Hej!
Jag söker tips på hur jag på ett mer hållbart samt gärna kostnadseffektivt sätt kan leda bort dagvatten från ett av mina stuprör vid husgaveln, så att dagvatten ej samlas för nära husgrunden.
Husgaveln ligger mot min uppfart, som lutar ner mot en backe. Så vinkel för avrinning är ej något problem. I dagsläget använder jag en Rainguard, en vinyltub som automatiskt vecklas ut vid regn och leder bort vattnet. Detta är en högst provisorisk åtgärd, och ser ganska billigt ut enligt mig. Jag skulle gärna vilja hitta ett sätt som är lite mer beständigt och estetiskt tilltalande.
Har kollat en del på lösningar av olika ambitionsnivåer; täckdike, markränna, ränndalsplatta etc. Men då jag är ganska novis på allt som har att göra med markarbeten skulle jag gärna vilja ha några extra tips. Det är så att underlaget för uppfarten verkar vara någon mix av jord/grus som är väldigt kompakt vid ett spadtag. Som jag förstår kräver de mer beständiga lösningarna (täckdike, markränna..) att man gräver ut ett dike.
Bild 1: Visar uppfarten tagen mot huset. Stupröret i fråga syns på yttersta sidan av husets vänstra gaveln, där även den gröna Rainguarden skymtas.
Bild 2: Tagen från perspektivet av stupröret, mot uppfartens ände och vägen som den ansluter till.
Sammanfattningsvis; Vilken lösning för dagvattensavrinning föreslår ni som enklast, snyggast och mest kostnadseffektiv?