växande där det inte skulle vara något och då upptäckte jag (under växtmaterial etc) att det fanns två 25x50 plattor som täckte halva rutan. Det är antagligen för att möjliggöra användning av gången mellan husen.
Dessa hade sjunkit ner jämfört med gången, troligen pga betydligt mjukare underlag där...
Hur som helst, kan detta fungera tro:
- Lyft upp extra 25x50 plattorna
- Gräv bort ytlig jord över hela ytan, ner till c:a 15 cm eller så
- Lägg i benmjöl etc och blanda ner det så gott det går
- Fyll på med U-Jord till en nivå som tillåter att lägga tillbaka plattorna på rätt höjd.
- Beskär klematisen till 30-40 cm höjd, dvs lämna bara nedre delen av den förvedade stammen under själva spaljén
- Dra dit en slang från min automatbevattning på andra sidan gången så att det blir en regelbunden dropp-bevattning i fortsättningen (måste lyfta två plattor för att fixa detta)

När det gäller skydd av "fötterna" undrar jag om det kan vara aktuellt på en klematis som är 25-30 år gammal och när det gäller en stam som är helt förvedad?

Kommer det att bryta nya skott ifall man beskär så här kraftigt, eller dör den?

PS: Jag har för ett par dagar sedan tagit sticklingar av denna klematis som förhoppningsvis gror liksom de gjorde, som jag tog på en annan sorts klematis vid sommarstugan. DS

BirgitS
B Bo Berglund skrev:
- Gräv bort ytlig jord över hela ytan, ner till c:a 15 cm eller så
Du får kolla så att du inte gräver bort klematisrötter.
B Bo Berglund skrev:
- Lägg i benmjöl etc och blanda ner det så gott det går
- Fyll på med U-Jord till en nivå som tillåter att lägga tillbaka plattorna på rätt höjd.
- Beskär klematisen till 30-40 cm höjd, dvs lämna bara nedre delen av den förvedade stammen under själva spaljén
Benmjöl går kanske att ha i nu men inte kvävehaltiga produkter eftersom sånt kommer att göra att klematisen inte förbereder sig för vintern. Även U-jord innehåller nog en del kvävehaltiga näringsämnen. Så sån näring och beskärning gör du lämpligen till våren.

Jag har för mig att jag beskar mina klematis när jag började se att bladknopparna började spricka. Då bröt de nytt och blev gröna ungefär från där jag klippte av dem.. Men det var inte nere på den förvedade delen eftersom jag beskar dem varje år på samma ställe från att de var nya.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Benmjöl går kanske att ha i nu men inte kvävehaltiga produkter eftersom sånt kommer att göra att klematisen inte förbereder sig för vintern. Även U-jord innehåller nog en del kvävehaltiga näringsämnen. Så sån näring och beskärning gör du lämpligen till våren.
OK, då kanske det är bäst att stoppa nu...
Irriterande med de nedsjunkna plattorna dock, de orsakar stopp när jag skottar snön i gången pga nivåskillnaden och att jag använder snösläde...
Kanske kan ta gammal jord från en hög jag har och fylla upp temporärt bara.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.