2 333 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Hur larma av endast garage?
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Jag har tänk installera ett DSC Power Series (skall integrera med Vera så NEO fungerar inte) men har ett problem.
Jag brukar hyra ut mitt garage och skulle då vilja att hyresgästen kan larma av ENBART garaget och inte kunna slå av larmet för resten av huset. Är detta möjligt på något sätt (med flera partitioner t.ex.) eller måste jag köpa två separata alarm för att kunna göra detta?
Jag brukar hyra ut mitt garage och skulle då vilja att hyresgästen kan larma av ENBART garaget och inte kunna slå av larmet för resten av huset. Är detta möjligt på något sätt (med flera partitioner t.ex.) eller måste jag köpa två separata alarm för att kunna göra detta?
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Enklast om du sätter upp en till manöverpanel i garaget, så kan du styra från båda ställena. Sen kan du antingen göra garaget till ett eget område och hans kod funkar bara där, eller kunna styra allt från båda och igen, hans kod kan bara larma av garaget
Ledsen för att inte kunna ge dig något exakt svar gällande DSC, men ja det är möjligt på andra larm att t.ex. bara låta en viss användare larma av ett enskilt område. Om det är praktisk lösning i just ditt fall eller inte beror väl på hur väl du litar på gästen etc
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Det är just det att jag inte kan lita 100% på gästen men av Peters svar låter det ju som om det skulle vara lösbart. Börjar med ett larm och om det inte skulle gå får jag väll i värsta fall skaffa ett separat av enklaste sort för garaget.
Vet inte om det är en trådlös manöverpanel eller liknande.
Men du har ju några faktorer att ta hänsyn till. Sabotage på magnetkontakt/ir-detektor/manöverpanel i garaget resulterar i larm i boningshuset. Även larm i garaget resulterar i larm hos dig. Kan ju vara bra, men å andra sidan så får du även larm om gästen slår in fel kod. Finns det inget sätt att ta sig in från garaget till huset så kanske det är bättre att bara ha separat larm ändå.
Men du har ju några faktorer att ta hänsyn till. Sabotage på magnetkontakt/ir-detektor/manöverpanel i garaget resulterar i larm i boningshuset. Även larm i garaget resulterar i larm hos dig. Kan ju vara bra, men å andra sidan så får du även larm om gästen slår in fel kod. Finns det inget sätt att ta sig in från garaget till huset så kanske det är bättre att bara ha separat larm ändå.
Klicka här för att svara